Red Bull Rampage 2024 12/10

Väldigt kul att damerna äntligen fick vara med. Nu när tävlingen väl existerar kommer det nog komma fler nya tjejer till freeride-delen av mtb.

Synd att Chelsey aldrig satte sitt åk, hennes linje kändes mest "Rampage" bland damerna.

Ja, riktigt kul med damtävling.

Kollade på "Anytime" förra veckan och konstaterade att segmentet med tjejerna i öknen med låten "women belong in this world" var det som jag gillade bäst. Emils trixande och Brages dödsförakt i all ära, men det är svårt att relatera till.

Herrarnas Rampage är lite samma sak. Spektakulärt absolut, men så långt från nåt man själv skulle hitta på att det mest blir nån sorts atletuppvisning snarare än att ge cykelsug.

Sitter och tittar med både konjak och pilsner för att döva min värsta sekundärskräck... Var osäker på om jag ville se det live eller vänta tills dagen efter (bara för att vara säker på att ingen dött).

Läskig krasch för Zink, hoppas det inte var allt för illa.
Screenshot_20241013_082326_Instagram.jpg

När dom pausade efter Cam Zinks krasch fick jag nog och gick och la mig. Galet imponerande körning av många, framförallt Godziek som ju kändes som en självklar vinnare (men sen vann han väl inte?). Och den låga poängen till Brendan kändes ju riktigt dåligt. Lämnade en besk eftersmak. Tror dom får göra något radikalt åt poängsättningen om dom vill behålla publiken till det här evenemanget i fortsättningen. Nu känns det helt godtyckligt och mest ett skämt. Tveksamt om jag kommer att titta nästa år.

Tittade en liten stund, men det kändes för mig som total novis nästan som deltagarna hade dödslängtan. Såg inte någon krasch, men hade jag inte sett klipp från tidigare år hade jag varit förvånad att någon tog sig ner helskinnad. Även om utformning av gc-banor i Sverige ibland känns som att de som bygger dem är extremsportare får jag erkänna att det där var (en gnutta😉) värre.

Som med många bedömningssporter där man inte har koll är poängsättningen väldigt svår att förstå, oavsett om den för de insatta är korrekt eller inte.

Tillbaka
Topp