[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Haha!

Det där reportaget kan nog komma nu under hösten. :)

Hasse#7 sa:
Skit i reportaget då, men se till att träffas.

+1 Det där "ploj"eventet i Småland nu till helgen ;D blir ju typ halvvägs för båda. Om Bovall tejpar fast växelföraren eller sliter loss växelvajern, så kan ju H t.o.m. ställa upp o dominera i tävlingen!

Annars ligger väl Örebro rätt lägligt?
EST kan ju sno ihop en "testtrack"

Varför inte bygga en hightower med progressiv länkage? Typ så ungefär
p5pb10866435.jpg

Skulle ju kunna titta igenom din gamla tråd men.
Hur byggde du din first? Var det väv på frigolit/divonysel ...eller..

Ja prepreg väv på en divinicell kärna.
Som är vacum packad och härdad i ugn.

Ja man kanske skulle kunna ta sig en tur till Örebro!?

Henrik83 sa:

Det är säkert skit grymt jag gillar att man kan göra baksvingen i en del stabilt och enkelt men själva swithen var dyr att köpa och kanske inte helt enkel att bygga.

Har inte testat något annat än banshee ks länk men det verkar få väldigt bra omdöme och även den har baksvingen i en hel del
Robust och enkelt och relativt enkla länkar att tillverka. Varför göra saker svårt i onödan.
Fsa länk e säkert bra men fler leder bör ju leda till sämre stabilitet och flera leder som kan knasa sig.
Min tanke var kanske?? att hålla mig till det konceptet så att jag kunde göra formar till baktriangeln och göra den i två halvor så att dom blir lika varje gång och sedan anpassa länkarna mot främre ramen betoende på slaglängd sedan kan man alltid justera geometri mått samt designen på rören

Men som sagt jag är öppen för idéer.
Man e väll inte sämre än att man kan ändra sig..

Det var ju synd att man redan fixat en ram. Annars hade herr Bovall gärna fått snickra ihop en kolfiber Orange Five eller Alpine6 åt mig :)

Budet är även öppet för fler
Dom 3 första som best skall få ramarna för 8papp.
Helst med ks link och valfri geo.
Jag kommer dock att ändra designen lite på rören om inte best har spec önskningar.

Nu spekulerar jag högt här, men vad tror ni om idén att börja med en ny framtriangel till min existerande hoj? Då får man möjlighet att tweeka alla geometrisiffrorna utom cs-längd. Eller cs går bara att ändra marginellt.

Fördelarna är att man snabbt får till en bra plattform. Sen kan man gå från den och göra baktriangel också.

Kanske kan man samtidigt laborera lite med länkagepunkter och annat. Tex om man bygger hojen för singelklinga då kanske man blir friare i placering av länkagepunkt för kedjestagen.

+1 på Orange 5 det skulle jag med vilja ha & H. ide var ju med mycket bra om han nu är nöjs med hur röven beter sig :)

Med risk för att låta som en glädjedödare borde jag inte skriva detta, men WTF H vill ju ha tips på ramförslag...

Trek Remedy må låta både Svennigt o tråkigt, men inte om den köps som ramkit o byggs upp från grunden (hela hojen alltså).
Det är ju trots allt en riktigt kompetent hoj :)
Billig alu 2016-modell: http://www.jejamescycles.com/trek-remedy-29-al-frame-2016.html
Eller dyrare 2017 plast-ram inkl styrlager o styrstam: http://www.hardie-bikes.com/m1b0s26p3063/TREK-REMEDY-CARBON-FRAMESET-2017

larsaw sa:
Med risk för att låta som en glädjedödare borde jag inte skriva detta, men WTF H vill ju ha tips på ramförslag...

Trek Remedy må låta både Svennigt o tråkigt, men inte om den köps som ramkit o byggs upp från grunden (hela hojen alltså).
Det är ju trots allt en riktigt kompetent hoj :)
Billig alu 2016-modell: http://www.jejamescycles.com/trek-remedy-29-al-frame-2016.html
Eller dyrare 2017 plast-ram inkl styrlager o styrstam: http://www.hardie-bikes.com/m1b0s26p3063/TREK-REMEDY-CARBON-FRAMESET-2017

Ja ha detta skall jag allt komma i håg?

Ja man kanske skulle kunna ta sig en tur till Örebro!?[/quote]

Japp det tycker jag vi har allt här pushbike huckstenar snigeltracks osv osv. Å en husvagn på tomten :)

EST sa:

Japp det tycker jag vi har allt här pushbike huckstenar snigeltracks osv osv. Å en husvagn på tomten :)[/quote]

Hmm vet du någon hårdkokt test pilot tro? för jag kör nog ganska fjolligt.

Har uppdaterat första inlägget med en liten video ifall någon undrar lite vad det är för åkning som hojen ska vara byggd för.

Magnus.Bovall sa:
EST sa:

Japp det tycker jag vi har allt här pushbike huckstenar snigeltracks osv osv. Å en husvagn på tomten :)

Hmm vet du någon hårdkokt test pilot tro? för jag kör nog ganska fjolligt.[/quote]

Jag kör gärna :) Bara jag slipper eventuella konsekvenser :)

Magnus.Bovall sa:
Henrik83 sa:

Det är säkert skit grymt jag gillar att man kan göra baksvingen i en del stabilt och enkelt men själva swithen var dyr att köpa och kanske inte helt enkel att bygga.
Switchen finns för 275 £ i UK men en sån bygger du lätt! Jag har en sb6a som ni kan få låna några veckor i vinter och kopiera av valda delar. Varför göra det enkelt när man kan göra det bra?;)

larsaw sa:
Hasse#7 sa:
Skit i reportaget då, men se till att träffas.

+1 Det där "ploj"eventet i Småland nu till helgen ;D blir ju typ halvvägs för båda. Om Bovall tejpar fast växelföraren eller sliter loss växelvajern, så kan ju H t.o.m. ställa upp o dominera i tävlingen!

Annars ligger väl Örebro rätt lägligt?
EST kan ju sno ihop en "testtrack"

Vilket plojevent? Det är ju UCI-militäriskt jue!

Mycke internet cykling nu har kollat lite på pole jag tycker min hoj är rätt lång och slack med 65 grader ha och 1210mm wb och nästan 440mm cs i flackaste läget
Men pole är ju ännu värre
Skall nog testa lite mera sag och få den ännu flackare och se hur den känns.
Kanske skulle man testa och bygga en ännu flackare.
Då pole verkade få fint omdömme.

EST. har du några 27,5 hjul liggandes.?
Jag kan ta av hjulen och lägga hojen i en kartong och skicka den så kan ni få testa lite. Såkan jag få läsa rr med video och allt på happy sen.

Senast ändrad:
Näää några såna nymoderniteter äger jag inte :) 26" & 29" å har precis uppgraderat till 142 axel :) Men jag kan ju kolla om nån mot förmodan vill låna ut hjul till mig....brukar faktiskt inte köra sönder många fälgar har nog knäckt fler ramar än fälgar :)
Annars så fotar jag gärna när vi kör FIRST :)

Senast ändrad:
EST sa:
Näää några såna nymoderniteter äger jag inte :) 26" & 29" å har precis uppgraderat till 142 axel :) Men jag kan ju kolla om nån mot förmodan vill låna ut hjul till mig....brukar faktiskt inte köra sönder många fälgar har nog knäckt fler ramar än fälgar :)
Annars så fotar jag gärna när vi kör FIRST :)

Hade varit kul att åka själv men jag hinner nog tyvärr inte nu kanske någon från minna trakter som skall förbi örebro som kan transportera en hoj.
Fixa över adressen så löser vi något

Jag kan tänka mig att köpa nr 2 om och när H. får beställt. Har ingen aning om geometri etc och inte tid att sätta mig in i det. Men gillar initiativet. Var inne på att köpa en YT Jeffsy men det här kan vara kul.

Om jag har tid nån dag ska jag försöka förklara detta. Men nu orkar jag inte det...
Sen är jag lite osäker om ni vill förstå eller inte...?

Kan nån förklara för mig varför gradienten för Root Miller ser ut som den gör i sista bilden, med en minskning efter typ 110 mm? Om leverage ratio hade börjat öka vid samma läge hade jag (nog) fattat men inte som det ser ut nu. Men jag är kanske trög...

Jag är en religionsmotståndare av stora mått men blir det en ny DIY byggtråd från Bovall igen så kan jag nog fan tänka mig att göra nåt besök i kyrkan.

Hade jag dessutom inte redan "hittat" min ram så hade jag snällt ställt mig i kö som nr3;)

Paco sa:
Jag är en religionsmotståndare av stora mått men blir det en ny DIY byggtråd från Bovall igen så kan jag nog fan tänka mig att göra nåt besök i kyrkan.

Hade jag dessutom inte redan "hittat" min ram så hade jag snällt ställt mig i kö som nr3;)

Du ska väll snart byta ändå? ;)

marr sa:
Paco sa:

Du ska väll snart byta ändå? ;)

Haha näe du, Megan blir kvar! ;)

Tillbaka
Topp