Redigerad: 16-18/augusti Stockholm - Järvsö med bil

happy86

Ny medlem
Tänkte fråga om det finns intresse att styra upp ett gäng till Järvsö eller Åre i Augusti eller September? Jag är flexibel och spenderar gärna en halv vecka där.
Nybörjare inom DH men intresset är stort :D
Egen cykel.
Kanske hitta 3-4 till som vill åka bil tillsammans eller annat lämpligt transportmedel.

Ciao

Senast ändrad:
Jag håller på och övertalar min brorsa att vi ska dra till Järvsö någon gång i mitten/slutet av augusti. Han är total nybörjare så vi får se, men om jag lyckas övertala honom är jag absolut på. Kanske även utan brorsan förresten. :)

Sätt brorsan på en cykel och putta ner honom från hammarbybackens topp .. sen är han fast :)
3 andra som jag känner har sagt att de är på men vi har mest bara snackat om det.
Har du bil/egen cykel?

Är det någon som har åkt med Härjedalingen-busslinje med cykel i väska? Enligt deras villkor är det förbjudit att ta med sig cykel.
http://www.harjedalingen.se

Tips på bra och billigt boende om man är 4-8 personer?
Vilken helg i augusti ska man helst åka? tänkte på om det händer ngt kul samtidigt ..

happy86 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har åkt med
> Härjedalingen-busslinje med cykel i väska?
> Enligt deras villkor är det förbjudit att ta med
> sig cykel.
> http://www.harjedalingen.se
>
> Tips på bra och billigt boende om man är 4-8
> personer?
> Vilken helg i augusti ska man helst åka? tänkte
> på om det händer ngt kul samtidigt ..

Jag har åkt härjedalingen ett par gånger dock inte med cykel, men när man kommer till bussen och ska lasta in sin packning så är det _alltid_ en snubbe som gör det åt en, dvs har han en dålig dag alt. är en paragrafryttare så kan du få problem.

Billigt boende finns precis bredvid liften, om jag inte minns fel så kostade det oss senast runt 1200 per natt för ett boende med 6 bäddar, bastu, 2 duschar/toaletter. Mer boende hittar du här: http://jarvsobergscykelpark.se/boende-och-paket/

Nästa event som de har verkar vara: http://jarvsobergscykelpark.se/cbbqd/
Men jag lovar det är tillräckligt roligt & skönt folk där "vanliga" helger också.

För övrigt så är jag även intresserad av att hänga på, har egen cykel, dock ej körkort eller bil.
Är relativt nybörjare jag med.

SL pendeltåg till Uppsala, ingen kostnad för cykeln, inget maxantal cyklar.

Upptåget till Gävle, 30 kr per cykel, max 2 cyklar per avgång.

Xtåget till Järvsö, 30 kr per cykel, max 2 cyklar per avgång.

/Fedde

fedde skrev:
> SL pendeltåg till Uppsala, ingen kostnad för
> cykeln, inget maxantal cyklar.
>
> Upptåget till Gävle, 30 kr per cykel, max 2
> cyklar per avgång.
>
> Xtåget till Järvsö, 30 kr per cykel, max 2
> cyklar per avgång.
>
>
> /Fedde

Kan man ta cykel helt oförpackad på Upptåget och Xtåget? Jag såg det här alternativet tidigare men det lät som om det skulle gå åt mer tid/väntetid mellan alla dessa byten.. Jag kan ha fel :D

8-11/8
15-18/8
Passar mig bra.

Vad sägs om att träffas vid Hammarbybacken nästa onsdag och styra upp? Jag är på plats från 18 och kör lite :)

Jag är också nybörjare på DH, med egen cykel, och det här lät ju plötsligt intressant.
Kan man resa dit utan att behöva ta isär cykeln och kånka på den i paket, så är rese-delen av upplevelsen så mycket enklare.

Sitter och kollar klipp från Järvsö på Youtube... Jag är så sjuuuuuuuuuuuuuuuukt taggad inför resan!

Pendeln:
Grönt med cykel.

Upptåget:
Upptåget får du ta med cykel året runt med begränsning att det alltid är i mån av plats och att den alltid ska stå i cykelställ. Du får dock INTE ta med cykeln under rusningstid (måndag-fredag kl. 06-09 och kl. 15-18). Det finns plats för två cyklar i varje tåg. Du får inte ta med cykel på nattrafik samt till/från Arlanda. Biljett för cykel köps av tågvärd eller via SMS, pris 45 kr.

Xtåget:
Äntligen kan du ta med dig cykeln ombord på tåget. Det gäller alla tåg och alla avgångstider inom Tåg i Bergslagens och Värmlandstrafiks områden samt på X-tåget. Det är dock inte möjligt att ta med cykeln när vi har ersättningstrafik i stället för det ordinarie tåget.

Inom Tåg i Bergslagen kostar det inget extra att ta med cykeln, i Värmland kostar det 20 kronor och på X-tåget kostar det 30 kronor att ta med cykeln. Det finns även några andra saker som vi vill göra dig uppmärksam på:

Inom Tåg i Bergslagen och på X-tåget får två cyklar plats på varje tåg. I Värmland tar vi med cykeln i mån av plats. Det går inte att förboka någon plats för cykel. Finns det plats så finns det. Är det fullt så är det.
Cykelplatserna är gjorda för vanliga cyklar. Du kan alltså inte ta ombord tandemcykeln, cykelkärran eller liknande.
Du ansvarar själv för att cykeln kommer på och av tåget. Hjälp oss att se till att tåget kommer i väg i tid.
Det finns en särskild anordning ombord för att säkra cykeln under resan. Använd den, annars kan människor göra sig illa när de går förbi.
Du ansvarar själv för cykelns väl och ve under resan. Tågkompaniet kan inte ta ansvar för eventuella skador på cykeln.
Ibland ersätts tåget med buss en viss sträcka. Då kan vi inte garantera att cykeln kommer fram samtidigt som du. Prata med tågpersonalen för mer information.

happy86 skrev:
> Kan man ta cykel helt oförpackad på Upptåget
> och Xtåget? Jag såg det här alternativet
> tidigare men det lät som om det skulle gå åt
> mer tid/väntetid mellan alla dessa byten.. Jag
> kan ha fel :D

Cykeln behöver inte packas ner vare sig på Upptåget eller Xtåget.

Och det kan säkert bli en väntetid mellan olika tågavgångar, tidtabellerna
för SL:s pendeltåg, Upptåget och Xtåget är inte precis helt synkroniserade.

Detaljerna/begränsningarna har du redan hittat själv.

Min och mina cykelkamraters erfarenhet är att det ofta går att komma förbi
begränsningarna i antal om man är lite underdånig och frågar snällt och försiktigt.

Men kan ju aldrig vara säker.

Sedan fungerar förstås (precis om på SJ) sopsäcksmetoden också på Upptåget och Xtåget,
hjulen i en svart sopsäck och ramen i två svarta sopsäckar som tejpas ihop.

Då är det ju vanligt bagage och får tas med när som helst utan avgift.

/Fedde

Vi åker över dagen nu till helgen ( antingen lördag eller söndag) med bil från Stockholm. Det finns plats för en person+ hoj. Hör av er om det kan vara intressant!
Vi ska till Järvsö alltså :D

Åker från Stockholm till Järvsö fredag den 16 augusti och stannar t.o.m söndag den 18.
Har en plats i bilen och i rummet som jag delar med 2 andra. Det vore trevligt om vi kunde hitta en fjärde person. Det kostar 200kr/natten för boendet och bensin delas på antal passagerare.

Att ta med cykeln på tågen är en kalasbra innovation på Reginatågen som bl.a Tåg i Bergslagen och x-trafik använder.

En liten passus är dock att krokarna som man hänger cykelns hjul i är små, det är med nöd och näppe du får in ett 29"-hjul, så jag är högst tveksam om man får in ett DH-hjul utan att släppa ur luften.

Tillbaka
Topp