Reflex jacka?

Åke

Aktiv medlem
Reflex jacka?
Lite sugen på en reflexjacka till mörka årstiden eftersom jag varje gång möter någon med ett sådant plagg reagerar på hur bra de syns. Dock finns de ju väldigt många reflexjackor som förutom reflex fuktionen inte är så bra. Så därför undrar jag ifall någon har några tips på en reflexjacka som samtidigt är funktionell när det gäller passform och andningsförmåga.

Reflex jacka?
Bra cykelreflexjackor är inte helt enkelt att hitta. Jag brukar dra på mig en reflexväst utanpå min vanliga cykeljacka. För att få den där figurnära och tighta passformen valde jag en barnvariant (med dragkedja) i lite större storlek. Ett extra plus är att jag då även kommer åt ryggfickorna då västen är lite kortare.

Reflex jacka?
Nåt åt det hållet tänkte jag också. Fråga ditt försäkringsbolag om du kan få en, de brukar vara generösa med sådant. Funkar den så funkar den. Funkar den inte och du blir ihjälkörd kan du återlämna den.

Reflex jacka?
Endura Luminite II är bra. Hade en sån till jobbpendling i några år innan den tog slut. Den har väldigt många reflexer, bra ventilationskedjor o bra fickor. Hela materialet är dock inte reflekterande ifall det är en sån du söker.

Reflex jacka?
Jag letade länge efter en vettig regnjacka i high-wiz. Tex kunna pendla i eller ha med på längre randolopp med varierat väder.

Köpte en gul regnjacka från AGU, utan reflexer.

Reflex jacka?
Jag kör på denna västen över min jacka på vintern:

Jag känner mig riktigt synlig i alla väderlekar! Tyvärr lämnar kvalitén på dragkedjan lite att önska men man syns ju verkligen i pendelslask och på vinterdistansen!

Reflex jacka?
Jackan från Decathlon är ok men många vindjackor har lite lite med reflexer. Du vill att bilisterna ska se just dig bland alla andra. Du vill också att bilisterna ska se att du är en cyklist bland alla andra ljus. För detta krävs stora ytor med reflexer fördelade över hela kroppen. Jag har sytt på reflexer på de flesta av mina vindjackor trots att har valt bort de med få/små reflexer.
I mitt tycke är de flesta reflexjackor och vindjackor för täta. Jag använder dem därför mest som reservplagg. För planerat behov av reflex blir det därför mest reflexväst.

Reflex jacka?
Tack för tips! Problemt med väst är för min del att jag oftast pendlar med ryggsäck (är alltid något som skall med) och då försvinner mycket av reflexerna. Ja det kanske är så att reflex mtrl av naturen är för tätt. Många tillverkar hade det för några år sedan men de sålde kanske för dåligt på grund av oönskade egenskaper.

Reflex jacka?
Tack för tips! Problemt med väst är för min del att jag oftast pendlar med ryggsäck (är alltid något som skall med) och då försvinner mycket av reflexerna. Ja det kanske är så att reflex mtrl av naturen är för tätt. Många tillverkar hade det för några år sedan men de sålde kanske för dåligt på grund av oönskade egenskaper.
Reflexer på ryggan också kanske?

Reflex jacka?
Du vill också att bilisterna ska se att du är en cyklist bland alla andra ljus. För detta krävs stora ytor med reflexer fördelade över hela kroppen.

Även om det inte riktigt är svar på frågan om reflexjacka så är en enkel lösning på just det, att det ska synas att man är cyklist, att ha reflexer på underbenen, endera byxor med reflexer eller reflexband runt vristerna. Det märks tydligt att det är en cyklist och inte t.ex. en moped om man ser att fötterna rör sig.

Som ett komplement till större reflexer på överkroppen, såklart.

Reflex jacka?
Jag har klistrat på lite reflexer på de tre väskor som ibland används på ryggen vid cykling. Det gäller att tänkta till lite på vinklar bara så de inte enbart reflekterar till trafikflyg och satelliter.

P_20221021_145844_1.jpg

Senast ändrad:
Reflex jacka?
Du vill att bilisterna ska se just dig bland alla andra. Du vill också att bilisterna ska se att du är en cyklist bland alla andra ljus. För detta krävs stora ytor med reflexer fördelade över hela kroppen.
Även om det inte riktigt är svar på frågan om reflexjacka så är en enkel lösning på just det, att det ska synas att man är cyklist, att ha reflexer på underbenen, endera byxor med reflexer eller reflexband runt vristerna. Det märks tydligt att det är en cyklist och inte t.ex. en moped om man ser att fötterna rör sig.
+1
Nog kan en (vind-)jacka i reflekterande varselfärg vara synlig, men som både cyklist och bilist i regn o mörker tycker jag att reflexer som rör sig är det som är lättast att uppfatta och identifiera som just en cyklist bland alla andra ljus och reflexkällor
Det finns skoöverdrag i varselfärg med reflexer, men även reflekterande damasker
Riktigt billiga tom
b1f613d6-a96a-c183-3d1e-d72ff7c3286c.jpg

Liksom ännu billigare ärmdamasker
918b05f3-c55c-5ed9-b5c7-1ba6ce451310.jpg

Alla reflexplagg från dem

Liksom kanske lite mer cykelinriktat från Tysken

Liksom Tommyn

Reflex jacka?
Någon som har testat denna?

Reflex jacka?
Om det är en varselregnjacka du är intresserad av så rear Craft en modell nu
149122001000_04.jpg

"Denna avancerade cykeljacka är gjord av ett lätt, vind- och vattentätt material och har tejpade sömmar för optimalt väderskydd. Jackan har även bra stretch för optimal rörelsefrihet och ventilationsöppningar i armhålor och rygg för effektiv temperaturreglering. Kan enkelt packas ned i sin egen eller i cykeltröjans ryggficka."

Den är ytterligare lite billigare hos

Reflex jacka?
Om du har ryggsäck så finns det överdrag att dra på utanpå väskan som gör att du syns bra bakåt + skyddar väskan från regn och smuts. Stadium har en billig variant, men det finns massor med andra alternativ.

Reflex jacka?
Återkom gärna med en recension när du har använt dem ett tag,
särskilt efter att du har tvättat dem några ggr.
Tvättmaskinen lär vara reflexernas största fiende.
Men användaren själv har svårare att märka av minskad reflexverkan.

Men, något som man har utanpå ordinarie plagg och bara från händerna till armbågen typ, borde ju inte behöva tvättas speciellt ofta.

Reflex jacka?
+1
Nog kan en (vind-)jacka i reflekterande varselfärg vara synlig, men som både cyklist och bilist i regn o mörker tycker jag att reflexer som rör sig är det som är lättast att uppfatta och identifiera som just en cyklist bland alla andra ljus och reflexkällor
Det finns skoöverdrag i varselfärg med reflexer, men även reflekterande damasker
Riktigt billiga tom
b1f613d6-a96a-c183-3d1e-d72ff7c3286c.jpg

Liksom ännu billigare ärmdamasker
918b05f3-c55c-5ed9-b5c7-1ba6ce451310.jpg

Alla reflexplagg från dem

Liksom kanske lite mer cykelinriktat från Tysken

Liksom Tommyn

En som jobbar i samma hus som jag har sådana. Alltid undrat varifrån de är men inte kommit mig för att fråga. Stort tack för tips!

Reflex jacka?
Jag kör i den+byxorna, tycker den fungerar helt ok. Men det blir fortfarande ”regnställsvarmt”

Reflex jacka?
En regnjacka kan man väl duscha av lite bara?
Om du blir svettig när du cyklar kommer regnjackan för eller senare att bli lite obehaglig för omgivningen. Det är dessutom rätt vanligt att en individ inte själv känner att eller hur mycket det luktar. En tvätt någon gång ibland med något som tar död på bakterierna är att rekommendera.

Reflex jacka?
Såg nyligen en cyklist som hade lysande band nere på smalbenen. Ett grönt och ett blått. Det gröna syntes otroligt bra, det blå hade han kunnat strunta i. Uppladdningsbara via USB. Oklart var han hade köpt dem.

Reflex jacka?
Om du blir svettig när du cyklar kommer regnjackan för eller senare att bli lite obehaglig för omgivningen. Det är dessutom rätt vanligt att en individ inte själv känner att eller hur mycket det luktar. En tvätt någon gång ibland med något som tar död på bakterierna är att rekommendera.

Tvätt + ättika funkar också rätt bra imo:)

Tillbaka
Topp