Reglage för både lockout och dropper, finns det?

BuTTuS

Aktiv medlem
Gillar inte riktigt reglaget till min dropper och skulle vilja ha det under styret istället, men där sitter ju lockouten till dämparna...
Droppern används ju 100 gånger mer än lockouten så skulle kunna tänka mig att flytta undan den för att få plats eller finns det någon annan smart lösning?

IMG_4822.JPG

På min Scott genius sitter reglaget till droppern på ena sidan styret och lockout-reglaget på andra. Har funkat rätt bra tycker jag, men styret blir ju väldigt spak-tätt.

(Nu har jag bytt till cykel utan lockoutreglage på styret och saknar det inte speciellt mycket, inte så svårt att nå kontrollerna direkt på dämparna tycker jag)

Dangerholm/Cyklist hade väl nån riktigt smutt lösning där? Lite oklart hur den funkade dock.

a2c70e20-3ae8-4634-99a6-69df68ded09e-jpeg.1218077

Jag kör med en Wolftooth lever som jag tycker är kanon.
Tror de har infästning för kombo med de flesta andra standarder, checka deras hemsida så hittar du säkert något.

det är 'jättebra' med hårda och vassa utstickande samt fula aluspakar under styret ständigt beredda skära in i dina knäskålar.

titta lite hur växelhandtag är utformade, nästan alltid mycket bättre. och lär duga till att manövrera droppern om man inte köpt en trådlös.

med vettig trampeffektivitet på bakvaggan behöver fjädringen i princip aldrig låsas.

Ett alternativ är ju att köra gripshift till lockouten istället, då blir du ju ”av” med reglaget helt och hållet. Dock blir du ju något begränsad i vilka handtag du kan använda...

kais01 sa:
det är 'jättebra' med hårda och vassa utstickande samt fula aluspakar under styret ständigt beredda skära in i dina knäskålar.

titta lite hur växelhandtag är utformade, nästan alltid mycket bättre. och lär duga till att manövrera droppern om man inte köpt en trådlös.

med vettig trampeffektivitet på bakvaggan behöver fjädringen i princip aldrig låsas.

Hahaha, du hittar verkligen på konstiga problem.

kais01 sa:
en bra ide, och handtag med yttre lockon är ju lätta att kapa..

Kör den setupen på min hoj tillsammans med ett wolftooth-reglage till droppern. Tycker det funkar klockrent och använder antagligen lockouten betydligt oftare nu när den är så nära till hands :).

Scott Twinlock under bar lever köpte jag precis.

Bilagor

• Screenshot_20200116-133306_Chrome.jpg
    Screenshot_20200116-133306_Chrome.jpg
    60.3 KB · Besök: 245
Jo det funkar visst, den har 3st wire-anslutningar. Dessa sitter på Genius o Ransom av de dyrare modeller med singelklinga..

yonsson sa:
kais01 sa:
been there done that.
den där wolftoothen gör iaf skäl för sitt namn:)
Du slår alltså knät i reglaget? Hur då, undrar jag. Mina knän är aldrig någonsin i närheten av styret.

klättrar man och får ett islag händer
det.

det finns för övrigt ringa anledning att öka antalet vassa utstickande delar på cyklar generellt.

kais01 sa:
yonsson sa:
kais01 sa:
been there done that.
Du slår alltså knät i reglaget? Hur då, undrar jag. Mina knän är aldrig någonsin i närheten av styret.

det.

det finns för övrigt ringa anledning att öka antalet vassa utstickande delar på cyklar generellt.

Det händer kanske dig. Aldrig någonsin hört om någon annan med detta problem.

marr sa:
kais01 sa:
yonsson sa:
kais01 sa:
been there done that.

det.

om det har hänt mig kan det hända dig:)

som tur var satt inte det där reglaget i 1800-tals spretig spindeldesign på min cykel, så huden klarade sig. men knäskålen gjorde ont i säkert en månad. har för att minska risken för upprepning tejpat på ett skydd på min redan innan betydligt mer avrundade och mindre utstickande spak.

en annan vass grej att se upp med är dubbförsedda plattispedaler.

kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:
yonsson sa:
kais01 sa:
been there done that.

det.

om det har hänt mig kan det hända dig:)

som tur var satt inte det där reglaget i 1800-tals spretig spindeldesign på min cykel, så huden klarade sig. men knäskålen gjorde ont i säkert en månad. har för att minska risken för upprepning tejpat på ett skydd på min redan innan betydligt mer avrundade och mindre utstickande spak.

en annan vass grej att se upp med är dubbförsedda plattispedaler.

Dubbförsedda plattispedaler är en feature.

Det är ju den som redan sitter på min Spark. Går inte till droppern på FS.
Vilken sparkmodell har du? Har själv en 950 från 2019 där det är sjukt långt mellan lägena på lockouten men enligt en säljare jag pratade med kan det finnas dom med bättre utväxling. Har stora problem med vänster tumme och det känns enklare att byta till ett bättre reglage än att gå på gripshift vilket känns som en nödlösning.

Hade liknande önskemål när jag köpte min Spark. Hade kört fuel ex tidigare och visste att jag ville ha dp även på Sparken.
Satt ”under bar” lock out reglage som standard men jag hade ingen lust att montera scotts dp reglage då jag inte gillar utformningen. Lösningen blev att köpa scotts ”over bar” lock out och ett Woolf tooth reglage för att få det som jag önskar. Dock osäker på scotts lock out cable pull, om den stämmer överens med dina dämpare? Gjorde också missen att jag köpte standard klämman till styret och inte Woolf tooth matchmaker x.
Blev iaf bra...

Bilagor

• DCAB5150-6246-4181-A31B-E966A2114740.jpeg
    DCAB5150-6246-4181-A31B-E966A2114740.jpeg
    311.6 KB · Besök: 202
Tillbaka
Topp