Reflex åt sidorna - ett föråldrat krav?

@miyatafarfar Är de bra om barn har reflex på sina cyklar eller anser du att de är värdelöst?
Eller skall de va upp till föräldrarna eller barnen själva?

Edit - Kan ingen fota en "typisk" cykelparkering på en lågstadieskola o se va kidsen har för lampor nu för tiden

@miyatafarfar Är de bra om barn har reflex på sina cyklar eller anser du att de är värdelöst?
Ska vi utforma alla våra lagar efter barn är min fråga då? Jag tycker inte barn ska få köra bil heller. Gör man en Kant och drar ditt argument till sin spets nu så ska inte heller vuxna få köra bil eftersom det är olämpligt för barn att göra det?

Men är de bra eller ej? Förebygger de ev olyckor med reflexer?
Bara nyfiken hur du resonerar
Svårt att säga då det är en helt annan fråga. Det är redan svårt för bilförare av vissa storlekar (tänk USA-pickups som blivit populära på senaste tiden) att ens se barn som är ute och går. Därav finns också flaggor att köpa till barncyklar. Barn tillåts också att cykla på trottoaren upp till en viss ålder. Sen kan man diskutera lämpligheten i att barn skulle vara ute och cykla efter skymning överhuvudtaget. Det finns också en anledning till att man tog fram en lag om hjälmtvång under 15, men sparade vuxna från det. Så redan idag skiljer sig lagstiftningen åt mellan barn och vuxna gällande cyklar och utrustning. Även om det skulle göra att en barncykel syns 1,5% bättre i mörker skulle det alltså inte påverka min ståndpunkt på om vuxna ska få bestämma över sina cyklar eller ej gällande sidoreflexer.

Jag vet mycket väl vad du är ute efter men så lätt ska du inte få det. Skrattemoji.

Edit - Kan ingen fota en "typisk" cykelparkering på en lågstadieskola o se va kidsen har för lampor nu för tiden
Nu ser jag framför mig hur medelålders män i lycra med kamera i handen hovrar i buskagen utanför närmsta lågstadieskola och det är ingen vacker syn :LOL:

På cykla till skolan mtb. Inga, eller skitlampor från biltema för 29:-.
Jag har lite dåligt samvete pga inga extra reflexer fram bak och kassa lampor. Han cyklar knappt i mörker och inte på väg men ändå. Den kommer inte att gå mer i skogen så ska se om jag hittar några reflexer i garaget

Problemet är att om du har dyrare lampor på cyklarna blir de ju stulna, samt att de måste laddas oftare.
Tror de bra med lite extra reflexer på cyklar

Väntar fortfarande på den kunskapen då jag inte har haft några problem att identifiera cyklister med lampor när jag kört bil i mörker.

Inte alla bilister verkar vara så fantastisk bra på att identifiera alla cyklister som inte har sidoreflexer. De enda harda fakter jag har sett är nederländska studien där antalet döda och skadade cyklister i mörkret gick ner med 5% efter att sidoreflexer blev obligatoriska. Det var med en ändring av faktiskt användning av sidoreflexer av ungefär 50%. Så effekten av sidoreflexer verkar vara kring 10%, som är betydligt.

Du har redan ifrågasatt om effekten gäller fortfarande nuförtiden. Jag skulle säga att effekten borde vara större i Sverige där gatubelysningen är klart sämre än i Nederländerna. Personligen ser jag, både som bilist och cyklist, i mörkret cyklister mycket bättre från sidan när de har sidoreflexer.

Problemet är att om du har dyrare lampor på cyklarna blir de ju stulna, samt att de måste laddas oftare.
Tror de bra med lite extra reflexer på cyklar
Du anar inte hur mycket det kliar i mina fingrar över att få skriva denna fråga nu. Har du använt lampor på en cykel någon gång?

Spoiler: Dom flesta lampor har nämligen ett fäste som gör att du snabbt kan ta lampan med dig om du t.ex. skulle behöva parkera cykeln någon annanstans än hemma.

Du anar inte hur mycket det kliar i mina fingrar över att få skriva denna fråga nu. Har du använt lampor på en cykel någon gång?

Spoiler: Dom flesta lampor har nämligen ett fäste som gör att du snabbt kan ta lampan med dig om du t.ex. skulle behöva parkera cykeln någon annanstans än hemma.
Har du barn?

Nej, och jag lämnar därför också barnfrågan obesvarad som du märkte. Jag kan utgå ifrån hur det är att vara bilist, medcyklist och fotgängare som gärna undviker att skada andras barn, men tycker ändå att det är en separat fråga att driva kontra vuxna människor som cyklar. Det är så mycket annat som spelar in gällande barn i trafiken.

Inte alla bilister verkar vara så fantastisk bra på att identifiera alla cyklister som inte har sidoreflexer. De enda harda fakter jag har sett är nederländska studien där antalet döda och skadade cyklister i mörkret gick ner med 5% efter att sidoreflexer blev obligatoriska. Det var med en ändring av faktiskt användning av sidoreflexer av ungefär 50%. Så effekten av sidoreflexer verkar vara kring 10%, som är betydligt.

Du har redan ifrågasatt om effekten gäller fortfarande nuförtiden. Jag skulle säga att effekten borde vara större i Sverige där gatubelysningen är klart sämre än i Nederländerna. Personligen ser jag, både som bilist och cyklist, i mörkret cyklister mycket bättre från sidan när de har sidoreflexer.
Blir ändå lite mörkrädd när jag läser om hur många bilister här inne som inte ser cyklister utan reflexer. Obs: Pratar nu om cyklister som har lampor nu. Cyklister som inte har lampor gör ändå redan fel och det finns inget som säger att den som kör utan lampor ändå kör med reflexer. Det går heller inte att säga att reflexer kan ersätta lampor gällande synlighet.

Jag skojar inte nu. Om ni inte ser cyklister med lampor om dom inte har reflexer också så bör ni nog kontrollera synen. Välmenat och är inte dryg när jag säger det nu, finns nog många där ute som har ett eller annat synfel som ännu är oupptäckt men som ändå påverkar förmågan att köra. Speciellt i mörker.

Nej, och jag lämnar därför också barnfrågan obesvarad som du märkte. Jag kan utgå ifrån hur det är att vara bilist, medcyklist och fotgängare som gärna undviker att skada andras barn, men tycker ändå att det är en separat fråga att driva kontra vuxna människor som cyklar. Det är så mycket annat som spelar in gällande barn i trafiken.
Barn behöver lampor som sitter fast

Tror inte att farbror blå ger annat än tummen upp om du har fler reflexer än vad som är minimum.

Men nu väcktes ändå en intressant tanke… hur många reflexer kan man ha tills dess att det anses vara ”störande” för övrig trafik? Om man tänker som en rättshaverist nu alltså. 1000 reflexer åt alla håll? Men att man fortfarande är noga med att bara ha röda bakåt och vita i övriga riktningar.

Om?

Tappa inte tempo nu, du har snart knäckt dom andra.

Om man är en seriös cyklist har man belysning, reflexer, hjälm och en plinga.
Har man dessutom körkort och brukar köra bil så vet man hur det är att köra bil och cykla, dock inte samtidigt såklart.
Är man cykelpendlare så har man garanterat upplevt intressanta saker.

Visa hänsyn, vare sig man är fartraket eller bara ska ta det lugnt på cykeln till jobbet.

Räkna med att inte synas. Som bilist har jag tack vare min fantasi och förutsägbarhet upptäckt cyklister och andra trafikanter även om de inte haft en gnutta reflex eller belysning. Ju mer aktiv man är i sin riskbedömning desto säkrare för alla.

Alla mina grejer jag råkat ut för på cykel har varit självförvållat.

Om man är en seriös cyklist har man belysning, reflexer, hjälm och en plinga.
Har man dessutom körkort och brukar köra bil så vet man hur det är att köra bil och cykla, dock inte samtidigt såklart.
Är man cykelpendlare så har man garanterat upplevt intressanta saker.

Visa hänsyn, vare sig man är fartraket eller bara ska ta det lugnt på cykeln till jobbet.

Räkna med att inte synas. Som bilist har jag tack vare min fantasi och förutsägbarhet upptäckt cyklister och andra trafikanter även om de inte haft en gnutta reflex eller belysning. Ju mer aktiv man är i sin riskbedömning desto säkrare för alla.

Alla mina grejer jag råkat ut för på cykel har varit självförvållat.
En seriös cyklist
IMG_2955.webp

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp