Rehabstrategi för inflammerad hälsena

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp att komma tillrätta med den hälseneinflammation som hindrar mig från att cykla som jag vill, dvs pendla, randoköra, skogsköra, pelotonrejsa mm

På Barkarbys 30-milare sprack det när jag körde med relativt nya skor, något felmonterade klossar och en sadel som möjligen satt väl högt. Jag har efter det dragits med en svullen och ömmande hälsena.

Besvären kommer ganska snabbt även när jag kör lugn pendling/distans. Jag kan gå utan större besvär. Tyvärr har jag inte hållit mig utan kört på på någotsånär nivå men med mer vila och tåhäv. Jag har även sänkt sadeln och flyttat bak klossarna. Det har inte funkat så nu har jag tokstoppat cyklingen

Min rehab kör jag som
- Vila, dvs ingen cykling mer än till stationen
- Excentriska tåhäv 10 st långsamma typ morgon och kväll
- Mollos Voltarenmarinad, när det värker mera

Ni som har råkat ut för samma sak. Hur har ni löst rehab och ANNAT?

Rödvin och vila +ANNAT

Vila ett par dagar minst, Mollos gladpack/voltaren funkar hyggligt. Tänk så få stötar som möjligt.

Senast ändrad:
Excentriska tåhäv, typ 15 st 3 ggr PR dag. Sen vila, jag hade knarr och ont som gick bort.

Man brukar typ rekommendera 6 veckor med tåhävningar. Om du har ont kan du göra dom på golvet för att inte belasta hälsenan för mycket istället för på ett trappsteg.

Om du kör spd så byt till plattpedaler och "fultrampa", dvs trampa mitt på foten.

Lär bli mindre belastning på hälsenan.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag behöver hjälp att komma tillrätta med den
> hälseneinflammation som hindrar mig från att
> cykla som jag vill, dvs pendla, randoköra,
> skogsköra, pelotonrejsa mm
>
> På Barkarbys 30-milare sprack det när jag körde
> med relativt nya skor, något felmonterade klossar
> och en sadel som möjligen satt väl högt. Jag
> har efter det dragits med en svullen och ömmande
> hälsena.
>
> Besvären kommer ganska snabbt även när jag kör
> lugn pendling/distans. Jag kan gå utan större
> besvär. Tyvärr har jag inte hållit mig utan
> kört på på någotsånär nivå men med mer vila
> och tåhäv. Jag har även sänkt sadeln och
> flyttat bak klossarna. Det har inte funkat så nu
> har jag tokstoppat cyklingen
>
> Min rehab kör jag som
> - Vila, dvs ingen cykling mer än till stationen
> - Excentriska tåhäv 10 st långsamma typ morgon
> och kväll
> - Mollos Voltarenmarinad, när det värker mera
>
> Ni som har råkat ut för samma sak. Hur har ni
> löst rehab och ANNAT?

Jag har haft samma problem, jobbade ihjäl mig med tåhävningarna de exentriska, både med rakt ben och med böjt knä.
Något annat som jag upptäckte lindrade besvären var att köra knäböj. För min del fungerade det med 5x5.

Inget hjälpte dock för att ta bort symptomen helt.

I slutänden var det en utbuktning på hälbenet på insidan av hälsenan som var boven. Det gjorde att när jag hade skor på mig så tryckte hälbenet på från insidan av senan och skon från utsidan. Slutade med avmejsling på båda hälbenen. Med några års mellanrum.

lundatok skrev:
> Excentriska tåhäv, typ 15 st 3 ggr PR dag. Sen
> vila, jag hade knarr och ont som gick bort.
>
> Man brukar typ rekommendera 6 veckor med
> tåhävningar. Om du har ont kan du göra dom på
> golvet för att inte belasta hälsenan för mycket
> istället för på ett trappsteg.

Ok, jag går väl och roar mig i trapphuset då...

Rocks förslag lät lite roligare.

jag har för mig att jag körde runt 6*10st per dag. 3 med rakt och 3 med böjt ben. Efter några ggr så la jag även på golfbagen på ryggen för lite extra tyngd.
3 månader höll jag på, utan löpning (som var min träning). Efter det har jag inte haft problem.

/ea

Jag vilade i en vecka + RÖDVIN, därefter körde jag exc. tåhäv 30st 3ggr dagligen kombinerat med lugn pendling. 2 veckor senare var jag återställd och kunde dricka rödvin som vanligt.

Min kompis, en f d elitlöpare som deltagit på 1500 m på DNgalan hade ont i hälsenan riktigt länge. Ingenting hjälpte, men det som hände sen kommer att få er att häpna .,,

Senast ändrad:
bjorre skrev:
> Jag vilade i en vecka + RÖDVIN, därefter körde
> jag exc. tåhäv 30st 3ggr dagligen kombinerat med
> lugn pendling. 2 veckor senare var jag
> återställd och kunde dricka rödvin som vanligt.

Skönt, inga återfall alls i oförmåga att dricka rödvin alltså?

3 X 30 lät jäkligt tradigt...

Fliken skrev:
> Min kompis, en f d elitlöpare som deltagit på
> 1500 m på DNgalan hade ont i hälsenan riktigt
> länge. Ingenting hjälpte, men det som hände sen
> kommer att få er att häpna .,,

Rödvin?

Han gick till slut till en "terapeut" i en källarlokal i Vasastan. Terepeuten rekommmenderade en så kallad kombobehandling. Den bestod av (om jag minns rätt)

Akupunktur
...med el i nålarna
Voltarensalva
Mochsalampa
Massage

Det skall tilläggas följande

Voltarensalvan kom från en stor burk som det inte stod voltaren på, men den var utskriven av en dr Fritz XXX i Hannover, som vid kontroll visade sig vara veterinär

En mochsalampa är en kinesisk lanpa som utstrålar mineraler och energi.

Resultatet blev att hälsenan läkte oc den har funkar sedan dess.

Senast ändrad:
Jag har endel tråkiga erfarenheter. Fick inflammation i en hälsena i 20-årsåldern. Det tog nästan ett helt år att bli bra och då hade jag hittat andra intressen, så det blev ett 15 år långt cykeluppehåll.
Nästa gång var för två år sen. Men då försvann smärtan efter två veckors vila. Försökte hålla mig aktiv, men undvek allt som gjorde ont. Efter det kör jag med klossarna längst bak på alla mtb skor, och nån cm längre fram på lvg skorna.

Bra att du tar tag i problemet tidigt. Minskar risken för kroniska besvär.

Först steget är att vara säker på om det är själva senan eller slemsäckar som är inflammerade. Ny skor kan irritera både och.

För egen del har jag fått benbitar och brosk bortmejslade från hälbenen efter problem med inflammerade slemsäckar vid löpning.

Excentriska vadhäv hjälper många med problem med både senor och slemsäckar. Kan ta tid innan rehaben verkar, alltså rödvin.

Mina problem sitter rätt långt upp på senan. Dvs där den är som smalast har den en tydlig svullnad/knöl. Även viss vävnad ovanför (vaden) och runt om känns påverkad.

Vilar och rehabbar i helgen och hoppas smygpendla på måndag

Varför förbjöds Capsolin?

Prolotherapy (vad det nu kan tänkas heta på svenska) är bra grejer.

Fick också hälseneinflammation av en rando. Två-tre månader med tåhävningar var fullkomligt bortkastat, hjälpte inte alls. Kunde inte cykla mer än ett par timmar, och springa gick inte alls. Sedan gav sjukgymnasten upp och jag fick remiss till en idrottsläkare där jag fick prolotherapybehandling. Det låter lite som hokus pokus, men det funkade. Efter en behandling med fem-sex injektioner: poff, och besvären var helt och hållet borta. Ett par till injektioner som uppföljning några veckor senare, och sedan dess har jag inte känt av senan alls varken när jag cyklar eller springer.

Kruxet (för din del) är att allt det här utspelade sig i Nya Zeeland, vet inte om det görs i Sverige, men det kan vara värt att googla efter.

Fjärdebrunn skrev:
> Vilar

Fortsätt med det

> smygpendla på måndag

Sluta med det! Du kommer bara att göra det värre om du inte låter det läka ut ordentligt. Vet att det är svårt att låta bli, när allt man vill är att cykla.

Kontakta en läkare!

Min ena hälsena började knarra, när jag la av med cyklingen, haltade på morgonen.

Började cykla igen och allt blev bra!

Bytte sport, allmän "funktionell" träning samt kitesurf. (cyklingen fanns kvar, men inte som förr.)

Nu hoppar vi några år framåt i tiden, det började knarra igen... hälen har jag inte kunnat lägga upp på ett hårt bord, eller en stol de senaste 20 åren (för att beskriva mitt enda egentliga problem).

En dag (29 sep förra året) efter några veckors "lätt" knarrande smäller skiten av, rycks bort från hälbenet vid lätt hoppträning i gymmet.

Jag har jobbat ganska hårt (bor på landet, i bergen), tränat tyngdlyftning med väldigt lätta vikter, instruerat spinning 4 mån... i dag var första dagen jag kunde göra lätta jämfotahopp...

Går som skit på morgonen, visst vi har ingen asfalt hemma hos mig, men ändå.

Hälseneproblem tas på största allvar!

(Tyvärr har jag ingen bra kur.)

Lycka till!

Har haft en del problem med hälsena. Alltid vänster, svaga benet. När jag körde bara cykel för tio år sen var det vila voltaren, simning och excentriska tåhävningar som gällde. Ca 4v, sen allt normalt igen. Körde på "gör det inte ont, så går det bra". Men hade respekt för hälsenekänning, det kan ta tid...

Vart öm i samma några ggr sen jag började springa. Tror att det är vettigt att underhålla hälsenor när de inte gör ont. Excentriska övningar och vanliga tåhävningar. Lätt att slarva med när allt känns bra.

En gammal triathlet påpekade nån gång att blodflöde är bra, klipp en raggsocka eller nåt o sätt som extra lager runt hälsenan för att hålla den varm.

Vidare är allt som "skaver" på den dåligt. Nya joggskor eller mycket ståcykling med hällkappa som trycker in senan.

Knarrande hälsena har jag av o till, men så länge det inte gör ont är jag inte alltför oroad. Knarrandet är dock inte bra, inflammerat eller vätska som inte ska vara där...blir lite orolig över det rustas skriver!

Senast ändrad:
Det tråkiga svaret är... vila! Det roliga svaret är... vila med en kul hatt på skallen. Det korkade svaret är... kör på med diverse smärtstillande ;-)

Smärtstillande typ voltaren är tudelat. De har en inflammationsdämpande effekt (är möjligen bra om man vill ha bort inflammationen och tror att den inte i sig har en funktion som är viktig). Men samtidigt lurar de dig att börja träna möjligen för tidigt (men ibland kan den träningen, om lätt, hjälpa till med läkningen eller förhindra att man får följdproblem).

Världen är långt ifrån linjär och endimensionell. Den är fylld av märkliga beroende och hystereseffekter.

Jag har haft problem med bristningar i hälsenor/vaderna i flera år (gubbvader). Fick tips om att äta tillskott av magnesium. Det tog tre dar så var problemen borta och dom har hållit sig borta.
/Eric

Har haft exakt samma problem och kunde knappt gå överhuvudtaget.
Gjorde som #lundatok beskriver och det gick över redan efter en vecka. Helt otroligt, rena miraklet..och det var utan voltaren.

Jag har också haft problem med hälsenorna. Till slut gick jag till en läkare och fick Voltaren utskrivna, det är inte samma som det skräpet man kan köpa receptfritt. Jag fick köra 3 kurer innan det gick över. När det väl lagt sig så tycker jag att du ska söka upp en kiropraktor som kan rätta till det som var fel från början. Jag gick hos Frode Bakken på http://www.kirostockholm.se/
Kommer antagligen gå dit snart igen när långcyklingen börjar slita på hälsenorna igen.

Mitt bästa tips, grundat på egen erfarenhet av inflammationer i hälsenor och knä är att gå till en riktigt hantverkare. Rekommenderar Bjørn Sverre Hjellødegård på Access Rehab. Han hjälper flera landslag och elitidrottare, bl a Lisa Nordén och medelmåttor som undertecknad. Björn Sverres nålar med lite ström på gör underverk och hans prehabråd hjälper på lång sikt. Lycka till!

/B

Alla jag känner som dragit av hälsenor, helt eller delvis, hade fått varningssignaler innan det hände. Smärta och/eller ovanlig stelhet ('senan kändes kort och stum') för samtliga. Knarr tror jag bara en haft.

Fliken skrev:
> FASS? Skall du förstöra hela det fundament happy
> står på?

Förlåt. Jag ska genast leta upp en länk till Flashback istället.

jonas-ni skrev:
> Alla jag känner som dragit av hälsenor, helt
> eller delvis, hade fått varningssignaler innan
> det hände. Smärta och/eller ovanlig stelhet
> ('senan kändes kort och stum') för samtliga.
> Knarr tror jag bara en haft.

Knarr har väl alla haft!
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Knarr

/B

Släng de nya skorna och plocka fram ett par gamla slitna som är riktigt mjuka och sköna runt hälen.
Ta en ipren morgon och kväll i någon vecka.

/Intärwäbb-dåktårn.

Tillbaka
Topp