Recond av Crescent Action 5
Jag vill fixa upp min gamla Crescent Action 5 (26"), som jag köpte 1990 som 'citybike'. Den har gått många mil och jag tycker att den borde klara ett par turer till och från stan bara jag fick byta lite prylar på den. Den behöver inte bli i nyskick. Jag behöver inte känna mig särskilt stolt på den heller (obviously...). Den ska helst inte vara stöldbegärlig.
Det som behövs är...
Prio1
- Kuggar i bak (kassett och frihjul?). Den har flera gluggar i tandraderna.
- Kedja.
Prio2
- Däck, slang och ventiler.
Prio3
- Sadel. För att den är hålig. Alternativet är överdrag.
- Fälgband. För att jag kan, antar jag.
Frågorna som dykt upp när jag inser att jag inte får isär prylarna:
Q1
Vad är det för kulor som ramlade ut när jag drog ut skruven? OK, jag vet vad det är för nåt, men ska jag byta dem och hur får man dem tillbaka snyggt igen? Ser att kulorna går att köpa i princip på lösvikt.
Q2
Hur får jag loss kassetten?
Ska jag ha en
KUGGKRANSAVTAGARE http://www.biltema.se/as/?a=54019&language=sv
eller en
KASSETTAVDRAGARE http://www.biltema.se/as/?a=54018&language=sv
Q3
Vem säljer reservdelarna till det här?
Skulle denna passa? FRIHJUL 5 VÄXLAR - 14X28 http://www.decathlon.se/frihjul-5-vaxlar-14x28-id_8171484.html
Är det här rätt kedja? 27403, 114 LÄNKAR. 1/2" X 3/32" http://www.biltema.se/as/?a=27403&language=sv
Q4
Ska skrota den och köpa ny cykel?
Nästan lite synd att göra sig av med de här däcken...
Näst på tur står den gamla kroncykeln. Räknar med att bara behöva smörja kedjan på den.
Det som behövs är...
Prio1
- Kuggar i bak (kassett och frihjul?). Den har flera gluggar i tandraderna.
- Kedja.
Prio2
- Däck, slang och ventiler.
Prio3
- Sadel. För att den är hålig. Alternativet är överdrag.
- Fälgband. För att jag kan, antar jag.
Frågorna som dykt upp när jag inser att jag inte får isär prylarna:
Q1
Vad är det för kulor som ramlade ut när jag drog ut skruven? OK, jag vet vad det är för nåt, men ska jag byta dem och hur får man dem tillbaka snyggt igen? Ser att kulorna går att köpa i princip på lösvikt.
Q2
Hur får jag loss kassetten?
Ska jag ha en
KUGGKRANSAVTAGARE http://www.biltema.se/as/?a=54019&language=sv
eller en
KASSETTAVDRAGARE http://www.biltema.se/as/?a=54018&language=sv
Q3
Vem säljer reservdelarna till det här?
Skulle denna passa? FRIHJUL 5 VÄXLAR - 14X28 http://www.decathlon.se/frihjul-5-vaxlar-14x28-id_8171484.html
Är det här rätt kedja? 27403, 114 LÄNKAR. 1/2" X 3/32" http://www.biltema.se/as/?a=27403&language=sv
Q4
Ska skrota den och köpa ny cykel?
Nästan lite synd att göra sig av med de här däcken...
Näst på tur står den gamla kroncykeln. Räknar med att bara behöva smörja kedjan på den.
Senast ändrad:
