Reflexer farliga ?

Andreaz

Ny medlem
Reflexer farliga ?
Har idag hört från en icke pålitlig källa att man inte ska köra med reflexer i ekrarna på cykeln,
är det så eller ? Jag glömde fråga varför, själv kommer jag inte på någon anledning varför det skulle vara farligt. :\

Reflexer farliga ?
det finns också stor risk att du kommer bli retad av dina träningskompisar om du har kvar reflexerna i hjulen... Typ samma stilpoäng som skärmar, ringklocka och stöd. Eller barnsits.

Plus att det finns risk för att de tvärställer sig som sagt.

Reflexer farliga ?
Det finns säkra reflexer.
Kolla hos din LBS efter reflexer med fler än en fästpunkt.
De är säkra(re).

Annars finns det reflextape. kör du med skivbroms så kan du med fördel pimpa dina fälgsidor med orange reflextape där.

Vad gäller skärmar så finns det behov av dessa om man inte bara fegcyklar när det är torrt och plusgrader.
Har precis lagt en beställning på shock board fram och X-blade bak från CC.

Reflexer farliga ?
Nja, dom går väl av. Iaf har dom jag haft gjort det. (mjo, det är ett par faktiskt.) Dock känns det onödigt att ha reflexer som ändå går sönder... Hellre sätta ett par duttar reflextejp här och var då, om man nu vill ha reflexer (vilket man borde ha, så jag är väl ingen man).

Jag tror att den stora faran ligger i att alla coola freeride-kids kommer pissa på dig om du har reflexer. Men det är ju mer otrevligt än farligt... :D

Reflexer farliga ?
Cyklar du tillräckligt fort så är det ingen fara. Reflexen splittras

Råkade ut för det på touringmonstret på en lång utförslöpa, fart 40-50 km/h, pang sa det och det tog en stund innan jag förstod vad som hände. På hemvägen så såg jag resterna. Veckan efter la canti-bromsarna av, farligt att väcka monster efter 10-årig garagesömn ;-)

Mer intressant är om hjulet blir obalanserat med reflex eller om den påverkar ekerspänningen vilket borde betyda att cyklar du långsamt så spelar det ingen roll men cyklar du fort så kommer reflexen att påverka rullningen. Så man kanske borde väga reflexen samt fundera på hur den påverkar de 3 ekrarna den vilar emot.

Hoppar du på hjulet så kan reflexen lossna om ekrarna fjädrar till så visst finns det nackdelar med reflexer i hjulet.

Tillbaka
Topp