Recensioner på cykelklubbar?

mickeh

Ny medlem
En tanke som for genom mitt huvud i dagarna var: Varför finns det inga recensioner på cykelklubbar? Jag menar, de utgör ju en ganska stor grund för tävlingscyklister och man skulle ju gärna vilja vet nåt om den innan man går med.

Tanken kom nu när jag sitter och måste byta klubb från en som lagts ner. Och jag har inte så många att välja på i närheten... Och det är svårt att välja då jag vill ha en klubb som ger "klubbkänsla", kompisar, sparring.
De som finns i min närhet är :
* AlmbyIK - 6 mil, bra klubb
* Eskilstuna CK - 3 mil, liten klubb utan större organisering
* Kungsörs SK Cykel - 0 mil, En cykelsektion som består av endast cirka tio ungdomar. Ger inte så mycket sparring...

Sen är ju frågan om bara ska välja en stor klubb som ligger långt bort bara för att välja en bra och stor klubb. Men då går man bet på klubbkänslan, då är man med bara för att vara med...

Jag har precis samma tankar. Vill börja träna/tävla med en klubb igen efter ett par år solo och har ingen vidare koll på klubbarna här i Uppsala. Ck Uni och Upsala Ck finns ju, och i båda klubbarna finns det duktiga cyklister. Jag kör både mtb och lvg, lvg bara som träning änsålänge.

Finns det några på happy som är med i någon av klubbarna? Det bästa är väl att träna några gånger med båda för att få en egen uppfattning men vill gärna veta vad andra tycker...

mvh
Calvin

mickeh Skrev:
-------------------------------------------------------
> En tanke som for genom mitt huvud i dagarna var:
> Varför finns det inga recensioner på cykelklubbar?
> Jag menar, de utgör ju en ganska stor grund för
> tävlingscyklister och man skulle ju gärna vilja
> vet nåt om den innan man går med.

Bra ide. Orsaken till att det inte finns är nog att happy inte är särskillt tävlingsinriktat. Men de flesta klubbarna är nog representerade så det är ju bara att fråga på forumet.

Kan du inte gå med i mer än en klubb?

/rikard

Klart man kan gå med i flera. Men det är ju bara en man får tävla för i SCF. Och finner man att man vill byta under säsongen så blir det ju en massa krångel...

Jag är med både i Spårvägen och i Fredrikshof i Stockholm.

Språvägens motionsgrupp är trevlig men jag har aldrig tid att träna med dem. Tyvärr ligger klubbstugan lite långt från mig så.. Men arrangemanget runt vättern är jättebra. Ingen klubbtidning, dålig webbsida, inga rabatter på bra cykelhandlare, inte mycket komunikation "uppifrån". 300:-/år

Fredrikshof: Mycket trevlig och stor, bred klubb. Mycket kommunikation, bra forum på bra webbsida, bra klubbtidning, Rabatt på CykelCity och Cykloteket bla.a Man har ett stort engagemang i medlemmarna. 200:-/år

mickeh: Är inte KCK en bra klubb?

Jag körde för KCK på 80-talet och då var "vi" stora samt ganska framgångsrika på lvg.

//pm

Problemet med att fråga på forumet är väl att dom som är negativa/missnöjda troligen inte orkar bry sig?

Men det var en rolig ide, varför skulle man inte kunna betygsätta cykelklubbar?

Det var en bra idé! Skulle vara intressant ...

Det råkar inte vara någon som kör för CK Falken i Haninge och kan berätta lite om dem ?

// Malin

PerM: KCK var en bra klubb. De har nu försvunnit pga av bristande intresse. Vi var endast ett fåtal cyklister kvar i klubben och styrelsen hade nog tröttnat lite. Så därför jagar jag ny klubb.

Från mina erfarenheter kan jag berätta att:
AlmbyIK: Är mycket bra klubb med många medlemmar. Har en stark organisation bakom sig och många års erfarenhet. Bra klubbkänsla var det under den tid jag var med.

Köpings CK: Som sagt... nerlagd. Men innan det så hade de många bra år. Vem vet, nån kanske tar tag i klubben igen?

Eskilstuna CK: Idag liten klubb med endast organiserad träning för ungdomarna.

Kungsörs SK Cykel: Nystartad sektion på frammarsch. Idag mestadels ungdomar men även några seniorer. Klubben KSK har funnits i många många år och har många eldsjälar som driver klubben framåt. Satsar idag mest på ungdomar. Bra med information om vad som händer i klubben, och en bra klubbkänsla.

man kan ju ringa till klubben och fråga om man har frågor......

är det träningarna man vill gå på så är det väl bara att åka dit och prova på och bilda sig en uppfattning.

Öijer Skrev:
> Vilken av alla cykelklubbar är billigast då? ;-)
>
> Och vilka är dyrast?
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-11-24
> 18:04 av Öijer.
starta en egen klubb med dig själv som ende medlem bestäm allt själv ,ut i skogen o njut utan stadgar o omröstningar/Thomas

Calvin Skrev:
> Jag har precis samma tankar. Vill börja
> träna/tävla med en klubb igen efter ett par år
> solo och har ingen vidare koll på klubbarna här i
> Uppsala. Ck Uni och Upsala Ck finns ju, och i båda
> klubbarna finns det duktiga cyklister. Jag kör
> både mtb och lvg, lvg bara som träning änsålänge.
>
> Finns det några på happy som är med i någon av
> klubbarna? Det bästa är väl att träna några gånger
> med båda för att få en egen uppfattning men vill
> gärna veta vad andra tycker...
>
> mvh
> Calvin

ja i ck uni, frågan är om uck har särskilt mycket organiserad träning, då de bästa i uck bor i falun. men finns kanske nån som vet det bättre än mig.

Personligen tycker jag det är dyrt med 300:- i Spårvägen när man inte får så mycket för det. Imorgon är det årsmöte i klubben men jag har glömt att skriva en motion med idéer om vad pengarna kan gå till så på så sätt får jag ju skylla mig själv..

Johan S

som delaktig i klubben får du gärna vara med och påverka. 300 kr är inte så mycket för att stötta ungdomsverksamhet mm tycker jag. tävlar du (ej LL) så har du tjänat in det på två tävlingar tex. vill du att klubben ska ha rabatter i affärer så får du gärna axla den manteln och ringa runt och fråga affärer, jag vet åtminstonde en som kan erbjuda bra rabatter bara de blir tillfrågade.

alla föreningsverksamhet bygger ju på ideellt arbete, och kommunikationsbiten mellan styrelse - medlemmar i spårvägen kanske inte är så bra. det blir förhoppningsvis en av punkterna på mötet. ju fler som hjälper till innom klubben desto mer blir gjort på rätt sätt.

om klubben är bra eller inte beror ju på vilka behov du har. spårvägen kan ju räknas som en tävlingsinriktad klubb.

Var medlem i CSK Ludvika förut (gick med för att de slutade ge mig gymrabbat på mitt fiskekort med motiveringen att föreningen måste vara ansluten till idrottsförbundet), "tjänade" lätt in årsavgiften på rabatten man får hos LBSerna. Men jag blev aldrig 'aktiv' i klubben. Övervägde att ta över FMT's hemsida (som är en veritabel katastrof) men jag gick ur klubben istället. Försökte hitta MTB-träningar på vintern men MTB-ansvariga sa typ: "Hör av dig igen till våren" så då fick det vara.

Vore på något sätt bra om man genom sitt medlemsskap i Happy kunna visa SCF/Kadens/et. al att det finns fler aktiva än de som har årslicens/kör långloppen.

Scf samt underliggande förbund har ju för avsikt att stötta föreningsverksamhet, organisera, bestämma och sammanhålla inom svensk cykel. bla. vad icke föreningsanslutna motionärer gör på fritiden är inte deras uppgift att besluta om.

riksidrottsförbundet är mer intresserade över spontanidrotten och sådant. själva cykelförbundet är till för dess medlemmar. men det finns ju andra organisationer, tex långloppscupen som riktar sig mot motionärer.

Micke, jag håller nog inte med dig. Självklart är det inte SCF:s uppgift att besluta om vad icke-medlemmar gör på fritiden men nog måste spontancyklingen ligga inom SCF:s intresseområde? Det är väl ändå där man kan rekrytera nya utövare?

jo. det stämmer. så dumt av mig att skriva så. givetvis har de ett intresse även där, speciellt riktat mot ungdommar. http://www.scf.se/t2.asp?p=40660

men i förlängningen så är det distriktsförbunden och klubbarna som är aktiva inom området och engagerar sig i frågan. alla beslut kommer uppifrån RF men det är i DF och föreningarna aktiviteterna sker, själva cykelförbundet gör inte... ja, vad gör de. egentligen? vart är svensk cykel på väg?

Svensk cykel är jag inte så orolig för, men du menar kanske svensk cykelsport...? Just nu råder det en enorm cykeltrend bland kidsen, framförallt stavas den freeride/dirt. Utöver det har vi sett vissa svenska framgångar internationellt i år. Egentligen är det ett guldläge för cykelsporten. Frågan är hur väl rustat man är för att utnyttja det? Har man vant sig vid cykel finns det ju en tendens att man blir intresserad av de flesta formerna av cykling. Jag ser därför kidsens framfart på hembyggda hopp som en rekryteringsbas även för landslagscyklingen, även om det kanske går vägen över DH, fourcross och XC. Ser cykelsporten den här potentialen?

Spontancyklingen växer sig stor. Hur förhåller sig klubbarna till det här fenomenet? Är det ett hot mot cykelsporten eller kan det vara en utvecklingspotential?

Långloppen och de tävlingar som Ett Annat Lopp arrangerat visar att det finns beröringspunkter mellan den föreningsorganiserade cyklingen och den mer spontant organiserade cyklingen. Om cykelsporten är intresserad finns det kontaktytor att utnyttja. Gör man det?

jo, svensk cykelsport menar jag. eliten är lika bra eller bättre än förut men bredden minskar. deltagarsiffrorna på tävlingar sjunker. förklaringen kanske stavas Freeride, men det är nog bara halva sanningen.

nackdelen här i sthlm är att ungdommarna ofta har väldigt långt till klubbarna, säg det barn som inte spontancyklar. steget därifrån kan vara stort, för stort.

men, samtidigt som Freeride, dirt och därmed 4X, Dh mm kommer i ropet så gör SCF ingenting åt saken, de tillockmed stryper tävlingsverksamheten för de grenarna. snacka om att döda återväxten inom sporten.

Micke S Skrev:
> förklaringen kanske stavas Freeride, men det är
> nog bara halva sanningen.
>
> men, samtidigt som Freeride, dirt och därmed 4X,
> Dh mm kommer i ropet så gör SCF ingenting åt
> saken, de tillockmed stryper tävlingsverksamheten
> för de grenarna. snacka om att döda återväxten
> inom sporten.

Ser man freeride som ett problem gör man det mycket, mycket svårt för sig. Jag är inte insatt i vare sig SCF:s eller lokala klubbars inställning, men jag har självklart fördomar. Jag ser freeride som en stor möjlighet för cykelsporten. Freeride (vad nu det är) kan väcka ett cykelintresse och som jag skrev tidigare leda till att man blir nyfiken på andra cykelformer.

Att säga att freeride stjäl utövare från cykelsporten är att skjuta ifrån sig sin egen oförmåga att skapa intresse för det man själv håller på med.

Håller med oxr, blir man aktiv medlem i en klubb har man ju möjlighet genom klubben att jobba för olika grenar. På förra årsmötet i Spårvägen var Thompa Johansson där och fick bra uppbackning för marknadsföring med nya former för freeride/Dh-sporten. Bland annat beskrev han hur man skulle åka runt i Sverige och delta i olika folkliga jippon för att höja intresset hos "gemene person" för sporten. Vad jag vet skulle de t.ex ha uppvisningar inför publik i samband med andra typer av folkliga evenemang.

Nu vet jag inte hur utfallet blev av detta (har ni sett freerideuppvisningar i er kommun med gamle dh-räven Thompa?) men vad jag menar är att man kan jobba inom varje klubb för det man brinner för eftersom alla ideella föreningar ska ta tillvara medlemmarnas intressen; medlemmarna "är" klubben, med andra ord. Är man medlem i en cykelklubb men ändå inte känner att man blir hörd så tycker jag man ska rösta för en ny mer lyhörd styrelse på årsmötet.

Micke S Skrev:
>
> nackdelen här i sthlm är att ungdommarna ofta har
> väldigt långt till klubbarna, säg det barn som
> inte spontancyklar. steget därifrån kan vara
> stort, för stort.
>

Jag upplever att det hitentills varit väldigt svårt för mountainbiken att hävda sig inom SCF. Landsvägscykling är den "riktiga" cyklingen och mtb har varit dess skitiga kusin från landet. Kanske lite tillspetsat, men det börjar bli bättre.

Egentligen har väl inte ungarna särskilt långt till klubbarna (rent fysiskt), det är (återigen min åsikt) klubbarna som har långt till ungarna. Precis som du skriver, varenda unge cyklar. Vad är det som gör att det skall vara så otroligt svårt att rekrytera till föreningsvärlden? Klubbarna är väldigt "hemliga" av sig, för det är inte särskilt lätt för en oinsatt förälder att få fram information. Då blir det mycket lättare att låta ungen spela f0tboll eller hockey, för där "vet man" vad man får.

Att fussball och gummitrissa på is sporterna "stjäl" en hel del får man leva med. Men att alla dessa ungar som tycker det är roligt att cykla inte kan fås att kliva in i cyklistvärlden är i mitt tycke ett fiasko! Det är inte svårt, för man behöver bara prata om det så har man massa knoddar runt sig som vill cykla.

Åter till tråden:
Tycker det är en kanonide med recensioner på cykelklubbar. Då får man veta vad medlemmar tycker. Att ringa och fråga en klubb vad dom har för verksamhet och hur det fungerar är nästan lika förtroendeingivande som att ringa en affär och fråga om dom är bra att handla ifrån. Klart man får ett positivt svar.

Är föreningar för andra sporter duktigare på rekrytering än cykelföreningar? Jag vet inte, men det tål att forska mer i, tycker jag. Det borde finnas ett generellt intresse för fler medlemmar bland annat eftersom föreningarna får stöd i förhållande till medlemsantal. De har med större medlemsunderlag bättre möjligheter att investera i bättre träningslokaler m.m.

ungdomamr har långt till klubabrna. bor de söder om stan finns det inte så många alternativ direkt. spårvägen ligger i huddinge, och är kanske inte inom cykelavstånd för stor del av ungdomamrna.

men generellt så är stockholmsklubbarna dåliga på att få ut ungommarna på tävlingar osv. och där måste bättring till. men som med allt ideelt arbete så krävs det folk som ställer upp och brinner för saken, och det verkar vara lite nedgång på den fronten sista åren.

Mattias. du har helt rätt i att scf tittar mest på lvg. DH försvann ju tex helt plötsligt från tävlingsprogrammet, var det 2002?....

-02 eller -03 var det, kommer inte ihåg. Men Micke, visst finns det fler klubbar söder om stan än Spårvägen? Falken kör ju i Haninge. Brukar inte Hovet ha träningar här ute någonstans? Eller det kanske är spårvägen?

Mattias. jo men de kör ju LVG. och freerideungdommarna kanske inte känner sig så lockade med sina ickeoptimala landsvägscyklar (20 kg heldämpad sportexhoj). båda klubbarna (falken och hofvet) har annars lånecyklar för de som vill prova på.

båda klubbarna kör väl mtb om vintrarna, men då inte i skogen.

Om cykelklubbarna inte stirrade sig blinda på sina egna cyklar, ex LVG, utan inrymde all form av cykling vore det förmodligen lättare att locka fler. Då skulle man kunna växla olika former av cykling för att var och en så småningom skulle hitta sin grej. Problemet blir väl bara att göra detta utan att hamna i prylträsket. Stackars föräldrar till den tioåring som kommer hem från träningen och kräver sina föräldrar på en XC, en trial, en DH, en 4X, en tempohoj, en linjehoj och en banhoj. Det blir nog dyrt.

men för att klubbarna ska göra det måste det finnas pengar, och många grenar kostar många penningar, och många människor måste vara involverade i klubbarbetet, mer än det finns.

spårvägen är öppen för alla dicipliner, det är de flesta klubbar, men träningsverksamheten kanske inte är så stor inom vissa områden.

Micke S skrev "ickeoptimala landsvägscyklar (20 kg heldämpad sportexhoj)"

*skratt* Helt klart. Fast å andra sidan så kan man ju se det som att då har ju klubbarna en otrolig möjlighet att visa varför det är så kul med cykling som passar cykeln? Och att visa att man faktiskt kan cykla landsväg med en sportexhoj. Se till att göra det roligt bara så kommer dom nog förr eller senare att köpa något mer specifikt.

Magnus på CK Falken har skön inställning till barncykling/träning (ogillar att kalla det träning när det gäller barn). När jag frågade honom vad han tyckte ungarna skulle ha för utrustning svarade han "en hjälm och en cykel som det går att bromsa med".

Och det stämmer ju. Finns ingen som helst anledning att lägga ut massa pengar på fina cyklar för en knodd. Det skall vara roligt. Är det roligt kommer man vilja fortsätta. Jag kan ha fel, men jag tror att klubbarna skrämmer många med sina "måsten" (outtalade måsten iofs). Man måste ha fin utrustning. Man måste ha olika däck för olika väglag. Man måste ha en cykel om man cyklar asfalt, en annan om man cyklar uppför, en tredje om man cyklar nerför etc.

Min äldsta grabb körde förresten Keps Cup på singlespeed förra året. Med bara bakbroms. Och asfaltsdäck. (mao en flatland bmx) Strunt i om den var icke-optimal. I slutet av Keps Cup hade han övertalat två av sina polare att vara med, bara för att det var roligt! Dom körde också på singlespeed (läs bmx :)). Nu har man grabb en Trek, brorsan en biltema mtb och bägge två kommer vara med i Kepsen nästa år.

Varför? Därför att det var kul.

Jag tycker det är det viktigaste. Se till att knoddarna har kul. Då vill dom fortsätta. Fortsätter dom så finns det stora möjligheter att dom fatnar i "träsket".

Fast det börjar bli jobbigt hemma i området. Grannungarna ringer på dörren och frågar om vi inte kan åka ut och cykla i skogen, för det är så roligt. När jag sticker ut på cykelrundor så brukar det vara en 5-10 ungar som hänger på första halvmilen. Sedan åker vi hem och dom får vila ut hemma. Då sticker jag ut på "min" cykling :)

Håller med Mattias L där.

Ungarna ska ha skoj och vi vuxna "ska" ha dyra balla saker, låter fånigt men så är det.

Jag tror att många här har dyra saker för att man har byggt upp ett starkt intresse runt
cyklingen, och då är det kul att lägga ut pengar, speciellt när man inte kommer växa ur den.

På tal om Keps Cup så körde jag min första Keps Cup i år och med tanke på att jag då hade cyklat i ca 2 månader skulle jag ha kunnat cykla med vad som helst egentligen. Men skoj var det verkligen.

Tillbaka
Topp