Reklmation efter 22 månader?

Hej.
Fick byta min bakväxel den 27 mars 2023. Jag har Ultegra Di2 8070. Just då var det svårt att få tag i delar men "min cykelreparatör" hade en RX-815 som ska vara likvärdig eller t.o.m. bättre såtillvida att den ska tåla lite mer regn och rusk. (Jag kör oavsett väder och året runt). Nu verkar det som om även denna växel har gjort sitt. Jag har kommit så långt i felsökningen att bakväxeln dränerar batteriet samt att den fungerar inte ordentligt. Sista körningen så växlade den stundtals inte alls. På cykeldatorn indikerar "växelsymbolen" 1/1 istället för t.ex. 3/11. Behöver trycka på reglaget några gånger fram och tillbaka, så fungerar växeln igen.
Har sonderat lite med cykelmeken om att hävda reklamation men det ställer han sig mycket tveksam till. Har ni någon uppfattning? Finns inga mekaniska skador. Den har fungerat i 2 121,5 mil. Normal kärlek med lite avtorkning, lite olja ibland och bytt trissor.
Är detta ett reklamationsfall?

Du har fortfarande rätt att reklamera Jag tror chanserna är relativt små, Shimano kommer bara svara att två års åtetrunt och tvåtusenmil är så mycket att det kan betraktas som slitage. Men prova, se @ooms inlägg.

Har du öppnat och kollat så elektroniken är fräsch och inte full med salt och vatten?

Senast ändrad:
Garantin gäller i 12 månader efter det måste du kunna påvisa tillverningsfel eller något liknande. Ditt hopp står till Shimanos goodwill, de är inte omöjliga men det kräver en villig mekaniker med kontakter. Jag har fått en ny växel på goodwill tack vare Sportson i Farsta (som inte ens hade sålt cykeln).

En bakväxel som gått över 2000 mil i ur och skur skulle jag inte ens fundera på att reklamera. Börjar däcken också bli slitna?
Det har inte med saken att göra - mekaniskt slitage. Om det nu är bakväxelns elektronik som strular på en växel som är byggd för lite tuffare förhållanden, vad kan man förvänta sig av den?

Du har fortfarande rätt att reklamera Jag tror chanserna är relativt små, Shimano kommer bara svara att två års åtetrunt och tvåtusenmil är så mycket att det kan betraktas som slitage. Men prova, se @ooms inlägg.

Har du öppnat och kollat så elektroniken är fräsch och inte full med salt och vatten?
Jag har inte försökt att öppna växeln. Känner mig inte så hemma att djupdyka in i prylarna. Jag har bara rengjort kontakten så gott det går och använt lite elektronikspray.

Om det nu är bakväxelns elektronik som strular på en växel som är byggd för lite tuffare förhållanden, vad kan man förvänta sig av den?
Att den gentemot Ultegra skall klara tuffare förhållanden i form att skumpiga grusvägar istället för asfalt, samt större spridning på kassetten, känner jag till. Att den även skall vara tätare var nytt för mig.
Prova att reklamera. Du har inget att förlora på det.

En bakväxel i den prisklassen bör ju absolut överleva mer än 2år. Jag hade försökt med en annan cykelverkstad om den första inte ens vill försöka ta det mot Shimano.

Tack @ooms - jag hade också missat den väsentliga förstärkningen av konsumenträtten.

17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

14 § andra stycket avser digitala tjänster, så den kan lämnas utan avseende. Näringsidkaren ska mao visa något annat eller felet vara oförenligt med varans eller felets art. Det lämnar så klart en del tolkningsutrymme.

Jag skulle försöka reklamera omgående så att inte tidsfristen överskrids.

Hur kan man ens försöka få till reklamation av denna anledning, är för mig ett mysterium. Mer än 2100 mil i ur och skur med lite nödvändigt underhåll.
Håller delvis med men om t ex felet beror på att vatten/fukt har letat sig in när Shimano anser att det inte ska hända så är det nog inte omöjligt att reklamationen går igenom.

Jag har inte försökt att öppna växeln. Känner mig inte så hemma att djupdyka in i prylarna. Jag har bara rengjort kontakten så gott det går och använt lite elektronikspray.
Finns lite YT filmer som visar vad som kan gå fel. I filmen nedan tycks framväxlarna inte vara tänkta att öppnas för underhåll. Länkarmen mellan motor och växelförare kan rosta och då får motorn jobba hårdare eller stå påslagen en längre tid vilket troligtvis kan resultera i batteridränage.

Även glapp i motormekaniken tycks kunna orsaka dålig växling och batteridränage.

Tex

Nu är cykeln fixad. Det var BT enheten som spökade + bakväxeln lade av helt - elektroniken. Verkstaden var ganska säker på att det blir byte på reklamation. I vart fall behövde jag inte betala för växeln (för stunden). Så med facit i hand - reklamation på en dyr växel efter 22 månader där allt tyder på att något är knas på insidan verkar funka.

Nu är cykeln fixad. Det var BT enheten som spökade + bakväxeln lade av helt - elektroniken. Verkstaden var ganska säker på att det blir byte på reklamation. I vart fall behövde jag inte betala för växeln (för stunden). Så med facit i hand - reklamation på en dyr växel efter 22 månader där allt tyder på att något är knas på insidan verkar funka.

Tack för info. Håll oss gärna informerade över hur det fortsätter. Jag har aldrig varit med om att bakväxel har kärvat ihop som en framväxel kan göra. Hade det varit framväxeln hade kanske bedömningen blivit annorlunda. @ejma är inne på det.

Tillbaka
Topp