Rekommendation på vevlager till pendelhoj

magnooz

Medlem
Hej!
Har haft problem med att det klickar och knakar i mina pedaler ett tag. När jag var inne på cykelverkstan sa de (efter en provtur) att det sannolikt är vevlagret som behöver bytas, men att de var helt överkörda med arbete och kunde inte ta sig an arbetet på flera veckor.

Så jag prövade lite själv, och det var ju enkelt att montera loss vevlagret (hade redan vevarms-avtagare hemmer och köpte en hylsa för vevlagret). Vad jag hittade inne i ramen var dock inte så kul. Fullt med grus, så kanske inte så konstigt att det gått lite ojämt?

Jag har rengjort ramen nu men tänkte att jag också skulle byta själva vevlagret. Men har lite problem att avgöra vilket jag skall ha?

- Det är en fyrkantsaxel
- Det står "1.375x24" på vevlagrets skålar (som förövrigt verkar vara i plast?!)
- Hela vevlagret inkl axeln mäter ca 127 mm
- Vevlagret exkl skålar och axel mäter ca 68 mm
- Vevlager MED skålar exkl axel mäter ca 76 mm
- Vevlagerskålarna på "kedjesidan" var gängade åt "fel håll", vilket om jag googlat rätt indikerar BSA-typ (?)

Om jag mäter "hålet" i ramen så är bredden ca 68 mm

Betyder detta att jag skall ha ett vevlager 68mm brett vevlager? För med skålarna är den ju längre, men 76 mm verkar ju inte vara nån standard.

Kan nån rekommendera ett BRA vevlager för min pendelhoj? Jag vill nog INTE ha ett vevlager med skålar i plast igen :)

IMG_20210811_184724345.jpg

Bilagor

• IMG_20210811_231452946.jpg
    IMG_20210811_231452946.jpg
    296.6 KB · Besök: 98
  • IMG_20210812_090658970.jpg
    IMG_20210812_090658970.jpg
    301.7 KB · Besök: 103
Fyrkantsvevlager med BSA-gänga för 68 mm vevlagerhylsa och 127 mm axellängd verkar vara rätt

Vilken modell av vevlager du har borde kunna utläsas på hylsan i mitten, se t.ex produktbilden på https://www.bikester.se/shimano-bb-un300-fyrkantslager-bsa-68mm-M892029.html

Tyvärr är inte utbudet av fyrkantsvevlager ganska begränsat, det är inte "modernt" och används mest för de lägre produktsegmenten så mycket högre kvalitetskänsla kan tyvärr vara svårt att hitta

Okej! Ja, det är ingen premiumcykel direkt :)

Vad är det för slags vevlager som är "modernt" numera? Kan jag byta till ett sånt istället? Fattar att det kanske innebär att jag också får byta vevparti och vevarmar, men det kanske det kan vara värt om jag slipper hålla på och mecka i framtiden.

Det står ju i reklamen alldeles intill! :-)
9054D78C-941C-41A3-85AD-0EFD4D51AFDD.png

Campagnolo Centaur har fyrkantaxel men är ISO-standard så möjligen passar inte dina befintliga vevarmar.

Känner du dig riktigt rik finns ju alltid Phil Wood.

Vad är det för slags vevlager som är "modernt" numera? Kan jag byta till ett sånt istället? Fattar att det kanske innebär att jag också får byta vevparti och vevarmar, men det kanske det kan vara värt om jag slipper hålla på och mecka i framtiden.
Fyrkantsvevlager är kända för att vara tunga, billiga (se Pfaff's länk) men slitstarka. Så om du vill slippa mecka med din cykel så kan du välja fyrkantsvevlager igen. Din cykel verkar ju inte vara en premiumcykel, så det finns ingen större anledning att uppgradera vevlager och vevparti.

Se @rois inlägg ovan, de är slitstarka! Undviker du BTs som främst är billiga håller ett nytt&bättre en livstid. Att de är lite tyngre spelar antagligen ingen roll om du inte har en superlätt cykel.
”moderna” vevlager medför även byte av vevar och vevaxel och är garanterat mer underhållskrävande.
Det finns en vildvuxen flora av nyare vevaxellösningar, Shimano Hollowtech II är väl den vanligaste idag.

Om ditt befintliga vevlager har lösa kulor, så räcker det troligen att du gör rent och lägger på nytt fett och återmonterar. Men byt om det är maskinlager. Det ser du om du plockar isär det.

Annars är det som Nlc skriver att du behöver googla fram ett BSA lager med en 127mm lång axel.

Men googla först på ditt vevparti för att säkerställa vilken vevlagerstandard du behöver. Finns flera varianter där på axeln. JIS är den vanligaste standarden. Men finns även ISO (för campa) och ISIS (ovanligt)

Tillbaka
Topp