[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Shit vilket antiklimax den här tråden är på väg att bli.

:)

Jag kommer ju köpa en FS 29, long, low & slack innan den här sagan är slut!

Att det inte är vackert kan jag nog hålla med om, men det skiter jag i. Orange ska se ut så. Hade den där funnits när jag köpte min Phantom hade den varit en klar kandidat.

larsaw sa:
H. sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
H. kommer inte att köpa en Norco, ty Norco är "dumma i huvet".

Länk på det... ;)
Norco har samma säljstrategi som skivbolagen och förtjänar att gå samma öde till mötes.

Kanske därför dom är så ovanliga i Sverige då...

Ja, troligen. Ville de inte ha mina pengar förra gången (när jag köpte en cx) tänker jag inte ge dem mina pengar den här gången heller.

H. sa:
larsaw sa:
H. sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:

Länk på det... ;)
Norco har samma säljstrategi som skivbolagen och förtjänar att gå samma öde till mötes.

Ja, troligen. Ville de inte ha mina pengar förra gången (när jag köpte en cx) tänker jag inte ge dem mina pengar den här gången heller.

Vad för skrivare måste jag köpa för att kunna piratladda hem en Norco Endorphine, och vart hittar man torrentsen?? ;)

H. sa:
larsaw sa:
H. sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:

Länk på det... ;)

Därför TS titta på Devinci. Dessutom verkar deras länkage premiera en aktivare cyklist vilket, om han inte legat av sig fullständigt sedan sist, nog passar in på H. * Skriver absolut inte detta för att jag dregglat över deras aggressivare sortiment senaste 5 åren och har något slags uppdämt köpbehov. Eller pga att jag druckit fyra espresso vid tangentbordet. *

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
H. sa:
larsaw sa:
H. sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:

Länk på det... ;)

Vad för skrivare måste jag köpa för att kunna piratladda hem en Norco Endorphine, och vart hittar man torrentsen?? ;)

Misstänker att du syftar på Knolly Endorphin. Knolly Bikes är ju ett företag med ett antal anställda du kan räkna på dina händer medan Norco är desto större och antagligen har andra kommersiella upplägg som H. inte uppskattar.

soderblom sa:
mikipedia_ sa:
H. sa:
larsaw sa:
H. sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:

Länk på det... ;)

Misstänker att du syftar på Knolly Endorphin. Knolly Bikes är ju ett företag med ett antal anställda du kan räkna på dina händer medan Norco är desto större och antagligen har andra kommersiella upplägg som H. inte uppskattar.

Ja sorry det gjorde jag?

Nytt år, nya möjligheter. Räknar med att snart behöva lämna tillbaka testhojen och då står jag helt utan MTB så nu börjar det bli hög tid att ta tag i det här. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det kanske var ganska bra att jag sköt upp beslutet ett år, för nu har det ju kommit massa nya spännande kandidater. Eftersom jag sålt DHn har jag även höjt budgeten ganska bra. Så nu finns utrymme för lite mer roliga alternativ.

Jag överväger även varianter där jag köper en av de enklaste modellerna och sedan uppgraderar dämparna med nya inserts och kanske en coil till baken. Men det beror väl lite på...

Transition Sentinel har precis släppts och väcker extremt ha-begär. Lite i överkant på slaglängden i gaffeln, men å andra sidan är det kanske överkomligt. Sen undrar jag hur 64 HA funkar till hemmatrampa, men deras SBG-tänk kanske gör det snärtigt ändå. Också lite trist att den bara finns i alu än så länge.

sentinel.jpg

Rocky Mountains Instinct är en annan ny kandidat som ser riktigt bra ut. Inte lika progressiv geometri som Sentinel, faktum är att den tex är några mm kortare än Rosen jag har nu men det känns ändå som försumbart. Om priserna är lika fina när man ska köpa den i Europa återstår att se. Men här finns chans att köpa en bra specad kolram, från ett märke som ligger en gammal freeridesjäl väldigt varmt om hjärtat, till ett helt klart överkomligt pris.

Web_Instinct_C50_C1_Profile.jpg

Whyte S-150c verkar också spännande med ungefär samma geometritänk som Transition. Har fått väldigt positiva omdömen, men jag kan inte låta bli att tycka att den är lite ful.

b6f680_4121bc68a2b14e3e81ce1d5b00ad899e-mv2_d_5906_3661_s_4_2.jpg

YT Jeffsy är fortfarande en värdig kandidat. Främst sett till vad man får för pengarna. Dock måste man tänka på att geometrin och konstruktionen redan har två år på nacken. Frågan är om det kommer någon uppdatering redan inför 2018-modellen eller om de låter den leva ett år till innan det kommer en uppdatering. Nuvarande modell känns lite tam i geometrin. Jag kan inte gå upp till en large om jag ska kunna köra 150mm dropper och det innebär att jag är fast på 425 mm reach. Det är flera cm kortare än jämförbara hojar.

jeffsy.jpg

Vilka bubblare har vi då?
Kona process 2018 29"? Vågar man hoppas att Kona går samma väg som Transition och släpper en mer långslagig 29a? Nya kolfiberramarna ser onekligen riktigt fina ut.

Begagnatmarknaden. Jo visst. Fast nu är jag sugen på att köpa nåt helt nytt. Och gärna nåt som är så "inne" som det bara kan bli. Det skulle vara allmänbildande om inte annat. Men ibland dyker det ändå upp intressanta objekt på K&S. Vi får väl se.

Banshee prime 135mm el phantom känns jäkligt fet med sin 105mm bak och båda tar 27+ - 29+.

Senast ändrad:
Tycker du ska gå på Transan eller Whyte, mest nytänk på dom.
Eller varför inte slå till på en Pole Evolink 140? Sen finns ju alltid fincyklar som Nicolai GeoMetron, Canfeild Riot/Toir, Guerilla TheSmash. Fler realistiska alternativ är annars Orbea's nya Rallon (fast jag personligen tycker den är ful som stryk...) eller varför inte en Evil Wreckoning kanske? Så klart måste också en stålcykel så som Cotic RocketMAX eller Starling Murmur med på listan :)
Har också en känsla av att Mondraker även kommer komma med något fräsigt i denna kategori inom kort...

BTW, du får ändra rubriken också, för nu är det ju en i allra högsta trenduro du frågar efter... ;D

Pole. Ja, kanske. Tvivlar inte på funktionen men är ändå lite skeptisk. Kan inte motivera varför.

Nicolai köper jag när jag blir pensionär.

Canfield tycker jag är fula och så känns det lite för mycket garage. GG. Se canfield fast värre...

Orbean såg ju inte dum ut i röd/svart. Hur ligger den prismässigt för en som inte orkar googla?

Nåt stål blir det inte...

Sen vet jag att jag är inkonsekvent men jag vill ju egentligen inte ha "för mycket" cykel, ändå vill jag ha nåt som funkar bra i berg. Och så gillar jag sentinelen fast nya smugglern säkert är mer rätt...

Håller helt med dig om att Whyte:n inte är snyggast i stan men annars är det nog fan klockren spec och geo på den. NÄSTAN så jag skulle gå på den ändå. Funderar själv på en Pole som ersättare till min Jeffsy vad det lider om de lyckas släppa en lite snyggare ram, för det är det ända som jag inte gillar med den. Gällande Rallon så gillar jag personligen den skarpt, även fast jag alltid föraktat Orbea som varumärke. Men den har väl inte så moderiktig geo? Det känns ju för dig som att en Transition Sentinel är given egentligen om du gillar geon, designen, och varumärket. Att den är alu gör ju bara att du kan fläska på med bättre dämpare och annat skoj istället.

durietz sa:
ersättare till min Jeffsy
Vad är det du inte gillar med Jeffsyn?
Edit: såg precis ditt inlägg i Jeffsy-tråden och anar varför. Men som enda-hoj här hemma kan den väl inte vara helt fel?

Senast ändrad:
Alltså nya smugglern kanske egentligen är rätt bra också. Väldigt spännande geo med 66HA, 450 reach (M) och sjukt korta 430 CS. 140 mm fram och 120 mm bak. Skaffar jag en coil lär de där 120 mm kunna äta ganska mycket skit.

Smugglern lär ju vara mkt roligare hemma jämfört med sentinel.

max_DSC06367_kevinedit_2_869245.jpg

Senast ändrad:
H. sa:
Alltså nya smugglern kanske egentligen är rätt bra också. Väldigt spännande geo med 66HA, 450 reach (M) sjukt korta 430 CS. Och 140mm fram och 120 bak. Skaffar jag en coil lär de där 120mm kunna äta ganska mycket skit.

Smugglern lär ju vara mkt roligare hemma jämfört med sentinel.

Jag tycker att slaglängden "tar slut" jäkligt fort på min Scout när det börjar gå undan i stöket. Det känns som om transitions länkage gärna använder ganska mycket slaglängd (även om jag sällan bottnar)

Jag hade nog gått på en sentinel och kört med lite mindre sag hemma. Särskilt om du sålt DHn.
Transitionhojarnas AS avtar nästan helt efter sagpunkten, så lite extra luft i bakdämparen gör cykeln betydligt piggare att trampa (och ger ju lite mer stöd för pump och pop).

theBrand sa:
Jag tycker att slaglängden "tar slut" jäkligt fort på min Scout när det börjar gå undan i stöket. Det känns som om transitions länkage gärna använder ganska mycket slaglängd (även om jag sällan bottnar)

Jag hade nog gått på en sentinel och kört med lite mindre sag hemma. Särskilt om du sålt DHn.
Transitionhojarnas AS avtar nästan helt efter sagpunkten, så lite extra luft i bakdämparen gör cykeln betydligt piggare att trampa (och ger ju lite mer stöd för pump och pop).

Jag kanske missminner mig, men är det inte Trans som rekommenderar att deras länkage körs på 35%! Tacka fan för att slaglängden "tar slut" då...
Har även dör mig att det i någon av dom första testcyklingarna nämnts om att det är vad som adresserar iom GiddyUp 2.0, alltså att slaget ska rampa upp mera mot slutet av slaget :)

Till H. Glöm inte att du måste räkna in en fjädergaffel/konvertering i spec'n, så att du slipper skaka sönder ner för Åreskutan ;)

onyx3 sa:
durietz sa:
ersättare till min Jeffsy
Vad är det du inte gillar med Jeffsyn?
Edit: såg precis ditt inlägg i Jeffsy-tråden och anar varför. Men som enda-hoj här hemma kan den väl inte vara helt fel?
Nej men som H nämnt så är han ute efter modern geo och Jeffsyns är medelsvensson på den fronten.

Jag gå själv i samma tankar. Jag har tittat en del på Orbea Rallon för jag gillar verkligen deras MyO koncept, att du kan designa den färg mässigt själv utan extra kostnad samt uppgradera de viktiga sakerna för en förmånlig peng. Basmodellen med uppgraderad gaffel (Fox 36 LSC/HSC), bakdämpare FOX DHX2 samt dropper (RaceFace Turbine) så landar den på ca 47 500kr från ubyk.se. Men den har ju inte supermodern geo. Den hade varit perfekt om den var 15-20mm längre och med mindre offset på gaffeln. Whyte S-150 verkar alla testare älska, speciellt med 42 mm offset. Den ville den svenska importören ha 47990kr för RS modellen, då med Pike RC och Deluxe RT vilket jag tycker är lite väl mycket med tanke på att den kostar 3850 pund. Jag har mailat en massa större firmor i UK och det är få som ”får” skicka dem till Sverige för Whyte då de ”måste lämna över cykeln till kunden personligen”. Hittade bara en firma som skickade den för ca 2000-2500 i frakt då man var tvungen att betala en frakt försäkring.
Sentinel väcker många varma känslor, lång reach, 64 grader HA, och 42mm offset. Men den verkar bli dyr i förhållande till komponenter tycker jag. 30-50 000.

Men trenden som visar sig nu bådar gott för att det kommer fler modeller i samma kategori.

Är det helt spikat att det måste vara 29. Annars tycker jag Bird Aeris145 ser fin ut. "Modern" geo, och mycket pang för pengen.

Haha och jag som tyckte min Scout(som thebrand kör på nu) hade grym bakfjädring ?
Är visserligen ganska okänslig mot sånt så länge cykeln gör som jag vill och inte kastar mig över styret. Fick rycka ur nästan alla band i dämparen på min Patrol för att få en liknande känsla som jag trivdes med.
Var geometrin med HA och hjulbas som hindrade Scouten lite när det brantade på i stök mer än bakfjädringen.

Smuggler är nog riktigt fin hemmavid som sagt. Men en Sentinel till allt inkl tävling/bikepark är nog grymt med...

Perp sa:
Haha och jag som tyckte min Scout(som thebrand kör på nu) hade grym bakfjädring ?
Är visserligen ganska okänslig mot sånt så länge cykeln gör som jag vill och inte kastar mig över styret. Fick rycka ur nästan alla band i dämparen på min Patrol för att få en liknande känsla som jag trivdes med.
Var geometrin med HA och hjulbas som hindrade Scouten lite när det brantade på i stök mer än bakfjädringen.

Haha, allt är ju relativt, jag tycker också scouten har grym bakfjädring, men jämfört med min gamla hoj med 130mm slag (som jag iofs körde en Vivid coil på...) så är Scouten väldigt generös med slaglängden (samtidigt är Scouten betydligt mer plush). När det är brant och tekniskt så gör det inte så mycket, det är mer när det går snabbt och är köttigt samtidigt som jag ibland känner att jag gärna hade haft lite mer slag.

P.S. Jag önskar jag hade band att rycka ur min monarch, kanske får prova att sätta ett i negativa kammaren istället :) (eller köpa en coil med en gång...)

Tillbaka
Topp