[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Luthman Photography sa:
larsaw sa:
Men har du (H.) lagt en order redan? Måste ju vara något slags rekord isf, ifrån att bestämt dig till beställning på mindre än en vecka!?!
Om så är fallet, när blir hjulafton?

Har du fyllnat till?

Att en velar fram och tillbaka under tiden marknaden undersöks är ju inget ovanligt att dett tar tid, men att TS verkligen bestämmer sig till att ordern/beställningen läggs verkar ju ha gått snabbt...

Jag tror inte att han har bestämt sig än. Det gör han nog inte slutgiltigt förrän han sätter in pengarna. Har man bestämt sig finns det väl ingen anledning att vänta.

Jag tror i alla fall att det kommer bli en riktigt grym SBR-hoj. :)

happymtb.fr sa:
Bra att H. har kommit fram till det han vill ha.

jofahjalm sa:
Happymtb.fr: Nej, sådant klarar jag inte av att mäta reproducerbart. Den borde ju bli flackare eftersom jag har 140 mm slag fram och bak och dessutom har ganska mycket mer sag bak än vad jag har fram.
Det jag försöker komma fram till är att det borde finnas en gräns för hur flack en stigcykel kan vara. Den gränsen är nog ganska personlig men en flackare styrvinkel kräver att man bibehåller en viss fart för att styrningen inte ska kännas för långsamt. Så kändes iaf min Zesty med offset bussning och 64,5 HA (statiskt). Utan offset och med runt 66 gradigt HA blev den mycket roligare på stig. Men det kan ha vart så pga av dom små hjulen...? ;-)

Vi får se vad H. tycker om 66 ha på en 29a på stig.
När kommer den?

Jag tror nog man kan ha en flackare styrvinkel än 66 grader utan att det blir dåligt. Min Five blir sämre när jag flackar ut den, men jag tror inte det beror på styrvinkeln. Det blir flackt sadelrör och högre bb. Det känns som man är väldigt långt bak på cykeln när man sitter med lång gaffel och/eller offsetbushingar.

Min teori att den typen av stabilitet man vill ha för stigcykling går att fås på många olika sätt. Lång reach funkar också bra för att inte flyga över styret. Flackare styrvinkel istället för extra reach påverkar säkert mer när det ska styras i väldigt hög fart. Det får dock min stigcykel se ganska lite av.

Avfärdades Switchblade helt på pris?

Här i blått.

switchblade-detail-13.jpg

jofahjalm sa:
Jag tror nog man kan ha en flackare styrvinkel än 66 grader utan att det blir dåligt. Min Five blir sämre när jag flackar ut den, men jag tror inte det beror på styrvinkeln. Det blir flackt sadelrör och högre bb. Det känns som man är väldigt långt bak på cykeln när man sitter med lång gaffel och/eller offsetbushingar.

Min teori att den typen av stabilitet man vill ha för stigcykling går att fås på många olika sätt. Lång reach funkar också bra för att inte flyga över styret. Flackare styrvinkel istället för extra reach påverkar säkert mer när det ska styras i väldigt hög fart. Det får dock min stigcykel se ganska lite av.

Istället för att höja gaffeln eller offsetbushingar bushings, tycker jag det är vettigare montera ett angleset.
Detta ger flackare gaffel vinkel, brantare sadelrörsvinkel samt lägre BB, givetvis med risken att överbelasta ramens styrhuvud (så kanske inget att klämma dit på en Canon...)

Parantes och OT:
Själv kör jag så klart med både och :)
Ramens orginalvinkel var 68 grader med 130-gaffel. Med 140mm blev det 67.5 och med ett Slackenizer är jag nere på 65! Lägg därtill offset bushings som jag oftast har neutralt placerade, men kan vid behov både höja eller sänka BB/gaffelvinkel +/-5mm/0.5 grader... Frid!

IMG_20171121_210217_322.jpg

Bered er på att det här kommer ta tid. Gamla hojen finns kvar under hela vintern så den här kommer rulla ut först när vårsolen tittar fram. Kommer även bli en hel del ändringar från originalspecen...

qma sa:

Nä, Sentinel kommer bara som grå/svart eller "TR Blue", Smugglern finns som "Gunsmoke Blue" vilket väl är var bilden visar (om inte H lagt på ngt filter på bilden...)

Hur som helst, GRATTIS H! Den där kommer ju bli perfa' för dig!

Har ni guldfiskminne? Sentinel föll ju bort för flera sidor sen!

:)

Hmm, jag kanske måste ombepröva min ståndpunkt i att allt annat än kolfiberram är uteslutet....

larsaw sa:
Exakt! Och nu när Starling har öppnat chans till en plats i han orderbok så ser jag inte något som hindrar dig: https://www.wideopenmountainbike.com/2017/11/starling-cycles-opens-new-order-book-charity-lottery
Fast en Smuggler funkar nog fantastiskt bra för dig också :D
Tack för tipset :D Som de sagt i bilbranschen länge i USA; Steel is strong, and god is good. :)
Primärt är anledningen till kolfiber lägre vikt, samt att jag tycker mig se det skapligt fastställt att det är aluminiumramar som hisoriskt har knäckts (orkar nån sammanstäla infon i rambrottstråden tro?). Men, lärdomar görs, så hållbarheten är kanke inte ett problem längre, då återstår vikt. Saken är den att jag ju har som grundidé att åka på coilfjädring, och den i sig adderar ju bortåt 1kg extra vikt (sammantaget fram+bak).
Det är vanskligt dock, tycker sällan man får fram vettiga uppgifter på vad ramarna väger (för en given storlek).

Nog för att H. skaffat ram och det ska bli kul att följa bygget, men ni teoretiker kan ju analysera Knollys första 29:a vars geometri släpptes idag. Fortfarande inga bilder på ramen.

37696466035_bb5aa72335_b.jpg

soderblom sa:
Nog för att H. skaffat ram och det ska bli kul att följa bygget, men ni teoretiker kan ju analysera Knollys första 29:a vars geometri släpptes idag. Fortfarande inga bilder på ramen.

Nu kan jag inte alla siffror i huvudet men den låter ju ganska lik smugglern, fast något kortare.

Kul med en Smuggler.
Fick själv hem en för nån vecka sen, lagom att hålla sig sysselsatt med nu under vintern.

Bilagor

• 8781AEBE-6A2D-46E3-BC5C-86CCE267C593.jpeg
    8781AEBE-6A2D-46E3-BC5C-86CCE267C593.jpeg
    129.9 KB · Besök: 71
20171125_204732.jpg

20171125_205247.jpg

Bakslag. Varken kedjestyrare eller 32T-klinga som jag tänkt köra med passar. Troligen pga de korta kedjestagen.

Nu ångrar jag att jag sålde med min custombyggda och minimalistiska styrare/taco när jag sålde gamla Rosen i våras. Den hade suttit som en smäck här.

Senast ändrad:
H. sa:
Bakslag. Varken kedjestyrare eller 32T-klinga som jag tänkt köra med passar. Troligen pga de korta kedjestagen.

Nu ångrar jag att jag sålde med min custombyggda och minimalistiska styrare/taco när jag sålde gamla Rosen i våras. Den hade suttit som en smäck här.

Går det inte med mer än 30t klinga alltså? Det är ju något de borde berätta lite tydligare i så fall...

Finns det klingor med olika mycket offset i sidled? Skulle den sitta typ 3-5 mm längre ut skulle allt vara ok.

Senast ändrad:
Provade att vända klingan men då hamnar den ju absurt långt ut istället. Så inte bara att den blir ful, det blir nog riktigt kass kedjelinje också.

Nä. Får väl bli att skaffa en 30T istället och nån annan kedjestyrare/Taco.

20171125_212610.jpg

Ok. 32T funkar. Problemet var att jag lossade ett buntband till växelhöljet för att få dit styraren. Så stora problemet är alltså styrare/taco.

E13 TRS+ funkar uppenbarligen inte.

H. sa:

Nu ska väll inte jag komma o komma men är de gamla vevarna oBoost o ramen Boost är det väl där berömda millimetrarna felar, standard en bra grej...

Velocipeden sa:
Nu ska väll inte jag komma o komma men är de gamla vevarna oBoost o ramen Boost är det väl där berömda millimetrarna felar, standard en bra grej...

Vevar och vevlager följer med ramen. Klingan och styraren tänkte jag plocka från gamla hojen men den har samma BB och navstandard så jag trodde det skulle funka.

Men Schreddans förslag ovan såg ju riktigt fina ut.

Ja vet individer som satt sågen i sina e13-styrare och kortat av dem eftersom själva styrardelen är så onödigt jäkla lång. På enduron funkade inte heller e13-styraren eftersom den slog i kedjestaget när jag bottnade.

Är boost ungefär som att sätta singelklinga på ett 2-delat vevparti? I så fall har jag boost.

H. sa:
Velocipeden sa:

Vevar och vevlager följer med ramen. Klingan och styraren tänkte jag plocka från gamla hojen men den har samma BB och navstandard så jag trodde det skulle funka.

Men Schreddans förslag ovan såg ju riktigt fina ut.

Jag tror "boostigheten" sitter i spindeln eller, vid DM, i klingan. Så är det i alla fall på SRAMs vevar.

Juste att de fixat till kabeldragningen också, så där tänkte jag dra mina kablar på Scouten också nästa gång jag ska byta :)

Är inte du ingenjör?

Ja tänkte att du med all din cykelerfarenhet av som på sadel borde kunna bygga ihop egen ram?

Ja flyttar till Norrort i framtiden H. så då kan vi börja åka ihop.

Krompa sa:
Här är en klinga där offset specas väldigt tydligt. Jag köpte med 0mm och fick då plats med 34t. Sen kan man byta framgent utan att ta av veven vilket kanske uppskattas. Observera att jag inte har en Smuggler.

https://www.bike-components.de/en/O...hainring-Carrier-System-for-Race-Face-p56472/

Tack för tips. Nu verkar det ju dock som att problemet låg i styraren snarare än klingan och det kostar inte mer med en sån styrare som schreddan tipsade om jämfört med att byta klinga. Men det är ju bra att veta för framtiden. Otroligt pedagogisk summering av all data på sidan också.

Tomcaten: kul! Var i norrort?

Norr om U-väsby med 3-6 mil. Men ja kommer gärna förbi dina hoods så tar vi nåra repor ihop, det ser ut som kul stigar du har där!

Norr om U-väsby med 3-6 mil. Men ja kommer gärna förbi dina hoods så tar vi nåra repor ihop, det ser ut som kul stigar du har där!

Är du fast i TR träsket nu=)?

Tillbaka
Topp