Reklamation Bikediscount.de

Jolly

Ny medlem
Fick min cykel här om dan från Tyskland, var några saker som fattades + att sadlen låg lös i en kartong, tillsammans med pedalerna och sadelstolpen, och sadeln låg inte i en påse eller nått utan helt fri, hade blivit lite skador på den, så jag kontaktade bikediscount och dom ville att jag skulle maila över bilder på skadorna, tänkte bara höra hur dom sköter sina reklamtioner, tacksam för svar....:P

Vet inte hur det aktuella företaget sköter detta men tycker du ska vända dig till konsumentombudsmannen (och googla lite)
Det finns viss reklamationsrätt inom EU med även om den är något klenare än den inhemska.

Varför då? Bikediscount brukar vara lätta att ha å göra med. Finns väll ingen anledning att kontakta konsumentombudsmannen innan det är problem?

Nej jag har inte tänkt kontakta dom(konsumentombudsmannen), undrar bara om det är svårt att få grejerna utbytta utan något tjafs...

Misstolka mig rätt Graj. För det första skrev jag att jag inte vet hur det aktuella företaget är att ha och göra med. För det andra menade jag inte en ren ANMÄLAN utan kanske mer efterforska hur man går tillväga i dessa fall. Själv har jag inte kommit in på den civilrättsliga delen på min utbildning så kan inte svara på det. Men skrev hur jag hade gjort. Viktigt att veta sina rättigheter och skyldigheter.
Om det blir problem och man agerat rätt är det nog enklare!

Fick fel paket ifrån de en gång och för mig de löste det smidigt. Är väl bara maila in bilder, se vad du får svar. Se till så du får ersättning för frakt om du måste skicka ner någonting och så få nya hela delar upp.

Dom funkar enligt mig perfekt när/om man reklamerar hos b-d.
Dom betalar t o m för frakten om du skickar tillbaka något till Tyskland.

Läs under http://www.bike-discount.de/inhalt/agb.html
Att skicka en bild är väl en naturlig och neutral åtgärd som kan vara en lämplig start på dialogen?

Har själv handlat där och varit nöjd. Senast beställde jag en storlek som inte passade när jag fick hem den, fyllde i returschema och skickade med posten (dyr returfrakt!). Kvittot la jag i paketet enligt deras instruktion. Direkt när paketet kom fram fick jag info om att de inte hade önskad storlek och därför godskrev beloppet. 2 dagar senare fick jag nytt mail om att de skulle överföra pengarna till mitt konto, inom en vecka var pengarna (inkl. returporto) åter på kontot.

Makalöst bra jobbat.

Hittade ett produktionsfel på en av skruvarna till länkaget på min cube xms ram (en spricka i skruvskallen). Mailade bilder osv. De skickade en ny utan vidare frågor och skötte det galant.

svatskägg skrev:
-------------------------------------------------------
> Misstolka mig rätt Graj. För det första skrev
> jag att jag inte vet hur det aktuella företaget
> är att ha och göra med. För det andra menade
> jag inte en ren ANMÄLAN utan kanske mer
> efterforska hur man går tillväga i dessa fall.
> Själv har jag inte kommit in på den
> civilrättsliga delen på min utbildning så kan
> inte svara på det. Men skrev hur jag hade gjort.
> Viktigt att veta sina rättigheter och
> skyldigheter.
> Om det blir problem och man agerat rätt är det
> nog enklare!

Man behöver ju inte utgå från att de inte ska sköta reklamationen på ett snyggt sätt. Det är ju inte så mycket att snacka om, beskriv vad som är fel och skicka lite bilder. Sköter inte företaget en reklamation kommer de sälja färre cyklar och generera lägre vinst.
Låter som du borde ut och leva livet lite istället för att plugga, i all välmening!

Tomtefar skrev:

> Man behöver ju inte utgå från att de inte ska
> sköta reklamationen på ett snyggt sätt. Det är
> ju inte så mycket att snacka om, beskriv vad som
> är fel och skicka lite bilder. Sköter inte
> företaget en reklamation kommer de sälja färre
> cyklar och generera lägre vinst.
> Låter som du borde ut och leva livet lite
> istället för att plugga, i all välmening!

+1
Jag tycker dock att det borde vara en del av allmänbildningen att känna till sina rättigheter vid köp och reklamation. Plus hade ett mycket sevärt inslag om detta. De visade bl.a. att många företag inte förstår att det är de som har skyldigheter mot kunden och att kunden ska hållas skadeslös under garantitiden och att reklamationen inte får bli en för stor olägenhet för kunden. Många företag skyller på att de inte får reklamationen godkänd av sin leverantör, något som är fullständigt irrelevant för kunden!

Sedan gäller ju andra regler inom EU som i detta fall. Jag tror dock att det här bara gäller att gå ett steg i taget så kommer du helskinnad i mål med Bike-Discount.

Reglerna inom EU är dock marginellt annorlunda eftersom svenska Konsumentköpslagen bygger på EU-direktiv. Största skillnaden är att det är 2-års reklamationsrätt som gäller.

En av de första träffarna på Google: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/consumer_topics/buying_goods_services_sv.htm

Man ska ha stenkoll på sina rättigheter men man ska inte köra upp dem i ansiktet på motparten förrän de missköter sig :)

Var ett litet märke i en ramen på en cykel jag köpte därifrån. Tog ett kort och skickade det till dem. Fick avdrag på priset som de satte över på mitt konto inom några dagar. Gick väldigt smidigt.

Glöm inte att kontakta Europadomstolen för mänskliga rättigheter (och googla lite) så du vet hur man går tillväga. Det är viktigt att veta sina rättigheter och skyldigheter.

Haakan skrev:
-------------------------------------------------------
> Var ett litet märke i en ramen på en cykel jag
> köpte därifrån. Tog ett kort och skickade det
> till dem. Fick avdrag på priset som de satte
> över på mitt konto inom några dagar. Gick
> väldigt smidigt.

Så borde alla nätbutiker hantera reklamationsärenden. :-)

Tillbaka
Topp