Smugglern är en av mina kandidater så smutsar ner även den här tråden med lite geo- och dämpnörderi..
H. sa:
Sommaren är över och Smugglern har fått bekänna färg. Delvis kvarstår det inledande intrycket: Hojen väger som ett as. Och är sjukt kompetent. Lååångt över vad jag trodde.
Redan att sälja DHn för nåt år sedan och bara leva med en 140/140-hoj var ju något som fick mig att tro att jag inte längre skulle kunna ha lika kul i bikeparks. Och när jag sedan prutade bort ytterligare 20mm i baken var det ju ingen tvekan om det längre. Men sånt är väl livet som småbarnsfarsa tänkte jag.
Tills jag kom till Gesunda. Vilken raket! Helt sjukt. Visst, det är väl knappast komfort, men det är det väl inte i en sportbil heller. Men att kunna dra på fullt utför i princip allt utom DH-spåret med en så här kortslagig hoj är en ögonöppnare. Och det är inte subjektivt "det känns snabbt". Nej, en titt på Stravas leaderboards för segment som "Vipertrail", "Tripple J" och "Stökspåret" talar sitt tydliga språk.
Med sådana utförsegenskaper borde hojen inte vara kul i hemmaskogarna, men det är den också. Förutom dövikten som ska släpas runt. Geometrin är helt enkelt spot on, och i kombination med dämparna funkar den fantastiskt. FAST-kitet har gjort ett strålande jobb och gaffeln kan ta hur mkt skit som helst. Det känns som att den bara blir bättre ju hårdare den pressas.
Shimano XT-bromsarna är de bästa bromsarna jag kört med. Enda strulet har varit clutchen på bakväxeln. Till nästa år blir det nog en shimano-drivlina.
Köp den: om du vill ha en mångsidig hoj som inte stoppar dig.
Köp den inte: om du vill ha en lätt hoj.
Så om man köper den betydligt lättare kolramen så har den inga nackdelar..? :)
Håll i dig för nu kommer tusen frågor maskerade som tre.
1 Tråden heter ju long, low and slack. Den är rejält long och ganska flack men inte särskilt low ju. 340mm vevlagerhöjd med bara 120 slag bak är högre än min nu fem år gamla Banshee Spitfire V2 med 140mm slag. Tycker du den känns låg? Har du cyklat på nåt lägre och kan jämföra?
Skulle gärna köra ca 335. Funderar också på en Cane Creek Helm där fram om jag skulle bygga en, sänker man gaffeln till 130 fram för stigåka hemma hamnar bb ca 5mm lägre, alltså på 335. Som ett plus kapar man hjulbas och brantar till styrvinkeln lite, för lite mer nerv på flacka hemmastigar. Vad tror du om det?
(Ja, inser att detta troligen är första gången i historien jag föreslår att köra en hoj med kortare gaffeln än den är specad med,)
2 Vilken bakdämpare har du och tycker du om dess prestanda? Ser ut att tracka fint på filmerna så gissar att du kör snabb retur bak. Men hur mycket LSC kör du? Saknar du HSC-inställningsmöjlighet? Har du kört nån version av CCDB/Öhlins och kan jämföra? Om du har en Fox Float DPS som kommer med lös ram, hur många av inställningarna för LSC är användbara? Finns Open (1,2,3), Medium och Firm. Gissar själv att Open (1) och Firm or oanvändbara..
3 Offsetgate. Har själv inte kunnat prova olika offset på samma hoj och har ingen egentlig uppfattning om effekten av kortare offset. De flesta jag läser verkar inte kunna känna någon märkbar skillnad, så frågan är om man behöver bry sig så mycket. Men om jag skulle smälla dit en CC Helm med 51 offset blir ju hjulbasen ännu längre. Tankar? Finns det nån bra kort offset-tråd på Happy jag missat?
Din traildog är f ö cool och din åkstil snygg. Sevärda filmer.