[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Edit 5: Nu redo för 2019!
https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3533873/page=14#msg-3533873

Edit 4: Lite omdöme!
https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3408974/page=13#msg-3408974

Edit 3: Nu är hojen klar! https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3301879/page=12#msg-3301879

Edit 2: Cykel har anlänt. Nu ska det bara byggas också. https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3261373#msg-3261373

Edit 1: update, se https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3217591#msg-3217591

Jag kör 29" och har för avsikt att fortsätta med det. Jag vill inte ha för mycket slaglängd, men ändå tillräckligt mycket för att hojen inte ska sätta stopp när det börjar stöka på. Har tidigare ägt en dh men den är nu såld, så hojen måste funka bra i riktiga berg också. Står dock fast vid att det inte behöver vara en endurohoj. Kör idag med 140 fram och bak och tycker det känns i rätt storleksordning (se happys testartikel om Rose Root Miller). En enduro med 160/150 tror jag kommer bli för död på alla hemmastigar.

Budget? Ca 45k.

Hur kör jag då? Jag är inte så stor, 175 och ca 73kg, men kör ganska aggressivt, bakgrund inom dh racing. Tävlingsinriktad och vill ha en snabb hoj. Därmed även lite kluven när det gäller kedjestagen. Långa är snabba men korta är roligare(?).

Släng fram lite idéer, kanske har jag missat nåt, kanske behöver jag lite mer substans.

Så här cyklar jag:

Senast ändrad:
29er 130mm, lååååång, flack. OK? :-)

image.jpeg

http://www.nicolai-bicycles.com/shop/fullys-x/ion-g13.html

Haha, vore ju iofs kul bara för att det är så totalt annorlunda mot vad jag har idag, men nicolai känns lite för extremt. :)

Säg till om du vill klämma på en Hightower irl. Inte 29" på den ännu dock, men går ok ändå.

Är inte en YT Jeffsy typ exakt det du beskriver att du vill ha? :-) Vad är det för hoj du har idag?

Senast ändrad:
H. sa:
Jo, och den finns ju i karbong för rimlig peng också. Men den känns lite tråkig. Lite "Specialized".

Vaööh? Den kopplingen förstår jag inte riktigt, men vi är alla olika:-) Om du ska hitta nåt liknande som är mindre tråkigt så får du nog pynta en bra stor slant extra. Och det verkar ju inte rimma med önskemålen om budget.

Whyte T-129 då? Gaffeln går ju alltid att höja till 140 eller nåt, om du vill ha mer. Geometrin ser rätt ordentligt aggro ut annars, utan att vara vansinnig (Pole).

http://www.whyte.bike/trail-suspension-29er

Edit: Och vaere för fel på Rose:n? Av ren nyfikenhet! :-)

Senast ändrad:
Inget fel på rosen egentligen. Ramen har funkat klanderfritt i två år bortsett från ett par växelöron som gått av lite för lätt. Men den är inte så modern i geometrin. Eller framförallt är det reachen som är lite kort. Ha är ganska bra tycker jag och att kedjestagen är långa måste som sagt inte vara en nackdel.

YTn har blivit väldigt vanlig känns det som, vore kul med något lite mer udda. Eftersom ett byte delvis mest beror av nyfikenhet och att det är kul med prylar känner jag att jag gärna vill byta till något lite finare om jag ändå byter.

Jag är i precis samma sits så jag följer tråden med spänning.

Sist jag kollade hade Nicolai en 29a i outleten, men det är lite samma du har.

Ghost SL AMR 29 skulle kunna vara nåt lite udda kanske.

Antar att en The Following är för mycket pengar?

Äh, klart du ska ha en smugglare. Jag tycker inte du ska stirra dig blind på slaglängden, min scout känns helt klart som om den har mer än de 125mm den har tack vare att länkaget är ganska progressivt. Visst i rejält stök i lite högre fart så hade det kanske inte varit fel med lite mer slaglängd, men annars äter den upp det mesta och landar plusht från hyfsade drop.

Saxar in lite PR åt dig också ;)

"...was as if we were riding a 140-150mm travel 650b wheeled sled, and the comfortable geometry kept us at ease when poor line choice would otherwise get us into trouble. The bike's ability to get our testers out of these moments unscathed was inspiring. Sitting a little deeper into the shock than normal gives the bike plenty of control and small to medium bump compliance, and only through the rowdiest chunk, big hucks, and large compressions are you really reminded that you're on a "little" bike." " - Vitalmtb.com Test Sessions

Banshee Phantom kanske? I låga/slacka läget med 130-140 mm gaffel är den tämligen overkill för normal stigcykling, men är man lite galen och gillar utförslöpor så:-) Jag som fegis men ändå hyfsad cyklist tyckte till slut att den krävde för hög fart för att komma "till liv", för att den skulle passa mig bra. Nån som kör aggressivare torde kunna bli jäkligt nöjd med en sån.

Och de där ynka 105 mm fjädringsväg bak är inget som ens märks jämfört med 130-140 mm. Märkligt nog.
Vänta dig inte att cykeln blir lätt bara. Kring eller över 14 kilo lär du hamna om du inte tänker ekipera med jättefina komponenter.

Edit: Phantom:en är förresten inte så fasligt lång med rådande trend mätt, men den är lååååååg. Och flack, åtminstone till känslan. Sen vet jag inte om geometrisiffrorna stämmer.

Senast ändrad:
Om man är nere slaglängdsmässigt i Smugglerterritorium tycker jag att Kona HeiHei verkar svår att bortse från.

Pinkbike approved
"The Hei Hei DL 29 is a crazy-capable switchblade of a bike, but it is still a switchblade, not a bazooka."
http://www.pinkbike.com/news/kona-hei-hei-dl-29-review-2016.html

Detta dock sagt utan koll på kostnad för lös ram :)

Vet inte om den är såld men Velotek i Uppsala har/hade annars en Smuggler som demohoj om du är sugen på en utflykt norrut.

/Johan

theBrand sa:
Äh, klart du ska ha en smugglare. Jag tycker inte du ska stirra dig blind på slaglängden, min scout känns helt klart som om den har mer än de 125mm den har tack vare att länkaget är ganska progressivt. Visst i rejält stök i lite högre fart så hade det kanske inte varit fel med lite mer slaglängd, men annars äter den upp det mesta och landar plusht från hyfsade drop.
Scout i rejält stök i högre fart har jag fått beskrivet som att "Det låter inte som om cykeln mår bra av det här. Det låter inte bra."

Har inte så mycket att bidra mer än att KrunkShox rejsar i EWS på en Smuggler. Om det säger nåt men förmodligen inte. :-)

Rattnalle sa:
theBrand sa:
Scout i rejält stök i högre fart har jag fått beskrivet som att "Det låter inte som om cykeln mår bra av det här. Det låter inte bra."

Äh, något sådant har jag inte märkt av. Visst kan ljudet av fälg som möter sten vara lite lätt ångestframkallande, men annars har jag inga klagomål :)

Kanske ska tillägga att jag numer har fallit för trycket och inte vill ha en ram med raka rör, det ser lite "billigt" ut.

Men om man skulle hitta en optimal för respektive prisgrupp: dyr/mellan/budget. Vad skulle det bli då?

Sb5/Jeffsy/??

JojjeM sa:
Om man är nere slaglängdsmässigt i Smugglerterritorium tycker jag att Kona HeiHei verkar svår att bortse från.

Pinkbike approved
"The Hei Hei DL 29 is a crazy-capable switchblade of a bike, but it is still a switchblade, not a bazooka."
http://www.pinkbike.com/news/kona-hei-hei-dl-29-review-2016.html

Detta dock sagt utan koll på kostnad för lös ram :)

Vet inte om den är såld men Velotek i Uppsala har/hade annars en Smuggler som demohoj om du är sugen på en utflykt norrut.

/Johan
HeiHei är för klen och för lite slag... hojen måste klara lite utförsåka också.

Whyte är många som tipsar om har jag sett. Jag tycker dock den ser lite obalanserad ut, för mycket material kring sadeltornet. Men jag kanske ska kolla lite till på den.

Köp en Jeffsy nu. Du gillar ju postorder. Jag tror i ärlighetens namn inte att du ska ha så mkt mindre än 125/130mm bak med tanke på hur du hanterar dina cyklar.

Ett problem med Jeffsy är att den svart/röda i kol bara går att få med fox-dämpare. Och det vill jag inte ha.

Makten sa:
Banshee Phantom kanske? I låga/slacka läget med 130-140 mm gaffel är den tämligen overkill för normal stigcykling, men är man lite galen och gillar utförslöpor så:-) Jag som fegis men ändå hyfsad cyklist tyckte till slut att den krävde för hög fart för att komma "till liv", för att den skulle passa mig bra. Nån som kör aggressivare torde kunna bli jäkligt nöjd med en sån.

Och de där ynka 105 mm fjädringsväg bak är inget som ens märks jämfört med 130-140 mm. Märkligt nog.
Vänta dig inte att cykeln blir lätt bara. Kring eller över 14 kilo lär du hamna om du inte tänker ekipera med jättefina komponenter.

Edit: Phantom:en är förresten inte så fasligt lång med rådande trend mätt, men den är lååååååg. Och flack, åtminstone till känslan. Sen vet jag inte om geometrisiffrorna stämmer.

Tjena!

Phantom har ju blivit ett halvkilo lättare till 2017 samt ny geo. Är klart mer sugen nu..

Edit: 3,1 kg borde den alltså väga nu.

Senast ändrad:
Jag antar att du provrullat herr Bengts cykel?

Den har ju "korta" kedjestag och för din längd ganska hyggligt med reach.

Om kort-ish kedjestag inte är av vikt så öppnar sig ju valmöjligheterna en del.

theBrand sa:
Jag antar att du provrullat herr Bengts cykel?

Den har ju "korta" kedjestag och för din längd ganska hyggligt med reach.

Om kort-ish kedjestag inte är av vikt så öppnar sig ju valmöjligheterna en del.

Vi har provat varandras hojar, men det känns som om det är för stor skillnad i storlek för att man ska få någon vettig känsla. Iaf för mig. H.s hoj är ju jetekort.

Så som varandes H.s mediacoach skulle jag gärna se honom på en Kona eller en Orange. Det är kralliga hojar som passar farbror H.s körstil. Men jag tror att det är lite för lite slaglängd för att det ska bli en lycklig affär för herr H. själv. Orange verkar dock ha något på gång med både 135mm slag och 150mm. Båda i 29". Den tidigare nämnda av dessa tror jag skulle vara en fin bit metall.

Jag tycker Bengts cykel känna jättekonstig. Om det är så det blir vill jag inte byta. Men jag tror att set primärt är styret som sitter en decimeter för högt.

Orange är fula. Kona gillar jag på många plan, men lacken på nya 111an var ju verkligen inte snygg.

Cotic och stål. Mja. På ett sätt är det rätt ballt, men det känns inte så "race". Kanske ändå värt att kolla vidare på.

Norco gillar jag egentligen men de är dumma i huvudet och det är därför inget alternativ för mig.

H. sa:
Cotic och stål. Mja. På ett sätt är det rätt ballt, men det känns inte så "race". Kanske ändå värt att kolla vidare på.

Första regeln för att vara "race" är att inte öppet försöka vara "race"! ;-)

Pivot kanske kan vara något förövrigt?

Jag tycker både Evils The Following och Jeffsyn verkar ganska bra, men de är lite korta, 439 resp. 445 mm i reach i large . För min del behöver jag nästan gå upp till XL för att få den reachen jag är ute efter, 457 resp. 465. För att vara "moderna" cyklar känns de redan lite gamla.

Har H. en Root Miller i M så verkar den jättekort, alternativet är väl nya Root Miller i en storlek upp.

Ang. Jeffsyn i röd/svart med Fox så går väl det bra att byta upp mot den hottade Piken? Bara sälja Foxen eller byta på gamla cykeln. Hjulen på årets Jeffsy har ju bara Boost i bak.

Ang Pivot:
Kollade häromdan på deras Mach6 carbon.
Nu är jag inte nån geo-expert men deras XL är nästan 6(!) cm kortare i reach än min Patrol, 42.52 vs 48,30.
Jo jag vet att det är ett mått av flera men det känns väldigt konstigt, nästan som att det är felskrivet.

Det kan inte räknas som lång, den var inte låg heller.. :)

Edit: Höjde blicken och ser att deras Switchblade är betydligt modernare i geo

Senast ändrad:
Schreddan sa:
Ang Pivot:
Nu är jag inte nån geo-expert men deras XL är nästan 6(!) cm kortare i reach än min Patrol, 42.52 vs 48,30.
Jo jag vet att det är ett mått av flera men det känns väldigt konstigt, nästan som att det är felskrivet.

Pivot var väl lite kände för att följa standarden "högt och kort". De har ju dessutom Super boost!!

Luthman Photography sa:
mg25 sa:

H. har dålig smak. Han tycker de är fula. Jag däremot, jag skulle kunna tänka mig en sån där. Fast alla rapporter jag fått om hur de är att köra pekar mot att jag inte skulle tycka om den.

Vad jag har fattat så ska de vara riktigt roliga att köra. Betyder det att du gillar tråkiga hojar :P

mg25 sa:
Luthman Photography sa:
mg25 sa:

H. har dålig smak. Han tycker de är fula. Jag däremot, jag skulle kunna tänka mig en sån där. Fast alla rapporter jag fått om hur de är att köra pekar mot att jag inte skulle tycka om den.

Vad jag har fattat så ska de vara riktigt roliga att köra. Betyder det att du gillar tråkiga hojar :P

Nä, jag gillar soffor där jag kan åka med. Länkage där hojen gör jobbet och jag bara sitter som en fet pösmunk på sadeln och bromsar lite om det blir läskigt. :)

Schreddan sa:
Ang Pivot:

Mach6an är kort, den sågas rätt ordentligt i den här testen.
http://m.outdoorgearlab.com/Best-Enduro-Mountain-Bike

Min rose har runt 400 i reach. Jag upplever egentligen inga problem med det, men jag har nån tanke att jag kan bli snabbare med modernare geometri. Plus att det är kul.

Min downhillhoj är en demo8 från 2012, den har väl kring 425 i reach och mycket längre än så vet jag inte om jag vill ha?

Swoop sa:
Ang. Jeffsyn i röd/svart med Fox så går väl det bra att byta upp mot den hottade Piken? Bara sälja Foxen eller byta på gamla cykeln. Hjulen på årets Jeffsy har ju bara Boost i bak.
För att få den rödsvarta kolramen måste man köpa pro-modellen. Den är dyrare och det känns onödigt.

Tillbaka
Topp