[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Men varför fortsätter kraftkurvan med nästan samma lutning på båda cyklarna fast gradienten dyker?

happymtb.fr sa:
Magnus titta här http://www.bikechecker.com/linkagedoc/diagrams.htm
En annan förklaring:
The gradient curve shows you rhe amount of force required to change shock stroke by 1mm.

Gradienten på Rosen minskar i slutet eftersom LR börjar plana ur och tom bli lite regressiv

Paco sa:
Jag är en religionsmotståndare av stora mått men blir det en ny DIY byggtråd från Bovall igen så kan jag nog fan tänka mig att göra nåt besök i kyrkan.

Hade jag dessutom inte redan "hittat" min ram så hade jag snällt ställt mig i kö som nr3;)

Bovallismen

Kyrkan - Bovalls verkstad, fullsatt varje kväll och hela helgerna! Har du byggt nån läktare i kolfiber än?

Förvånad att inte fler rekommenderar Whyte T-129. Whyte-hojarna verkar ju ha perfekt geo, tål misshandel och får bäst-i-test överallt känns det som. Snygga också, men det är ju smaksak.

Whyte t129 rycker jag ser lite obalanserad ut i ramen. Lite för mycket grejer kring sadelinfästningen.

Och så ser det ut att vara onödigt hög standover.

Men annars gillar jag den också.

Och rätt brant med sina 68grader ha inte direkt slackt
Sedan så får man väll inte in 2,3 breda däck bak ens då ramen är rätt smal om jag läst rätt.
Men den får fin kritik..

68 grader på en 29-tummare skulle jag säga är perfekt för svenska skogar. Behöver man flackare vinkel får man öva lite mer :)

Matthias87 sa:
68 grader på en 29-tummare skulle jag säga är perfekt för svenska skogar. Behöver man flackare vinkel får man öva lite mer :)

Bara för att jag är nyfiken hur känns en såndär Pole med 63,5 då är det bara skumt eller kan det med vara kul?
Har han växellådemannen i Stockholm fått sin ännu?

@EST Jappjag har fått min Pole evolink 110, men den har "bara" 66 graders gaffel vinkel, XC ram du vet. ;-) Skämt i åsido, 66 grader funkar jätte bra käns inte konstigt på något sett, men då har hojen också lång reach, brant sadelrör, lång hjulbas etc. Konstigt nog käns kokpit väldigt likt med en Epic som har lång styrstam och flack sadelrör, distans mellan styret och sadel är samma på båda hojarna. Men där slutar det med likheter, skulle inte ville bomba i tex Flottsbro med Epic, men Pole är där som hemma. Geometri är viktigt del av cykel, men man ska inte stirra blindt på enstaka värdena tex reach eller gaffel vinkel, det är summan av alla vinklar och mått som gör ramen!

jlehtinen sa:
@EST Jappjag har fått min Pole evolink 110, men den har "bara" 66 graders gaffel vinkel, XC ram du vet. ;-) Skämt i åsido, 66 grader funkar jätte bra käns inte konstigt på något sett, men då har hojen också lång reach, brant sadelrör, lång hjulbas etc. Konstigt nog käns kokpit väldigt likt med en Epic som har lång styrstam och flack sadelrör, distans mellan styret och sadel är samma på båda hojarna. Men där slutar det med likheter, skulle inte ville bomba i tex Flottsbro med Epic, men Pole är där som hemma. Geometri är viktigt del av cykel, men man ska inte stirra blindt på enstaka värdena tex reach eller gaffel vinkel, det är summan av alla vinklar och mått som gör ramen!

Coolish! Fan va' grymt att du köpt en Pole!!! Men den där Pike-gaffeln lät verkligen inte bra ;)

Tillbaka "on topic", den där Nicolai Ion 13 som AJ tipsade om har ju typ ALLA rätt du kan få...
Fast personligen ser jag helst att herr Bovall bygger en cocos-Kona Process 29'a med pimpad slaglängd :D

Aha du köpte xc varianten :) Antar att den klarar av rätt mycket den med. Skulle vara kul att testa den nån gång fast du är ju ca 3 meter längre än mig har jag för mig....

Roligare och lekfullare antar jag :)
Jag har 418mm kedjestag på min hoj nu, och det är så jävla skoj. Letar efter ställen att göra manual på hela tiden :)

Vist med längre kedjestag blir det lite mer jobb (man måste röra sig mer att flytta tyngdpunkt) att göra manual, men det är absolut inte omöjligt. För mig, som inte kan göra manuals så bra, känns det ungefär like svårt som med CS av 430mm som jag har i min 26 tummaren.

Matthias87 - Är din hoj skoj bara pga korta chain stays? ;-)

När vi nu ändå diskuterar toklånga moderna hojar med VPP's så kan ju Unno's kommande juveler passa som fint inspirationsmaterial...

IMG_0455.JPG

IMG_0456.JPG

IMG_0461.JPG

IMG_0462.JPG

Bara att börja klippa till bitarna o limma ihop ;)

IMG_0460.JPG

jlehtinen sa:
Vist med längre kedjestag blir det lite mer jobb (man måste röra sig mer att flytta tyngdpunkt) att göra manual, men det är absolut inte omöjligt. För mig, som inte kan göra manuals så bra, känns det ungefär like svårt som med CS av 430mm som jag har i min 26 tummaren.

Min hoj har lagom gaffelvinkel, lång reach och korta kedjestag - alla tre viktiga delar för att en hoj ska vara rolig enligt mig.
Och självklart går det att göra manuals med långa kedjestag, men det är mycket enklare med korta, speciellt om man ska göra det på i terräng.

Jaha då är det klart First kommer till Örebro för testning?
Själv ska jag på semester lite mitt i allt men det finns ju flera kandidater som kan prova tex Carl pedal mm.
Så snart vet vi om den är överbyggd ?

Hur blir den att klättra med då? Man blir tvungen att ställa sig upp vid ganska moderata motlut eller?
Matthias87 sa:
jlehtinen sa:

Min hoj har lagom gaffelvinkel, lång reach och korta kedjestag - alla tre viktiga delar för att en hoj ska vara rolig enligt mig.
Och självklart går det att göra manuals med långa kedjestag, men det är mycket enklare med korta, speciellt om man ska göra det på i terräng.

Senast ändrad:
Jag kommer upp på ställen där många andra inte kommer upp, och som jag själv inte kom upp för på min förra hoj. Men det kan bero på att min förra hoj var en 26" och min nuvarande är 27.5", plus att jag cyklat mer än vanligt i år och antagligen fått bättre teknik.
Sen kör jag HT för tillfället, så jag står nästan alltid upp vid klättring.

OT: :) Känner igen det där (förutom HT) börjat klara av uppåtkrux i år/ i höst som jag inte haft en sportmössa på förr, mycket cykling och en del nötande, senaste segern behövde 4 försök, med tyngre växel för varje försök.

Matthias87 sa:
Jag kommer upp på ställen där många andra inte kommer upp, och som jag själv inte kom upp för på min förra hoj. Men det kan bero på att min förra hoj var en 26" och min nuvarande är 27.5", plus att jag cyklat mer än vanligt i år och antagligen fått bättre teknik.
Sen kör jag HT för tillfället, så jag står nästan alltid upp vid klättring.

larsaw sa:
Med risk för att låta som en glädjedödare borde jag inte skriva detta, men WTF H vill ju ha tips på ramförslag...

Trek Remedy må låta både Svennigt o tråkigt, men inte om den köps som ramkit o byggs upp från grunden (hela hojen alltså).
Det är ju trots allt en riktigt kompetent hoj :)
Billig alu 2016-modell: http://www.jejamescycles.com/trek-remedy-29-al-frame-2016.html
Eller dyrare 2017 plast-ram inkl styrlager o styrstam: http://www.hardie-bikes.com/m1b0s26p3063/TREK-REMEDY-CARBON-FRAMESET-2017

Remedy 2017 är väl 27.5

Jacoba sa:
Vet inte om den här varit uppe men Guerilla Gravitys Trail Pistol kanske?

Valfritt 29/27,5+ via chip.

http://ridegg.com/trailpistol

Tack för påminnelsen, har gått o fnulat på vad den hojen hette :)
Fin hoj men precis som CB Riot & Pole så är det kanske lite väl saftigt med en alu-ram för ca 25Tkr...
Å andra sidan så sägs det ju kosta att ligga på topp :)

Eftersom herr Bovall är "på allas läppar" så tänkte jag i min önskevärld att en ganska vettigt o inte omöjligt upplägg (baserat på att han ju redan lyckats bygga en Banshee med VPP-länkage), vore att bygga en Mondraker Foxy fast för 29"-hjul.

MondrakerFoxy2016Geo.JPG

Mondraker har ju iof själva haft en variant i form av Crafty'n, men den fick ju dom trendiga 27.5+hjulen förra året. Geometrin lär dock vara relativt lika (29" vs 27.5+)

MondrakerCrafty2016Geo.JPG

Intressant. Frågan är om den smiskar Jeffsyn? Det känns ändå tveksamt. Men jag avvaktar ändå.

Ibis Ripley LS, där LS står för just Long and Slack är väl visserligen inte gratis men uppfyller väl annars kriterierna :) Körde själv en "vanlig" Ripley med 120mm slag förra året och var mycket nöjd med den.

KONAmi sa:
Ibis Ripley LS, där LS står för just Long and Slack är väl visserligen inte gratis men uppfyller väl annars kriterierna :) Körde själv en "vanlig" Ripley med 120mm slag förra året och var mycket nöjd med den.

Det har väl klagats en del här på forat om att Ripley LS inte är lång nog.

Hur trist det än är blir det nog en Jeffsy för min del. Det är mest avsaknaden av iscg-fästen som stör lite nu.

Tillbaka
Topp