Regler e-mtb 2020

Hek

Medlem
Regler e-mtb 2020
Hej, nyss fått upp ögonen för mtb med elmotor. Men är det allmänt godkänt/respekterat att framföra i skog? Vad gäller i praktiken idag 2020?

Ni som äger/cyklar e-mtb, var cyklar ni och tänker ni?

Sett trådar här som spårat ur tidigare men är ute efter en saklig diskussion.

Hittat följande tolkning som känns lite kluven:
Elcykel
max 25 km/h

Elcyklar som följer EU-s definition (max elstöd 25 km/h och max 250 w motoreffekt) är enligt vägtrafikdefinitionen cyklar. De får därför användas i naturen, precis samma sätt som vanliga cyklar. Men enligt NVV omfattas de inte av allemansrätten. Det finns dock ingen dom som stödjer NNV:s tolkning.

Hek

Medlem
Regler e-mtb 2020
Fråga inte om lov här om du är sugen på emtb, för du kommer bara få en massa skit. :ROFLMAO:

Kör bara kör. (y)
Jo, skulle dock va skönt att veta i klarhet vad som gäller och hur dåligt/bra samvete man skulle behöva ha om man köpte en. :)

Måste annars gå att få svar från återförsäljare som säljer dessa i Sverige. Om de menar att de MTB:s de säljer endast får cyklas på gata, skulle ju vara komiskt isf.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
I och med Coronakrisen har vi fått lära oss att det är viktigt lyssna på myndigheternas råd och riktlinjer. Så här säger de om elcyklar och allemansrätten:
Sedan finns det som Valhalla_ säger en massa åsikter här också, men ovanstående är vad ansvarig myndighet rekommenderar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Skillnaden här är att våra äldre inte dör av att elcyklar körs i skogen. Såvida man inte råkar köra på dem förstås. Då är det en fördel om hojen är långsam och väger lite.

Hek

Medlem
Regler e-mtb 2020
I happyrides egna artikel verkar man inte komma fram till att det skulle vara förbjudet iaf.

Slutsats
Jag kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud att framföra din elcykel på stigar, leder eller i terräng. Så länge din elcykel har en motor på max 250W och i lagens mening klassas som cykel, så är det samma regler som gäller, som för en cykel utan elassist.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Regler e-mtb 2020
Ingen vet eftersom det inte prövats juridiskt, man får dra sina egna slutsatser. Olika myndigheter tycker t.o.m olika.

Lyssna inte på de som är tvärsäkra, det är nämligen deras egen åsikt - jag har också en, jag tycker inte det borde vara tillåtet. Men det gör inte att jag påstår att det är förbjudet och hänvisar till en källa som passar mitt påstående.

Valhalla_

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Gör din egen bedömning av rimligheten i det hela och lyssna inte så mycket på några individer på ett forum.

Men som alltid -
Kör inte sönder stigarna och visa hänsyn till de du möter. Sakta ner, ta det lugnt och var trevlig. De allra flesta kommer inte ens fatta att du kör på en emtb.

Erik O

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
I happyrides egna artikel verkar man inte komma fram till att det skulle vara förbjudet iaf.

Slutsats
Jag kan i dagsläget inte finna något som styrker ett generellt förbud att framföra din elcykel på stigar, leder eller i terräng. Så länge din elcykel har en motor på max 250W och i lagens mening klassas som cykel, så är det samma regler som gäller, som för en cykel utan elassist.

Sant. Värt ändå att säga att artikeln återfinns på happy-E-ride, är märkt "debatt" och är vad en person tycker och tänker om saken.

ooms

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Sant. Värt ändå att säga att artikeln återfinns på happy-E-ride, är märkt "debatt" och är vad en person tycker och tänker om saken.
Dvs en åsikt.
Jag har också åsikter om många myndigheters råd och rekommendationer, men väljer som god samhällsmedborgare att följa dem. När det gäller allemansrätten är det Naturvårdsverket som är utpekad som dess uttolkare. Andra myndigheter kan ha andra åsikter, men de är inte experter på allemansrätten.

Glattnos

Medlem
Regler e-mtb 2020
Man gör inte skillnad på elassisterad och eldriven alltså? Det är ju viss skillnad men går ju ändå att mena att elassisterad faktiskt kan göra mer skada än eldrivet då cyklisten kanske trycker in 300w också så man får 550w totalt samt kan köra längre. Så det är väl rätt egentligen. Vi ska vara rädd om naturen samtidigt som just cykling nog skadar oerhört lite natur totalt sett jämfört med mycket annat.

NickPick

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Är samma regler för elmtbs Sverige som i de flesta andra länder. Det är bara att köra på på din egen mark eller där du har tillstånd av markägaren.
Dear du det gamla "jag får köra min enduromotorcykel i min egen skog"-kortet eller har du belägg? Det gäller samma regler och krav på din egen mark som annans mark enligt terrängkörningslagen.

MtbIte

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Köpte en e-mtb för några veckor sedan och jag tänker inte på något speciellt utan samma som en vanlig mtb gäller dvs när du träffar gångare / häst kör sakta och hälsa glatt , undvik att köra på natureservat och typ kör inte när det är blött för att förstöra stigarna.

Valhalla_

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
När det gäller allemansrätten är det Naturvårdsverket som är utpekad som dess uttolkare. Andra myndigheter kan ha andra åsikter, men de är inte experter på allemansrätten.
Ja så är det, men samtidigt är de inne och stökar i definitionen av en cykel, något som trafikverket för länge sedan redan fastställt.

Erik O

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Dear du det gamla "jag får köra min enduromotorcykel i min egen skog"-kortet eller har du belägg? Det gäller samma regler och krav på din egen mark som annans mark enligt terrängkörningslagen.
Nej jag har inget belägg men det verkar vara den bedömningen som Naturvårdsverket gjort då elcyklar hamnar i ett mellanläge där inte terrängkörningslagen är tillämpbar.

ooms

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Ja så är det, men samtidigt är de inne och stökar i definitionen av en cykel, något som trafikverket för länge sedan redan fastställt.
Antagligen för att den förändringen av "cykel" går emot en av de absolut viktigaste hörnpelarna i allemansrätten som är otroligt viktig för att markägare skall acceptera allemansrätten, dvs att den inte är motoriserad. Om det luckras upp inser NVV troligen att vi snart befinner oss på ett sluttande plan, och riktiga inskränkningar är att vänta. Ju mer det tänjs på allemansrätten på olika sätt, desto mindre blir acceptansen för den. Motorisering vore troligtvis dödsstöten.

D

Deleted member 43681

Guest
Regler e-mtb 2020
Antagligen för att den förändringen av "cykel" går emot en av de absolut viktigaste hörnpelarna i allemansrätten som är otroligt viktig för att markägare skall acceptera allemansrätten, dvs att den inte är motoriserad. Om det luckras upp inser NVV troligen att vi snart befinner oss på ett sluttande plan, och riktiga inskränkningar är att vänta. Ju mer det tänjs på allemansrätten på olika sätt, desto mindre blir acceptansen för den. Motorisering vore troligtvis dödsstöten.
Men motorisering, det gäller väl bara förbränningsmotorer?

Valhalla_

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Möjligt att de resonerar så.
Jag tror dock personligen att "riktiga" cyklister själva löser det där alldeles utmärkt. Se bara på t.ex fornstigen.

Elhojtok

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Jag har varit inne på det här tidigare: Med stor säkerhet faller en el-mtb med avstängd motor under allemansrätten. Detta grundar jag dels på diverse mailkonversationer med NVV samt med min hemkommun, dels på allemansrättens andemening - att det är själva framdriften med motor som är tveksam, dels på tankeexperimentet att plocka bort motorn vid färd över annans mark. (Något som inte fungerar med motordrivna fordon, t.ex. trampmoped, som förblir en moped även utan motor och därför omfattas av terrängkörningslagen)
Så, se till att stänga av elassistansen när du el-mtb-cyklar i terräng där du saknar markägarens tillstånd. Mycket nöje! 😄

Erik O

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Jag har varit inne på det här tidigare: Med stor säkerhet faller en el-mtb med avstängd motor under allemansrätten. Detta grundar jag dels på diverse mailkonversationer med NVV samt med min hemkommun, dels på allemansrättens andemening - att det är själva framdriften med motor som är tveksam, dels på tankeexperimentet att plocka bort motorn vid färd över annans mark. (Något som inte fungerar med motordrivna fordon, t.ex. trampmoped, som förblir en moped även utan motor och därför omfattas av terrängkörningslagen)
Så, se till att stänga av elassistansen när du el-mtb-cyklar i terräng där du saknar markägarens tillstånd. Mycket nöje! 😄
Smart där!

Själv använder jag såklart aldrig motorn i terrängen på min elassisterade springjonne.

7D1D148F-62ED-4714-A4A6-0E3218306E15.jpeg

shro0maz

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Det är ju ganska lustigt att det gnälls på emtb i skogen, det är inge ktm 400 som gräver låmga diken bakom sig o sprider avgaser o oljud långa vägar..

om en ensam människa tar sin elhojj o trampar upp i skogen för attsedan få kul utför kan ju inte slita mer än vanlig cykel..

Sen att denne person orkar köra uppför 8ggr istället för 3 är ju ur en synvinkel ökat slitage, men när hasse bosse lasse o nasse tar sina vanliga hojjar o trampar upp samma sträcka 3 ggr, o så klart utför 3 ggr är det ju mer slitage än den ensamme elhojjs glidaren?
Hade vart väldigt intressant o veta vad som gör folk så imot att emtb’ers inte ska få ha lika kul som vi andra i skogen ?
Sinnesjukt i min mening att det ens ska diskuteras,

det är en cykel...

Glattnos

Medlem
Regler e-mtb 2020
Det är väl när "hasse bosse lasse o nasse" tar sina el-assisterade hojar och åker 8 gånger var som det blir mest slitage förmodligen.

shro0maz

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Det är väl när "hasse bosse lasse o nasse" tar sina el-assisterade hojar och åker 8 gånger var som det blir mest slitage förmodligen.
fast hasse bosse lasseo nasse är ”vanliga” cyklister.

även om Emtb’ern kör 14ggr upp/ner, så är det inget som säger att denne sliter mer, slitaget blir ju när folk åker o sladdar hej vilt i spåren, Emtb’ern som vi kan kalla för klasse är ju lite försiktig då denne är rädd för skador eller kanske en medelålders lätt överviktig man son nyss hittat kärleken till skogs cykling, jämfört med dom andra 4 ligisterna som hetsar varandra till att ta KOM på utförsåken o kör så det sprutar lera o barr, övertaggade som dom är sladdas det in i varje sväng, så kommet behålls till slut av frasse som med både mtb/emtb vet hur man bromsar innan kurvan för att behålla mest fart ur kurvan, så ligisternas van vettiga åkning bidrog inte till annat än överdriver och onödigt slitage i slutänden i alla fall..

ooms

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
fast hasse bosse lasseo nasse är ”vanliga” cyklister.

även om Emtb’ern kör 14ggr upp/ner, så är det inget som säger att denne sliter mer, slitaget blir ju när folk åker o sladdar hej vilt i spåren, Emtb’ern som vi kan kalla för klasse är ju lite försiktig då denne är rädd för skador eller kanske en medelålders lätt överviktig man son nyss hittat kärleken till skogs cykling, jämfört med dom andra 4 ligisterna som hetsar varandra till att ta KOM på utförsåken o kör så det sprutar lera o barr, övertaggade som dom är sladdas det in i varje sväng, så kommet behålls till slut av frasse som med både mtb/emtb vet hur man bromsar innan kurvan för att behålla mest fart ur kurvan, så ligisternas van vettiga åkning bidrog inte till annat än överdriver och onödigt slitage i slutänden i alla fall..
Suck, när ska folk förstå att det inte handlar om de små frågorna, utan om de större? Att tillåta motor inom allemansrätten är att kliva över en gräns som länge varit tabu. Där har du problemet. Att släppa anden ur flaskan. Att öppna Pandoras ask.

Regler e-mtb 2020
Beror la lite på vart i detta avlånga land man bor. Bor man glesbyggt där det inte är lika lätt att stöta på lättretliga personer då borde det vara rätt lugnt. Vart jag bor är skogarna fulla med crossar och trimmade mopeder så om jag skulle skaffa en elmtb och trimmade den så skulle aldrig någon bry sig. Om jag nu inte for runt i stan som en tok.

oavsett om det sitter en liten motor på din cykel eller ej så gäller nog samma regler när du myser runt i skogen.

Regler e-mtb 2020
Köpte en e-mtb för några veckor sedan och jag tänker inte på något speciellt utan samma som en vanlig mtb gäller dvs när du träffar gångare / häst kör sakta och hälsa glatt , undvik att köra på natureservat och typ kör inte när det är blött för att förstöra stigarna.
Förstöra stigarna? Är det inta bra att dom används så dom inte växer igen? Många fina stigar håller på att försvinna pga de används för lite.

ooms

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Beror la lite på vart i detta avlånga land man bor. Bor man glesbyggt där det inte är lika lätt att stöta på lättretliga personer då borde det vara rätt lugnt. Vart jag bor är skogarna fulla med crossar och trimmade mopeder så om jag skulle skaffa en elmtb och trimmade den så skulle aldrig någon bry sig. Om jag nu inte for runt i stan som en tok.

oavsett om det sitter en liten motor på din cykel eller ej så gäller nog samma regler när du myser runt i skogen.
Där jag bor begås det också en massa brott utan att polisen har möjlighet att agera (ex.vis cykelstölder, skadegörelse, etc). Det betyder inte att det är mer rätt för det.
Skrämmande hur en del resonerar...

Valhalla_

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Hur resonerar du här då, när du begår brott?

Jag har nog blivit fotad 4-5 ggr, aldrig fått nåt brev. Oftast fäller jag ner solskyddet, en gång fick jag upp en hand framför ansiktet, men en gång trodde jag det var kört då de måste ha fått ett foto helt utan blockering. Kom dock aldrig nåt brev, och jag tror förklaringen var att jag hade solglas samt inte rakat mig på ca en vecka. De måste verkligen kunna identifiera dig mot körkorts- och/eller passfoto, lyckas inte det klarar man sig.

Matthias87

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Kör på. Ta med dig ditt sunda förnuft, stigvett och etikett och visa respekt för de du möter ut i skogen, så kommer du inte ha några som helst problem.
Har själv konverterat över helt till el-mtb och förutom vissa andra Happyiter som gillar att tycka till om saker, så har jag bara mött på positivitet ute i skogen.

shro0maz

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Suck, när ska folk förstå att det inte handlar om de små frågorna, utan om de större? Att tillåta motor inom allemansrätten är att kliva över en gräns som länge varit tabu. Där har du problemet. Att släppa anden ur flaskan. Att öppna Pandoras ask.
Ohh noooes världen kommer splittras i 14 miljarder bitar för att folk har trampassist på cykeln.. är ju en jävulsk skillnad på motor o motor.

om farkosten är klassad som cykel av alla politiska storpampar som sitter o ljuger ihop världens övriga regler o riktlinjer så är det väl bara erkänna att det är ju inte den lilla dammsugarmotorn som sticker som en kniv i sidan, ojj nej damnsugaren låg visst på 1500w, kanske min elektriska mutterknack är bättre o jämföra med bortsätt från att den har 200Nm i vrid..

problemet är ju helt klart att det anses osportsligt eller fusk rent ut att frasse tar sig upp utan att bli svett och andfådd medans du/jag/vi andra sliter ihjäl oss för att komma upp..

blev omkörd upp för skidbacken för 2veckor sedan av en som glatt hejjade o mest satt o lallade o beskådade den fina natur vi befann oss i, själv svor man att det var 700meter kvar av jävulskt slit..

gnäll på något värdsligt istället, som batteritillverkning, människohandel, måste finnas bättre saker att lägga gnäll på istället för att glädjas åt att Emtb får fler folk att utforska vår underbara sport och fina natur..

Senast ändrad:

MtbIte

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Förstöra stigarna? Är det inta bra att dom används så dom inte växer igen? Många fina stigar håller på att försvinna pga de används för lite.
nu tror jag min herre missade att jag skrev vid "blött underlag" så ska man undvika att köra då man förstör stigen mera än att bara köra upp.

shro0maz

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Är det så slirigt med emtb uppför i vått underlag?
Har ju en jämn kraft hela tiden och lätt att behålla momentet, för en annan kan det ju spinna rätt friskt när man får ställa sig upp o trampa på för o ta sig upp.

MtbIte

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Är det så slirigt med emtb uppför i vått underlag?
Har ju en jämn kraft hela tiden och lätt att behålla momentet, för en annan kan det ju spinna rätt friskt när man får ställa sig upp o trampa på för o ta sig upp.
nu ska man ju helst inte köra vid blött underlag även med en analog cykel men nej jag tycker inte man spinner mera när man kör med el-hoj

Foxis

Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Jag tror perspektivet beror rätt mycket på var man befinner sig. I Stockholm skulle jag förmodligen få stryk om jag visade mig i Hellas med eMTB (märk väl: jag äger ingen och är inte spekulant).

Dock har jag jäkligt svårt att tro att det spelar någon som helst roll i 95% av landet. Min erfarenhet även i Stockholms utkanter är att slitage är ett problem i ett fåtal områden. Tvärtom är det ett större "problem" att många gamla fina stigar märkta på karta inte längre existerar - de har växt igen.

Jag kan också tycka att jämförelsen med Enduro eller fyrhjulingar haltar betänkligt. Det är en fruktansvärd skillnad i prestanda. Ja, en elhoj sliter mer i och med att den tillför mer effekt än vad 95% av cyklister klarar att prestera själva.
Dock handlar det i slutändan återigen om sunt förnuft. En vårdslöst framförd standardhoj kan definitivt slita mer än en varsamt framförd eMTB.

Sedan kan jag sluta med en reflektion som återkommer ofta på Happy:
Det är riktigt märkligt hur individer kan vara oerhört lydiga och paragrafmedvetna inom vissa områden, för att sedan inom andra områden utan problem begå brott. Lite mer pragmatism, konstruktivitet och ödmjukhet så skulle både diskussioner och livet i stort bli enklare och trevligare.

Regler e-mtb 2020
nu tror jag min herre missade att jag skrev vid "blött underlag" så ska man undvika att köra då man förstör stigen mera än att bara köra upp.
Det jag menade är att jag tycker hela diskussionen om att naturen nöts av cykeldäck är fånig. Speciellt om man jämför den med resten av alla miljöproblem. Då kanske vi borde börja avliva renar för att dom gör stigar i skogen. Eller protestera mot militären för att dom kör runt med bandvagnar och stridsvagnar. Något som också är mer relevant att lägga energi är vallan på längd och utförsskidor. Där har vi en förorening.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer