Recensioner av cyklar.

Mohawk

Ny medlem
Recensioner av cyklar.
Eftersom jag är ute och letar cykel har jag upptäckt att det
är ganska svårt att hitta bra info.

Tidningen Kadens har ett bra system för att skriva
recensioner om cyklar man har erfarenhet av.

http://cykling.rocsport.com/reviews/

Tyvärr är det väldigt få som skrivit något än..

Jag tycker det vore perfekt om så många som möjligt kunde
delge sina erfarenheter..

Så man sliper förlita sig på amerikanarna :-)

På sikt vinner alla på att vara ärliga så att brister/fördelar
kommer fram...

Så varför tveka?

/Mohawk

Recensioner av cyklar.
Jag har också haft sånna funderingar med recensioner av cyklar.

Ska man ha en regel att inte recensera sin egen cykel för att motverka jäv?

Recensioner av cyklar.
Den som inte kan vara ärlig kommer säkert att fuska ändå...
Man känner ju sin egen cykel bäst..

Fast det är klart.. Man kanske har svårt att skriva negativt om en cykel
man vet att man kommer att sälja så småningom.

Hmm. Du har nog rätt. Kanske man bara ska skriva om cyklar man
HAR ägt (och cyklar man provat, förstås).

Recensioner av cyklar.
Visst har jag haft tankar åt det hållet, mjukvaran finns liksom redan klar (butiksrecensions-scriptet).

Men ärligt talat tror jag att vi är för få. Många cyklar säljs bara i några få ex i sverige och chansen att alla som köpt en väljer att recensera den är rätt liten.

Se bara på hur pass trögt det går på butiksrecensionssidan, många butiker har en enstaka eller ingen recension alls (med några undantag). Även stora butiker som cykloteket saknar recensioner.

Inte ens på BikeMagic får de in särskilt många recensioner av cyklar från läsarna. Jag tror inte det finns plats för så många "aktörer" på nätet och MTBR gör jobbet bra.

Men, som vanligt, jag är öppen för diskussioner och min åsikt är flexibel :)

Recensioner av cyklar.
Det kanske är som du säger..
För få utövare och/eller intresserade..

Vi är ju bara tre som ens orkat skriva om det här i forumet :-)

Fast det är klart att ju fler bra funktioner som läggs till desto större
chans att det drar fler besökare osv..

Kom igen nu!
Inga fler som tycker det skulla vara bra?

Recensioner av cyklar.
Fast är det inte med många här som med mig att mina cyklar är eget ihopplock av sådant man fått eller köpt eller sånt som blivit över från andra cyklar man haft?

Har inte köpt en färdig cykel från en cykelhandlare någonsin utan istället köpt ram av en polare och delar från diverse olika handlare både på internet och i real life eller till och med begagnat från privatpersoner...

Varför ska man då kunna tycka till om en specifik cykel (ingen lär ju ha en exakt likadan..)?

Recensioner av cyklar.
MTBR försöker att göra just det. Det kan diskuteras om dem har lyckats eller inte, men det finns bra mycket mer information samlat där än vi någonsin kommer att komma i närheten av här.

Recensioner av cyklar.
Jag är benägen att hålla med - att göra ett bättre jobb än MTBR är dömt att misslyckas. Resursen finns redan där, och till och med på en jättesajt som MTBR så är det tunt med recensioner på många prylar.

Recensioner av cyklar.
Problemet med recensioner av cykel delar blir ofta att det bara är dem som verkligen hatar eller älskar sin pryl som bemödar sig att skriva så ofta blir det väldigt polariserat. De som har en pryl som bara finns där utan att göra väsen av sig eller va speciellt Pimp bemödar sig sällan att skriva ner vilket gör att man får en skev bild av hur den totala kund responsen ser ut.
-Åke

Recensioner av cyklar.
Jag tycker det vore intressant att läsa om andra Happyiters cyklar. Speciellt de som själv plockat ihop delar efter eget tycke... då kanske man får reda på hur sakerna funkar ihop (t ex om folk blandar Shimano och SRAM eller väljer lite annorlunda framdrev, kedjor).

Sverige har ju också ett lite kallare klimat vilket är en viktig faktor som kanske inte alltid kommer fram i MTBR, exempelvis hur Fox (eller någon annans) luft/olja bakdämpare fungerar här under vintern. Om de flesta som skriver på MTBR är från USA och bor i varmare delstater så får man inte veta hur eller om prylarna funkar/håller för låga minusgrader och saltslask.

Recensioner av cyklar.
Varför inte vända på det?

Istället för att recensera olika cyklar så kan Happyiterna presentera sina cyklar.
Typ
Medlemmarnas cyklar
Gärna med gott om plats för bilder och kommentarer, och för flera cyklar förstås....

Vad säger ni som bestämmer?

/?

Recensioner av cyklar.
>Varför inte vända på det?
>
>Istället för att recensera olika cyklar så kan Happyiterna presentera sina >cyklar.
>Typ
>Medlemmarnas cyklar
>Gärna med gott om plats för bilder och kommentarer, och för flera cyklar >förstås....
>
>Vad säger ni som bestämmer?
>

Det vore ju kul, men har ni tänkt på vilken formidabel databas det skulle bli för presumtiva cykeltjuvar? Nåja, iofs skriver vi om våra drömåk i trådarna också, men det är inte lika strikt sorterat och uppradat. Nåja, man kanske inte ska måla fan på väggen men...

Egentligen räcker det att lägga upp sin cykel med bild och beskrivning på MTBR, <http://galleries.mtbreview.com/mtbr/gallery/bikeshots.asp>
Sedan lägger man in den länken i sin profil här på Happy och då är det ju redan klart!

/Leo

Recensioner av cyklar.
Happy är jo ett gäng av väldigt hjälpsama och kompetenta cyklister. Varför inte bara ställa en fråga ang. cykel eller cykeldelar du är intresserat i.
De som vet något kommer antagligen att svara och du får troligtvis mer information än du hade tänkt dig.

Men kanske kunde man lägga upp en lite guideline vilken information skall vara med i frågan, typ ridingstyle, storlek, vikt, prisram, osv. so att man slipper frågor i stil med "Vilket xxx (hjul, nav, ram, osv.) är bäst"

Är själv väldigt kritiskt mot mtbr recensioner, oftast bara svart eller vit.

Recensioner av cyklar.
Medlemmarnas cyklar vore en helkul ide tycker jag.

Vore väldigt trevligt att få in det i användarprofilen tillsammans med lite mera plats för att skriva lite fritext om sig själv osv.

Ang "Ni som bestämmer" - bestämmer gör vi allihop :-)

Recensioner av cyklar.
En vits med att ha en recension här på Happy vore ju att det är lättare att
gå på den som recenserat en cykel och fråga mer... Känns som man är mindre anonym här i en mindre skara..

Fast det skulle ju funka lika bra faktiskt om man som medlem kunde lägga upp info om sin hojj. Kunde man kanske också lista tidigare hojar man ägt så vore det ju kanon. Då kan man gå igenom och se om nån har eller haft den cykel eller komponent som man är intresserad av och sen fråga om den.

Självklart kan man skriva i forumet och fråga osv.
Men finns möjligheten att skriva om sin cykel fungerar det lite som en uppmaning också.

Recensioner av cyklar.
Faktum är att man kan fråga recensenterna saker på MTBR, jag har gjort det några gånger och faktiskt alltid fått svar.

Tillbaka
Topp