[Rejält OT] Bygga skrivbord av bänkskivor?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nu har jag ägnat dagen åt att snurra runt i möbelbutiker efter ett skrivord till nyblivna 7-åringen. De flesta är anpassade till 19-tumm bildrörsskärmar (finns sådana) och de får inte plats i pojkrummet:(

Vi spånade när vi gick igenom IKEA vid stängningen nu i kväll. Jag hade fattat att vi behöver ett lite bord (120X60) och kom då att tänka på bänksskivor, bordsskiva + ben-skivor. Bänkskivor kommer ju i standard 120X62,5 och om jag kapar en 140X62,5 på mitten så har jag snygga ben i lagom höjd:)Så får det bli.

Är det någon händig happyit som har snajdat ihop en dylik lösning. Jag tänker då på hur man fäster ben-skivorna i undersidan på bords-skivan så det är elagant och stabilt?

Ett bakstycke i form av en ca 20cm hög passbit i bakkant känns vettigt. Funderar på om hur man bäst bör limma/skruva ihop de olika skivorna utan att ha skruvskallar på utsidan...

IKEA har ju färdiga ben som man kan fästa i princip i vad som helst som det går att dra fast en skruv i. Vet inte om de finns i katalogen eller på webben, men med sådana skruvar man först fast ett litet fäste i undersidan av trät som man ska ha som bordsskiva. Sedan skruvas benen i sig fast i fästet. (Äh, svårt att förklara.) Jag skulle gärna leta fram dem på IKEAs webbplats, om det inte vore för att den är hopplös att hitta på.

Men där har du konceptet i alla fall - Lösa ben som du köper på IKEA, sedan valfri planka eller skiva att ha som borsskiva.

Benen kan behöva kortas av lite, men det borde du väl klara av?

Nu förstår jag inte Oscar. Jag har ett litet skrivbord på bockar. 60x120. Från IKEA. Galant heter skivan i alla fall.

köp deras borsben som de har... funkar hyfst och står inte bordet stabilt nog använd vinkelhakar och fäst bordet mot väggen så ramlar det alldrig!

Jonas: Hur ter sig den kombinationen m tanke på att skivan har 60cm djup och bockarna 70cm? Mao sticker väl ändarna ut?

the_TnT mfl: Traditionella ben har fallit bort av rena smakskäl. Bockar eller täckta sidor är det som gäller.

Ingen som har fäst samman två bänkskivor i 90graders-vinkel på ett elagant och stabilt sätt?

Skulle skälv kunna tänka mig
- Passbit (20cm hög) insida-bakkant som fästs med mindre plattjärn (stabiliserar bordet)
- Smuttiga små vinkeljärn på insidan någon dec in fr framkant
- PL400 i anläggningsytorna i själva vinkeln.

Ett alternativ skulle vara en fast lådhurts på ena sidan. Rejält stabilt mao...

Skulle kunna bli kul design om man kapar en 126cm skiva på mitten och sätter låsbara hjul under benskivorna...

Ikea har skrivbord i tex, 120x60, 120x80, 160x60, 160x80, 140 tror jag, A-ben kan man placera längre in på ramen för skivan så sticker de inte ut. Svårt att förklara men fråga de som jobbar där med kontor så kan de garanterat hjälpa dig.

Tänkte du såhär typ?

IMG_1676.JPG ht=725

Skruvat Ikeas ben direkt i Ikeas skiva. Ikeas ställning för att inte skiten skall vika sig om man typ sitter på bordet.

Sätt på ett bakstycke som är 1,5 dm högt (typ, eller mer) som du fäster mellan benen och i skivan. Plugga och limma så blir det nästan osynligt.

Vad ni tjatar om ben :) Ska inte ha sådana

Alt 1: Bänkskivor-ben (fästproblem)
Alt 2: Ikeas Vika Artur-bockar (dimensionproblem)

s: Du menar så här va?

Fog.jpg ht=453

Det finns en teknik som heter "laxning" också.. Den ser ut så här om jag inte har fel:

lax.jpg ht=453

Den ska alltså vara lite sned på båda hållen, hur man pusslar ihop det på ett bra sätt går nog att klura ut..

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt på ett bakstycke som är 1,5 dm högt (typ,
> eller mer) som du fäster mellan benen och i
> skivan. Plugga och limma så blir det nästan
> osynligt.

Har man en handöverfräs (eller en hyvel och vilja) så kan man fälla in bakstycket direkt från bakkant, och dra skruvarna så dom pekar rakt mot framsidan, och då tänker jag mig ett 15-20 cm högt bakstycke som sitter fast i 3 sidor

Sen kan man sätta reglar längst inne-hörnen mellan skiva och sidor. som man drar fast i skiva och sidor från insidan.

Är det en massiv skiva så kan man ju göra snitta snitt, och har man fräs kan man runda kanterna, och kanse flytta in sidorna nån cm. Det här sättet gör det lättast att göra det snyggt också, inga synliga skarvar.

Är den laminerad så kan man såga kanterna i 45 grader så får man det jämnt, men det är svårt, och janske ser för mycket ikea ut..

Kapa noga för det kan bli svårt att få det att stå helt rakt! =)

Senast redigerad av en moderator:
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker då på hur man fäster ben-skivorna i undersidan på bords-skivan så det är elagant och stabilt?

Det beror på vad du har i maskinparken?

Mitt förstahandsval skulle falla på att sammanfoga dom med Dominobrickor a'la Festool. Det borde gå att hyra en sådan från t.ex. Cramo, Hyreshuset eller liknande. Är du ändå igång och hyr maskiner så kan det vara läge att försöka få tag på en sänksåg/handklinga med styrskena så att du kan gera ihop toppskivan med benen. Det blir snuggt.

I andra hand skulle jag "kexa" ihop skivorna med en lamellfräs. Har man inte tillgång till en sådan går det att fräsa spåren med en skivnotsfräs monterad i en handöverfräs.

Som alternativ tre skulle jag köra med träplugg, och som alternativ fyra skulle jag borra, skruva och plugga hålen.

> Ett bakstycke i form av en ca 20cm hög passbit i bakkant känns vettigt.

Ja, utan en bräda i bakkant blir det rackigt. Sätts fast på samma sätt som anges ovan.

Jesaro: Nej, ingen regel, ett bakstycke. Sitter på ett skakigt tåg...

bord.JPG ht=413

Bilden visar höger sidostöd och bakstycket. Skian läggs ovanpå.

Jag har byggt ett liknande studiobord med tillhörande lösa rack-hurts.
Var bor du Fjärde?
Om det inte är galet långt skulle jag kanske kunna offra en helg.. ;)
Ska se om jag inte kan skrämma fram lite bilder.

/D

Tillbaka
Topp