Recond av Crescent Action 5

Börje

Ny medlem
Recond av Crescent Action 5
Jag vill fixa upp min gamla Crescent Action 5 (26"), som jag köpte 1990 som 'citybike'. Den har gått många mil och jag tycker att den borde klara ett par turer till och från stan bara jag fick byta lite prylar på den. Den behöver inte bli i nyskick. Jag behöver inte känna mig särskilt stolt på den heller (obviously...). Den ska helst inte vara stöldbegärlig.

Det som behövs är...

Prio1
- Kuggar i bak (kassett och frihjul?). Den har flera gluggar i tandraderna.
- Kedja.

Prio2
- Däck, slang och ventiler.

Prio3
- Sadel. För att den är hålig. Alternativet är överdrag.
- Fälgband. För att jag kan, antar jag.


Frågorna som dykt upp när jag inser att jag inte får isär prylarna:

Q1
Vad är det för kulor som ramlade ut när jag drog ut skruven? OK, jag vet vad det är för nåt, men ska jag byta dem och hur får man dem tillbaka snyggt igen? Ser att kulorna går att köpa i princip på lösvikt.

Q2
Hur får jag loss kassetten?
Ska jag ha en
KUGGKRANSAVTAGARE http://www.biltema.se/as/?a=54019&language=sv
eller en
KASSETTAVDRAGARE http://www.biltema.se/as/?a=54018&language=sv

Q3
Vem säljer reservdelarna till det här?
Skulle denna passa? FRIHJUL 5 VÄXLAR - 14X28 http://www.decathlon.se/frihjul-5-vaxlar-14x28-id_8171484.html
Är det här rätt kedja? 27403, 114 LÄNKAR. 1/2" X 3/32" http://www.biltema.se/as/?a=27403&language=sv

Q4
Ska skrota den och köpa ny cykel?

IMG_4319.jpg


IMG_4322.jpg


IMG_4321.jpg


Nästan lite synd att göra sig av med de här däcken...
IMG_4320.jpg


Näst på tur står den gamla kroncykeln. Räknar med att bara behöva smörja kedjan på den.
 
Senast ändrad:
Recond av Crescent Action 5
Kanske är svårt att konkurrera med trådar som "Visa ditt Raph-set", men jag hade ju hoppats att någon kunde ge en hint om hur man skulle kunna byta ut kransarna i bak. Vilket verktyg som är rätt för att få loss dem...

Vill inte köpa ny cykel för de gånger man ska fram och handla. Vill ha en cykel som inte blir stulen. Det här är den.

Gärna tips. Helst nåt som är relaterat till nån av mina funderingar i tråden.
 
Recond av Crescent Action 5
Det var ju drömcykeln strax innan det började dyka upp riktiga mountainbikes. Har lite taskig koll på såpass gamla varianter men det är garanterat en frikrans, inte en kassett. Kuggkransavdragaren borde vara rätt.

Delarna du spanat in låter rätt.

Vilken skruv är det du avser?
 
Recond av Crescent Action 5
RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> A1: pass
> A2: pass
> A3: pass
> A4: ja
>
> ;)

Right On, RideOn! Men planen är att min nästa cykel är en sån som man inte vill låsa fast utanför ICA.


jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Har lite taskig koll på såpass gamla varianter men det är
> garanterat en frikrans, inte en kassett. Kuggkransavdragaren borde vara rätt.
>
> Delarna du spanat in låter rätt.
>
> Vilken skruv är det du avser?

OK, frikrans. Bra. Tack!

Skruven kanske heter gängbult egentligen. Den gängade stången som går igenom navet. Kulorna ska tydligen läggas på plats med fett. Kanske lyckades jag spela bort några kulor när de föll ut, så jag vet inte hur många det ska vara på varje sida.

Cykeln har tjänat mig bra - mest i gymnasiet. Tålig sak.
 
Recond av Crescent Action 5
Sökte på 'frikrans' på Youtube och hittade denna:


Nu är frikransen demonterad. Navet rengjort, smort och kulorna tillbaka. Hade inte tappat bort någon. 9 st på varje sida blev det.

CZoom20150718152154265.jpg


Frikransar 5vxl verkar finnas att få tag på i en butik här i närheten
frikrans-sunrace-5-delad.jpg


Det verkar ordna sig ändå och troligtvis hamnar jag under 500kr för att få en fungerande cykel som jag kan använda på kortare turer i stan.
 
Recond av Crescent Action 5
PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
"Tummen upp!"

Kul, det har räddats ett par äldre cyklar här nu bara i veckan och då med tillhörande nybakade cykelskuvare som verkar ha sett ljuset :)

Dito! Led dem mot ljuset!

Jag ser ljust på det här nu. Så mycket roligare än att mecka bilar.

Den gamla kroncykeln (en m/105A tror jag) behövde ingen särskild vård. Bara rengöring och nytt smörj på kedjan. Kollade upp vikten på den (i Försvarsmaktens artikeldata) och den ska väga 25kg. Några mil på den och jag kommer att flyga fram på fräsern sen. :) Kronhojjen har faktiskt klart bättre rull på bakhjulet än "getingen".
 
Recond av Crescent Action 5
Börje skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Den gamla kroncykeln (en m/105A tror jag) behövde ingen särskild vård. Bara rengöring och
> nytt smörj på kedjan. Kollade upp vikten på den (i Försvarsmaktens artikeldata) och den ska väga
> 25kg. Några mil på den och jag kommer att flyga fram på fräsern sen. :) ...

SemiOT: På den tiden då jag hade gröna kläder; 'gjorde vi en 25/25/25. Nå'n som kan gissa vad det var för något?
 
Recond av Crescent Action 5
Igino Cazzola skrev:
-------------------------------------------------------
> SemiOT: På den tiden då jag hade gröna kläder;
> 'gjorde vi en 25/25/25. Nå'n som kan gissa vad
> det var för något?


Snittade 25 km/h i 25 mil på en 25 kg-cykel?
 
Recond av Crescent Action 5
Norrbotten skrev:
-----------------------------------------------------
> Igino Cazzola skrev:
> --------------------------------------------------
> > SemiOT: På den tiden då jag hade gröna kläder; 'gjorde vi en 25/25/25.
> > Nå'n som kan gissa vad det var för något?
>
> Snittade 25 km/h i 25 mil på en 25 kg-cykel?

Du är väldigt nära'!
 
Tillbaka
Topp