Regelbunden vård? Scale 50

double00

Ny medlem
Hallå.

Köpte en Scott Scale 50 via annons här på forumet häromdagen. Har varit ute och hårdtestat cykeln nu i två dagar och den känns riktigt bra!

Är i princip helt nybörjare vad det gäller mountainbike och har endast cyklat BMX innan. Det jag främst funderar på är hur håller jag cykeln i bästa möjliga skick?

*Har hittills spolat av den, och kommer ha som mål att grovtvätta den efter varje skogsrunda. Vad bör man mer göra? Hur ofta bör man rengöra kedja/diskett?
*Och hur?
*Har speciell kedjeolja, är det den bästa eller funkar andra typer av oljor lika bra?
*Har skivbromsar på cykeln, behövs dessa rengöras/servas på något speciellt sätt?
*Tänkte passa på och fråga hur man ska växla med, vilka drev är ok att kombinera? Försöker köra 1-3 på disketten och minsta drevet, 3-7 på disketten och mellan drevet samt 7-9 på disketten och största drevet. Är det bra?
*Hur kommer cykeln att klara av pendling? Kan låsa cykeln säkert då jag cyklar till skolan, men är detta onödigt slitade? Rätt skönt annars att ha en så kraftfull cykel i uppförsbackarna och cykelvägarna.

Har ni tips på sida / tråd / etc. som behandlar detta så länka gärna! Om någon vet var man köper lite sjysta kläder / hjälm etc. så posta gärna en länk med. Är som sagt helt novis och tar gärna emot tips och råd.

Mvh Tobbe

Cykla, spola av cykeln med vatten, smörj kedjan. Det funkar fint.

Lite mer cykelvård kan man göra en gång i månaden, gör rent bromsoken och drev/kassett. Ta av kedjan och avfetta den, spola ren den och torka, sen smörj in den igen.

Kedjeolja, du behöver bara en, Finish Line Green XC sprayflaska. Räcker ca ett år om du inte cyklar tokmycket.

Du gör helt rätt genom att växla så, det gäller att inte använda ytterlägena så att kedjan går helt diagonalt. Det sliter mer på drivlinan.

Glöm att du kan använda cykeln till pendling, ifall du vill behålla den. Enda säkra platsen att förvara den på när du inte cyklar med den är inne i lägenheten. Ska du pendla, skaffa en pendelskrotcykel också. Tråkigt men sant. Annars får vi snart se ett inlägg av dig också av typen "[Efterlysning] Cykel stulen..."

Spana in Läsvärt och Butiksrecensioner här på happy, där står det mer.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Mina tips:
-tvätta med diskborste, vatten och ev ngt smutslösande, diskmedel etc
-rengör kedja genom att torka av med en frottertrasa regelbundet, ta av och rengör kedjan i kokhett vatten och diskmedel alt avfettning när den blivit geggig
-slafas inte med för mycket kedjeolja, droppa bara på rullarna
-spola inte med högtryck mot lager
-jag kör med samma hoj både i skogen och till pendling men har dubbla uppsättningar hjul, finhjul med feta däck i skogen och pendlarhjul med lämpligare hjul tilll jobbet
-sliter mer men jag kan leva med att byta vissa prylar lite oftare, de mesta prylar på en mtb är avsedda att cykla med ;)
-folk stjäl som korpar, ställ den inte vid skola etc, bara där du kan låsa in den säkert, antingen stjäls den eller blir slaktad på hjul, sadek, stolpe etc. Jag parkerar min hoj säkert på jobbet.
-vxl-kombinationer känner du snart vad som funkar bäst, låter det för jävligt så är det en taskig kombo ;) Låter det bra funkar det
-bromsarna behöver du sannolikt inte bry dig speciellt om, bara byta belägg ibland, du ser när det inte är så mycket belag kvar om du kikar ordentligt. Är de helt slut låter det satan :(
-nätbutiker finns en hel radda, kolla butiksrecensioner, mina favoriter är Chainreactioncycles samt Wiggle

Att spola av den efter varje pass låter lämpligt, tänk dock på att vara försiktig med att spola direkt mot lager (dvs. vevpartiet, naven, och styrlagret) och tätningar (på gaffeln i första hand), eftersom det riskerar att dra med vatten och smuts in där.

Kedja och kassett bör du rengöra när de ser skitiga ut. Kedjan är lättast att rengöra genom att ta bort den, vilket bygger på att man har ett kedjelås på den, så att man inte behöver använda kedjebrytare varje gång. Det är kanske lite överkurs att plocka bort kedjan, det räcker långt med att bara dra av den med en trasa (veva runt så att kedjan dras genom trasan. Kassetten kan man rengöra med en trasa som man drar mellan dreven, så att man drar ut så mycket smuts som möjligt. Vill man ha det superrent får man plocka loss kassetten och putsa den ordentligt, men det är återigen överkurs.

Kedjeoljor finns det massa sorter av, de är säkert olika bra i olika sammanhang, men helt klart är att det viktigaste är att kedjan ÄR smord och rengjord ordentligt, inte exakt vad man har på.

Skivbromsarna skall framförallt hållas rena, se till att ingen olja kommer på själva skivan eller bromsklossarna! I övrigt behöver du inte göra något särskilt om de inte krånglar.

Ditt sätt att växla är exemplariskt! Jag vågar mig på att gå ytterligare ett par steg, så att kedjan blir lite sned. Extremlägena bör du undvika (alltså lilla fram med lilla bak och tvärtom) och även ett eller två steg därifrån. Så jag skulle våga sträcka ut dina 1-3, 3-7 och 7-9 till 1-5, 3-7 och 3/4-9.

Att pendla på cykeln ger kraftigt ökat slitage, så var beredd på att det kommer kosta en hel del att hålla den i bra skick i så fall.

Senast redigerad av en moderator:
Hallå! Tack för snabba svar!

Får se hur jag gör med pendlingen. Kanske är en dum idé. Bra tips om avspolning, smörjning m.m.! Ska bli kul att komma igång framåt vårkanten. Kommer cykla mest i Delsjön runt gbg så möts vi på stigarna får ni heja!

En till fråga, bör man undvika att cykla i minusgrader / snö? Verkar som många har vintercyklar?

Mvh

Nej, minusgrader i sig är ingen fara. Däremot är det ju ofta blött och skitigt på vintern, vilket ger ökat slitage. Dessutom är det mindre roligt att stå utomhus och tvätta cykeln på vintern.

När det är "riktig" vinter, med torr och djup snö, upplever jag att cykeln nästan blir mindre skitig än på sommaren, eftersom den inte blir dammig eller lerig.

Sen jag slutade spola av min cykel byter jag vajrar och höljen ungefär en tiondel så ofta. Tycker det är bättre att låta den torka och sen kan man damma av det mesta eller ta en fuktig/blöt trasa och ta där det är värst. Då sprutar man inte ner vajrarna och det blöta kommer där man vill ha det.

Ärligt talat spolar jag inte heller av min cykel, utan pillar/borstar bort lerkluttar efter att den fått torka, men det beror mer på lathet och avsaknad av spolplats.

Det känns dock rimligt som Mathias säger att man slipper få in fukt på dumma ställen om man istället tar bort smutsen efter att den torkat.

-sparaya på lite silikonspray på lacken med jämna mellanrum, (akta bromsskivorna bara!!) torka av efter en stund. Skiten släpper lättare.

Jo...till dessa fina tips å´trix kan man tillägga lite,som att göra rent gaffelbena samt smörja in dem och gummi-tätningarna, med lite Stanchion(Finish Line;s gaffel Teflon olja)och vill du inte ta av
kedjan för rengöring,så funkar en Pro kedjetvätt-(maskin)superpt bra, ihop med avfettning och avslutande vatten-avsköljning...rekomenderar oxå SpeedDegreaser(Finish Line)till kletiga Broms-skivor!
Lycka Till!

Tycker att en Scale 50 är lite för fin för att agera tillochfrånskolanhoj. Skaffa en billig/gammal/whatever hoj till det istället! Blir billigare i längden (och behöver inte tvättas varje dag..)

Tillbaka
Topp