[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Den beskrivningen låter som en hoj jag hade velat ha. På platten handlar det ju mest om att ta i, det är ju nerför som hojen ska uppföra sig ordentligt. Men det är ju jag det....

Hade jag varit pengen i H's plånka hade jag helst velat bli utbytt mot en Whyte S-150 (eller ännu hellre Cotic Rocket MAX, men H ville väl inte ha en stålpolle), tror den skulle passa H's intentioner bäst.

http://enduro-mtb.com/en/whyte-s-150-works-review/ är inte så lite impade av den och ser den ju mer som en all-Mountain hoj (som gillar att köras snabbt) än som en fullblods-enduro...
T.o.m. https://m.pinkbike.com/news/whyte-s-150-carbon-rs-review.html som av tradition alltid hyllar alla amerikanska märken och smådissar allt annat, har inget att klaga på. Snarare tvärt om, mest hyllningar!

Men jag håller med, just den svarta 150C ser rätt "blaffig" ut (iaf på studiobilden), då tycker jag instegsmodellen med alu-ram och RS Rev-gaffel (alltså en Yari med mindre slag) är snyggare...

B15DA4B6-1385-4071-8D8D-E7FB2B4CE0BD-10120-000008AD299316C9.jpeg

Annars verkar ju även Rallon också vara mer åt det lekfulla hållet, ju mer jag läser om den så växer den :)
Dock tycker jag fortfarande den ser ful ut med det där sneda staget vid dämparen. Extra plus för att det går att spec'a hojen vid beställning.
Om du inte har brottom så kan du ju vänta in att Swoop ska få hem sin till Sthlm o fråga snällt om att få provköra innan beslut.

Men åter igen Cotic RocketMAX är PRECIS vad du är ute efter ? (om än något högt BB för högfartsåka...)

Senast ändrad:
Jag är mkt nöjd med min franska VTT, inklusive pimpningen med klistermärken från min 3-åriga dotter ?
IMG_4717.JPG

Någon som hittat något som kan liknas en review av den nya Smugglaren? Eller något bra inköpsställe?

mikipedia_ sa:
larsaw sa:
Jag spammar vidare med ett mera seriöst förslag!

Hojen är Bionicon's nya Trail-29er och verkar få modellnamnet Tyke, allt enl. min bristfälliga tyska urtolkning av denna artikel: http://www.bike-magazin.de/mtb_news/mtb_neuheiten/eurobike-2017-bionicon-tyke/a37126.html

Den var snygg!

Precis, dessutom lite coolt att en demo-hoj förses med plasthjul från LB.
Gillar den skarpt och ser ut att pricka in ALLA rätt i min bok över hur en aggresiv stighoj ska se ut :D

S-150 låter ju onekligen som en bra hoj. Den är ju dock inte så mycket rock 'n roll och efter tre år på tysk postordercykel känner jag att min image bevöver bättras på lite... Läs: småbarnsfarkomplex.

Bionicon såg onekligen spännande ut... kul med coil redan från start.

H. sa:
S-150 låter ju onekligen som en bra hoj. Den är ju dock inte så mycket rock 'n roll och efter tre år på tysk postordercykel känner jag att min image bevöver bättras på lite... Läs: småbarnsfarkomplex.

Bionicon såg onekligen spännande ut... kul med coil redan från start.

Men har inte S-150 lite samma problem som Sentinel? Bra nedför, lite mindre bra uppför?

Alltså, du vill ha en lekfull hoj som samtidigt orkar med att kötta utför, är det inte lika bra att leta reda på en 27,5" hoj?

Utbudet blir ju betydligt större, och just de egenskaper PB tillskriver TR Sentinel är väl vad man brukar få "på köpet" med en 29".

(Därmed inte sagt att en 29" inte kan vara lekfull et.c. men det varkar ju vara lättare att bygga lekfulla 27,5" helt klart)

theBrand sa:
Alltså, du vill ha en lekfull hoj som samtidigt orkar med att kötta utför, är det inte lika bra att leta reda på en 27,5" hoj?

Utbudet blir ju betydligt större, och just de egenskaper PB tillskriver TR Sentinel är väl vad man brukar få "på köpet" med en 29".

(Därmed inte sagt att en 29" inte kan vara lekfull et.c. men det varkar ju vara lättare att bygga lekfulla 27,5" helt klart)

Har du något förslag? Jag tycker inte svårigheten ligger i kompromissen lekfullhet/utförsegenskaper utan som jag ser det är det svåra att hitta en cykel som är kul och funktionell på platta hemmastigar utan att tappa allt för mycket utförsprestanda. Där ser jag slaglängd och geometri som begränsande faktorer, inte hjulstorlek...

Hjulstorlek är väl egentligen* bara ytterligare en faktor i geometrin snarare än någon helt egen magisk egenskap.

*Jag har lite svårt för det där själv. Det ser ju så illa ut med stora hjul om man kör storlekar under XL.

Som ovan. Tråkigt med en tråd där man vet att det bara kommer sluta med att en kommer köpa en Jeffsy :(

durietz sa:
Som ovan. Tråkigt med en tråd där man vet att det bara kommer sluta med att en kommer köpa en Jeffsy :(

Du kan vara lugn så länge de inte uppdaterar geometrin. Vill inte ha en hoj med 1 cm kortare reach än dwn jag har nu.

Det skulle vara om jag går på 27an. Man får onekligen väldigt mycket hoj för pengarna och där är geometrin bättre också. Men jag är lite tveksam ändå.

Så det lutar åt att det faktiskt kan bli ett kul bygge av det här! ;)

Köp en Marino så får du vad du vill för geo han för såna som gungar med?

H. sa:
theBrand sa:

Har du något förslag? Jag tycker inte svårigheten ligger i kompromissen lekfullhet/utförsegenskaper utan som jag ser det är det svåra att hitta en cykel som är kul och funktionell på platta hemmastigar utan att tappa allt för mycket utförsprestanda. Där ser jag slaglängd och geometri som begränsande faktorer, inte hjulstorlek...
Ibis HD4?

H. sa:
theBrand sa:

I sann happyanda vill jag i så fall såklart föreslå min egen cykel :)

(fast den uppdaterade versione med 130mm/150mm som dessutom ska ha lite mer AS.)

Å andra sidan så kanske man kommer kunna hitta 2016/2017-kolfiberversionen till bra pris nu när den nya är på väg, i så fall hade jag köpt en sån :)

theBrand sa:
H. sa:
theBrand sa:

(fast den uppdaterade versione med 130mm/150mm som dessutom ska ha lite mer AS.)

Å andra sidan så kanske man kommer kunna hitta 2016/2017-kolfiberversionen till bra pris nu när den nya är på väg, i så fall hade jag köpt en sån :)
Transition Scout?

H. sa:
theBrand sa:
H. sa:
theBrand sa:

Transition Scout?

Japp.

Här finns ett lite intressant test där ett gäng testare kört scout, patrol och smuggler:
http://www.transitionbikes.com/PDF/AustraliaGiddyUpShootOut.pdf

Och Mike Kazimers recension av Scout (som skrev Sentinel-recensionen du länkade till):
https://www.pinkbike.com/news/transition-scout-1-review-2014.html

(nuvarande generation av Scout har dock fått BB:t höjt från -24 till -20)

VAd är det för fel på process 111 då? Den verkar funka i köttighet också.

happymtb.fr sa:
Jofa, vad har du för styrvinkel på din five?

Det ska vara 66 grader enligt spec, men jag har inte mätt. Jag har testat med en cm längre gaffel som flackar ut lite, men jag tyckte inte det blev bättre (p.g.a högre bb).

jofahjalm sa:
happymtb.fr sa:
Jofa, vad har du för styrvinkel på din five?

Det ska vara 66 grader enligt spec, men jag har inte mätt. Jag har testat med en cm längre gaffel som flackar ut lite, men jag tyckte inte det blev bättre (p.g.a högre bb).
Vet du också vad den blir när du sitter på cykeln, dvs vid SAG?

På Troyen har jag 67 grader osagad och 2,5 grader mindre när jag sitter på cykeln.

WTF! Det är en hoj till H. vi ska ha fram här!

Dagens tips är en annan fintysk, nämligen Nicolai G13: http://www.nicolai-bicycles.com/shop/fullys-x/ion-g13.html
Kanske lite väl lång, men om det är någon som skulle kunna göra den cykeln rätta, så är det väl H...

NicolaiIONG13Blue.jpg

Pga sin exklusivitet så hittar jag inte så många omdömmen på den :/
Men här är iaf lite:
https://surreyhillsmtb.wordpress.com/2017/06/23/g-13-prior-to-the-alps/
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...7-ThEc&usg=AFQjCNE008aZot5R_kzZMQUIxmQ_0-P_bg
http://enduro-mtb.com/en/17-trail-bike-highlights-eurobike-2016/8/

Senast ändrad:
Happymtb.fr: Nej, sådant klarar jag inte av att mäta reproducerbart. Den borde ju bli flackare eftersom jag har 140 mm slag fram och bak och dessutom har ganska mycket mer sag bak än vad jag har fram.

larsaw sa:
WTF! Det är en hoj till H. vi ska ha fram här!

Dagens tips är en annan fintysk, nämligen Nicolai G13: http://www.nicolai-bicycles.com/shop/fullys-x/ion-g13.html
Kanske lite väl lång, men om det är någon som skulle kunna göra den cykeln rätta, så är det väl H...

Pga sin exklusivitet så hittar jag inte så många omdömmen på den :/
Men här är iaf lite:
https://surreyhillsmtb.wordpress.com/2017/06/23/g-13-prior-to-the-alps/
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...7-ThEc&usg=AFQjCNE008aZot5R_kzZMQUIxmQ_0-P_bg
http://enduro-mtb.com/en/17-trail-bike-highlights-eurobike-2016/8/

Det är bara ett fel på den där, ingen växelåda!

Jag har nu fått bekräftat att RM Instinct carbon50 ryms inom budget (från svensk åf). Men då är det typ en fikabudget kvar till eventuella uppgraderingar.

Kanske lite elakt att jag jämför kolvarianter med en smuggler i alu men man måste få vara lite inkonsekvent och känslostyrd när det gäller cyklar.

Så egentligen troe jag inte ni behöver komma med fler bidrag... :)

Ok, plastcykel it is...
Är du HELT säker på detta? Du kommer ju bli frånåkt av alla FS29'or som kommer farandes i überspeed pga 42mm offset-gafflar.. ;D

Bra att H. har kommit fram till det han vill ha.

jofahjalm sa:
Happymtb.fr: Nej, sådant klarar jag inte av att mäta reproducerbart. Den borde ju bli flackare eftersom jag har 140 mm slag fram och bak och dessutom har ganska mycket mer sag bak än vad jag har fram.
Det jag försöker komma fram till är att det borde finnas en gräns för hur flack en stigcykel kan vara. Den gränsen är nog ganska personlig men en flackare styrvinkel kräver att man bibehåller en viss fart för att styrningen inte ska kännas för långsamt. Så kändes iaf min Zesty med offset bussning och 64,5 HA (statiskt). Utan offset och med runt 66 gradigt HA blev den mycket roligare på stig. Men det kan ha vart så pga av dom små hjulen...? ;-)

Vi får se vad H. tycker om 66 ha på en 29a på stig.
När kommer den?

H. sa:
Jag har nu fått bekräftat att RM Instinct carbon50 ryms inom budget (från svensk åf). Men då är det typ en fikabudget kvar till eventuella uppgraderingar.

Kanske lite elakt att jag jämför kolvarianter med en smuggler i alu men man måste få vara lite inkonsekvent och känslostyrd när det gäller cyklar.

Så egentligen troe jag inte ni behöver komma med fler bidrag... :)

Fast det fanns väl inget att klaga på direkt i den specen?
Hjulen och bakdämparen var kanske inte det roligaste, men nya DPS versionen av float får ju bra kritik och hjulen funkar ju första säsongen om inte annat?

Enda negativa jag kan se är väl att instinct inte finns i färgsättningen "Raining blood", men man kan inte få allt antar jag...

P.S.
Vilken ÅF pratar vi om?

Hahaha! Tror ni att han vet vad han ska köpa? Herregud det kommer att velas till april ungefär!

Sen har han bestämt sig för att ha en speciell svensk bakdämpare.

Vilken tur att jag var så luddig i beskrivningen av att jag mer eller mindre har bestämt mig så att det kan tolkas till båda cyklarnas fördel. :)

Sportson kungens kurva säljer RM. De kommer inte ta hem carbon50 som standard men det går att beställa.

Ända sunkiga i spec'n är enl. mig naven (DT370), mer specifikt baknavet som saknar dom finare DT-navens StarRatchet.
Jo sen så klart dämperiet, men GRIP-dämparen i gaffeln lär ju enl. internetz vara robustare än bälgen i Factory-modellen.
Bakdämparen förutsätter jag att H. byter mot någon metallfjädrande dyrgrip (så som ni norrortsbor brukar göra... ;)

Jag skulle behöva en elhoj för att hänga med gubbarna i vallentuna.

Men har du (H.) lagt en order redan? Måste ju vara något slags rekord isf, ifrån att bestämt dig till beställning på mindre än en vecka!?!
Om så är fallet, när blir hjulafton?

Muntlig order. Krävdes lite snabba tag för att säkra upp leverans. Kanske att den dyker upp i oktober. Vi får se.

Tillbaka
Topp