Reflexer

Vagueism

Aktiv medlem
Reflexer
Finns det några smidiga fram- och bakreflexer som inte måste monteras fast på cykeln?

För att synas och vara laglig är reflexer bra att ha efter solen gått ner. Det finns en uppsjö lampor som man snabbt kan montera på när de behövs - och ta bort när de inte behövs. Men jag har inte sett samma med reflexer, inga som monteras med silikonsnoddar eller liknande. Reflextejp funkar nog bra för synligheten, men om man dessutom vill vara laglig?

Någon som har ett bra tips på en produkt eller DIY-lösning?

Reflexer
Vagueism skrev:
------------------------------------------------------
> För att synas och vara laglig är reflexer bra
> att ha efter solen gått ner.

Jag trodde man var tvungen att ha reflexer dygnet runt?! Missförstånd?

Reflexer
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Vagueism skrev:
> --------------------------------------------------
> ----
> > För att synas och vara laglig är reflexer bra
> > att ha efter solen gått ner.
>
> Jag trodde man var tvungen att ha reflexer dygnet
> runt?! Missförstånd?

Ja, missförstånd. Reflexer och lampor är bara ett krav när det är mörkt. Dagtid är det valfritt.

Reflexer
Reflexer
geologen skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Vagueism skrev:
> >
>
> > ----
> > > För att synas och vara laglig är reflexer
> bra
> > > att ha efter solen gått ner.
> >
> > Jag trodde man var tvungen att ha reflexer
> dygnet
> > runt?! Missförstånd?
>
> Ja, missförstånd. Reflexer och lampor är bara
> ett krav när det är mörkt. Dagtid är det
> valfritt.

Och här kör jag omkring med reflexer fram, bak och i bakhjul på racern mitt på ljusa dagen! Jag kan ju bli minst 0, 47% snabbare utan!

Reflexer
thisismycat skrev:
> Om man nu skulle vara en sån regelvidrig cyklist
> som cyklar utan reflexer, vad ligger
> bötesbeloppet på?

Förmodligen runt 500-600 kr.

Reflexer
Samma bötesbelopp när man saknar reflexer som när man saknar lyse, dubbelt upp om man saknar båda (även om jag stör mig fullständigt på folk som tror att det räcker med leflexer, ev har en liten gummisnodds-diod fram och inget bak. Sidoreflexer är däremot en bra grej. Resten onödigt. Bra lyse fram och bak och sidoreflexer, då syns man bra.

Reflexer
Men har du riktig reflextape kommer givetvis ingen polis vid sina sunda vätskor stoppa dig för det.
Klart bäst möjlighet att få stor reflexiv yta också.

Reflexer
Så reflextejp är alltså olagligt? Det var ju dåliga nyheter. Men återigen, som perzzon skriver, dom lär ju inte vara vid sina sinnes fulla bruk om dom skulle stanna en för att man har tejp.

Jag syns jäkligt bra trots att det är tejpreflexer. Dessutom har jag riktigt bra fram- och bakljus, så jag fortsätter nog köra olagligt.

Reflexer
Skitsamma om man blir stoppad el ej. Avskyr folk utan lysen som tror att de syns, möjligt att de syns någorlunda för bilisters starka ljus i precis rätt höjd, men på håll ser man inte att man får möte förrän ens egen lampa når densammes reflexer. Bläk för det. Vintermörker, svart cykel, svarta kläder, svart hjälm och inget lyse skar min väg för ett par månader sen. Den var kul. Komiskt. Lika kul som mötande bländande pannlampor.

Reflexer
3M reflextejp tror jag är typgodkänd. Det är samma material som polisen har på sina bilar. Däremot så krävs det säkert en viss area för att få det att räknas som godkänt.

Reflexer
Ingen "riktig" reflex för cykel jag nånsin sett har varit i närheten av hur bra reflexförmåga reflexerna som är insydda i många träningsklädesplagg är. Inte sällan har jag blivit nästan bländad av reflexdetaljer på kläder på framförvarande cyklister när solen varit bakom mig. En vanlig, "hård" reflex är svår att få riktigt ljusstarkt återreflekterande ens med en kraftig cykellampa alldeles intill ögat. Några få graders separation är tillräckligt för att nästan helt förlora reflexeffekten.

Hade jag varit lagstiftare hade jag förbjudit allt annat ÄN reflextejp!

Reflexer
rikard skrev:
> 3M reflextejp tror jag är typgodkänd. Det är
> samma material som polisen har på sina bilar.
> Däremot så krävs det säkert en viss area för
> att få det att räknas som godkänt.

3M har flera sorter. Men bland dem finns typad tejp.

Reflexer
Tack för tipsen!

3M-tejpen ser ju väldigt bra ut. Skall kolla upp den.

Och Rosebikes reflexer med buntband också. Kan ju köpa till en extra bunt buntband. Alltid bra att ha. Men jag hade gillat nån form av gummibandsfäste bättre. Då vore det enkelt att vara synlig på jobbpendlingen och snygg på helgen (och 0,47% snabbare)!

Tillbaka
Topp