Rejäl cykel till överviktig

Hej Cykelvänner!
Jag är en stor man på 195cm och som dessutom lyckats samla på mig 1kg per cm. Alltså vågen visar 195kg. Jag jobbar med att få ner vikten och har gjort ett tag - men nu längtar jag efter att ut och cykla i naturen!

Men de flesta cyklar jag hittar som jag vill ha är för små eller för klena. Jag blev sugen på nya Crescent elcykeln Elmer 20s då den ser ut att kunna hålla min vikt nästan - men den är ju byggt för mindre människor storleksmässigt. Besökte en butik här stan och dom rekommenderade en Specialized Turbo Como eller bara Como. Alltså en Lowstep cykel. Den känns trevlig att cykla på. Men tyvärr hade dom bara M ramen hemma så jag har inte fått testa en L. Även en L är max 190cm typ så vete fan om den är för lite också. Oavsett så är ju Specialized specad på max 136kg...
Hjälp vad ska jag ta mig till? Allt jag vill är ju att ge mig ut och cykla. O:)

Tack på förhand!

En kjenning av meg er for stor for alle sykler, men DBS skaffet han en special som holder.
Om det finnes forhandler i Sverige vet jeg ikke, men ta kontakt med de og fråga.

Tack för era svar! Just Kalkhoffen ser trevlig ut men svår att hitta och ännu svårare att provköra innan köp...

Har vi några fler förslag? Ingen som har tankar kring Specialized cykeln?

Tack för era svar! Just Kalkhoffen ser trevlig ut men svår att hitta och ännu svårare att provköra innan köp...

Har vi några fler förslag? Ingen som har tankar kring Specialized cykeln?
Det finns ju en som kallar sig "xl biking " på Instagram dom troligen har rätt bra koll på sk clydesdales. Hör med honom! Jag tror dock att han gärna promotar det han är ambassadör för, men han om någon här har ju koll iaf :) lycka till.

Tyskarna kallar konceptet med cyklar för tyngre cyklister för XXL biking så söker man på det så hittar man en hel del olika cyklar som har högre maximal vikt för ekipaget. Nu brukar de flesta stanna vid 180-200 kg inklusive cykeln så det är väl lite överlast att cykla om man väger 195 kr själv. Men de lär väl hålla bättre än cyklar med betydligt lägre viktgräns.

Lite länkar till olika återförsäljare, du kanske kan se om någon av de modellerna finns i Sverige.

Tern GSD tar också 200 kg totalvikt så även den kan vara ett alternativ om man hoppas på att den håller för den överlasten som blir med förare + vikt.

Cubes Kathmandu cyklar är byggda med lite starkare komponenter för att klara bikepacking och lite lättare terrängkörning med tysk maxvikt på 160kg (vilket förmodligen då mer eller mindre är testat för dubbla vikten enligt "TüF Geprüft" jämfört med "kinaramar" som bara i bästa fall är testat med halva vikten eller kanske t o m bara uppskattat av någon anställd i Varberg innan ramen beställts från Kina!! Note: Bara min personliga uppfattning och stämmer kanske inte alls!! ;))

Finns i en del Svenska butiker ibland (BatBike, Erlan t ex) men kan också köpas på några av de större tyska firmorna med. 3 olika ramkonfigurationer upp till XL i storlek och flertal olika motor och batterialternativ för olika plånböcker.

Vi har en Easy Entry hemma och den känns som en stridsvagn jämfört med grannes Crescent (inte trekking modellen då utan en dam model med "fin färg och gullig cykelkorg", men typ samma inköpspris som Cuben), framför allt ramen och valet av komponenter är mycket bättre, men Bosch motorn och batteriet känns bra mycket bättre både kvalitéts och körmässigt.

Jeg tror nok at de fleste sykler er ganske konservativt oppgitt til lavere vikt enn det de faktisk tåler.
Det som går i stykker først er nok bakhjulet, sadelpinnemekanismen (den som holder sadelen).

Bremsene med små bremseskiver kan byttes til større uten at det blir veldig dyrt.

Om du skal ha en sykkel uten el ville jeg sett på for eks Surly som lager solide sykler.
Kanskje en Ogre:

Skal du ha en elsykkel, velg en sykkel med motor i vevpartiet, helst från Bosch, Yamaha, Shimano eller Brose. Inte snål for mycket. Inte velg en hoj under 30k.

Tillbaka
Topp