Rekommendationer Stigdäck?

Juhlin

Aktiv medlem
Har ni några rekommendationer på däck till svensk höst stig?

Förutsättningarna lyder:
Mestadels flackt med enstaka skarpa branter/stigningar.
Stigarna är tekniska och långsamma, ofta täckta med rötter och sten till den grad att många hade undvikt dem, kikar jag på Strava och filtrerar bort anomalier (top 10 atleter ur grekiska mytologin) så är en snabb genomsnittshastighet 11km/h (jag jobbar på det).

Normal längd på en stig rör sig om 2-5km, sedan är det skogsväg med löst sprängkross, packade timmerbils vägar eller en kombination innan jag är inne i skogen igen.

HT med 100mm gaffel 27.5 och Conti X-King 2,2.
Däcken är gamla, glider som skridskor på fuktiga rötter och ger 0 självförtroende på berghällar. Mjuka, torra stigar upplever jag att de funkar kanon på. Jag har experimenterat en del med däcktryck, från att jag regelbundet slår igenom till hårdpumpat men egentligen ingen skillnad på blöt/fuktigt och hård stig, på övriga underlag ger det märkbara skillnader åt olika håll men de egenskaperna är jag inte primärt intresserad av.

Latmasken i mig säger att det är naturligtvis fördelaktigt med lättrullat.
Tävlingsmänniskan säger att grepp på stigen är allt som betyder något.

75% grepp 25% rull.
Jag är inte ute efter ett däck där grepp och hållbarhet är allt.
Jag ska både ta mig ut till stigarna, transportsträckorna mellan stigarna och hem för egen maskin.

Jag har rullat på Maxxis Forekaster 29x2,35 ett helt år nu. Ingen ”wow” känsla i någon kategori egentligen men jag upplever dem som en rimlig kompromiss för att klara det mesta, sämst tycker jag de är på torrt och löst underlag. Tycker de fungerar bra på rötter och sten. Kommer ha kvar dom nu under höst/vinter eftersom jag tycker det är då de fungerat bäst.
Till våren kommer jag dock satsa på ngt lite smalare och mer lättrullat.

Läst lite om det föreslagna Maxxis DHR II 3C Max Terra.
Jag tror du prickade in precis något jag tror jag är ute efter om jag utgår från tillverkarens beskrivning.

Såvida inte någon ur Schwalbe lägret kommer och ställer till det så blir det nog dessa.

Magic Mary 2,35 addix soft och motsvarade Hans Dampf bak tycker jag funkar väldigt bra. Har också kört den lite lättare kombinationen Nobby Nic bak och Hans Dampf fram. Enorm skillnad i grepp till Magic Marys fördel.

Edit: Snakeskin casing på båda. Värre lär inte behövas för den åkning du beskriver.

Senast ändrad:
Just Mary och Hans har legat i en kundkorg i några dagar.
Men jag tänkte fiska lite här innan jag tryckte på knappen.

Fördel Maxxis just nu är egentligen bara att jag kan hämta de lokalt över disk. Schwalbe tolkar jag är lättare, inte bestämt mig för om jag ska tolka det som en för eller nackdel.

Forekaster bak Shorty fram får bli höst o vinterrusk set iår.
Inte så trendigt kanske men funkar för mig

Tjaa, att gå från ett gammalt torrt däck jag är missnöjd med till senaste trenden är förmodligen en uppdatering värd pengarna.
Inte för att jag har direkt koll på vad som är trendigt personligen men ofta ligger det ju något i en trend, ibland kan den vara en lyckad reklamkampanj och det är ju trist om varan inte möter upp till förväntningarna.

Läser jag beskrivningen från tillverkaren ang. Shorty så är den inte direkt riktad mot den typ av åkning jag beskrev. Eftersom jag ska köpa nya däck så vore det ju dumt att köpa ett däck som inte är avsett för vad jag ska använda det till. trend eller ej.

Det går såklart att spika i en skruv, men ska man köpa ett verktyg så köper man ju en skruvmejsel.

Forecaster låter enligt Jay Jay vara bra på precis motsatsen vad den är avsedd att användas, även du verkar föredra det till någon annat än vad tillverkaren avsett det för, vilket är lite lustigt men det får mig inte att vilja köpa det.

Cyklar nog ganska lika som TS och kommer lägga om till 27.5x2.6 Magic Mary soft fram och Hans Dampf speedgrip bak, bägge i Snakeskin och apex inom kort, har Rock Razor/Nobby Nic ligger på för tillfället och det börjar bli halkigt.

Grepp på hala rötter existerar inte. Möjligtvis med dubbdäck, typ Ice Spiker eller liknande.

Vanliga stigdäck hanterar rötter mer eller mindre dåligt. Magic Mary i mjuk gummiblandning är mycket bättre än ett X-King på slemmiga rötter men greppigt? Nej.

Att utrusta en 100 mm XC HT med en renodlad Enduro-kombo är lite udda. Det låter inte heller som att du skall cykla särskilt fort eller ha hjälp av gravitationen i någon större utsträckning.

Jag hade personligen valt Nobby Nic fram och bak för den cykeltyp och terräng du beskriver. Endurodäck är inte jätteroliga att trampa plattstig med...

Kör Specialized Butcher/Purgatory Grid 29x2.6 (närmare 2.4) på min stig-HT och är jättenöjd med grep i alla förhållanden. Har en DHR II 2.3 MaxTerra som framdäck på min FS till våta och leriga stig som ger mycket grep, men Specialized kombon rullar bättre.

Juhlin sa:
Läser jag beskrivningen från tillverkaren ang. Shorty så är den inte direkt riktad mot den typ av åkning jag beskrev.

Shorty är i första hand ett lerdäck, men det rullar inte sämre än DHR/DHF. Som höst/regn däck tror jag att det fungerar minst lika bra som DHR/DHF. Jag har ett Shorty som gått som vinterdäck och sämsta egenskapen är stort slitage, men det har nog alla Maxxis 3C däck.

Googla lite reviewer så kanske du får en bättre uppfattning om vad som fungerar för dig. Tänk på att utländska tester inte nödvändigtvis stämmer in på svenska förhållanden.

ejma sa:
Juhlin sa:
Läser jag beskrivningen från tillverkaren ang. Shorty så är den inte direkt riktad mot den typ av åkning jag beskrev.

Shorty är i första hand ett lerdäck, men det rullar inte sämre än DHR/DHF. Som höst/regn däck tror jag att det fungerar minst lika bra som DHR/DHF. Jag har ett Shorty som gått som vinterdäck och sämsta egenskapen är stort slitage, men det har nog alla Maxxis 3C däck.

Googla lite reviewer så kanske du får en bättre uppfattning om vad som fungerar för dig. Tänk på att utländska tester inte nödvändigtvis stämmer in på svenska förhållanden.
Jag tycker det är märkbart trögare än dhf iaf. Dock inte alls så illa som det ser ut vid första anblick. Men greppet är riktigt bra. Lite overkill för platt stig men det var det jag råkade ha framme när det behövdes senast..

Doctor C sa:
Grepp på hala rötter existerar inte. Möjligtvis med dubbdäck, typ Ice Spiker eller liknande.

Vanliga stigdäck hanterar rötter mer eller mindre dåligt. Magic Mary i mjuk gummiblandning är mycket bättre än ett X-King på slemmiga rötter men greppigt? Nej.

Att utrusta en 100 mm XC HT med en renodlad Enduro-kombo är lite udda. Det låter inte heller som att du skall cykla särskilt fort eller ha hjälp av gravitationen i någon större utsträckning.

Jag hade personligen valt Nobby Nic fram och bak för den cykeltyp och terräng du beskriver. Endurodäck är inte jätteroliga att trampa plattstig med...

Håller med. Ett alternativ är att köpa ett däck som rullar bra, tex NN men i bredare variant typ 2.35"

Leffe sa:
Doctor C sa:

Håller med. Ett alternativ är att köpa ett däck som rullar bra, tex NN men i bredare variant typ 2.35"
Det är ganska sällan bara rötter så greppet däremellan spelar också roll. Och även över rotmattor är det stor skillnad på hur mycket som krävs för att hålla kursen även om typ inget är riktigt bra.

Slår nog också ett slag för Hans damp addixsoft (nya modellen med vettiga kantdobbar) fram o Nobby nic bak, 2,35 på bägge om det får plats.
Många är tveksamma till HD men jag ser den nya som ett relativt lätt och greppigt däck för offseason-stig. Alternativet är Magic Mary i samma storlek o gummi.
Nobby nic bak har fördelen jämfört med dhr att det har mittdobbar med kant både framåt o bakåt, dvs grepp både för tramp o broms, dhr får man välja...

Der Kaiser sa:
Slår nog också ett slag för Hans damp addixsoft (nya modellen med vettiga kantdobbar) fram o Nobby nic bak, 2,35 på bägge om det får plats.
Många är tveksamma till HD men jag ser den nya som ett relativt lätt och greppigt däck för offseason-stig. Alternativet är Magic Mary i samma storlek o gummi.
Nobby nic bak har fördelen jämfört med dhr att det har mittdobbar med kant både framåt o bakåt, dvs grepp både för tramp o broms, dhr får man välja...

Märker man det på DHR? Har bara kört den som framdäck (met mittbobbar framåt, så grepp för broms).
Letar efter 24" höstdäck och DHR II Exo/Tr är smalaste vettiga däcken jag hittade. Min son tappar greppet uppför våta häll med Rocket Ron, men det kan också vara för att kedjestagen är långt och sadeln äw långt fram. Tittade på Hans Dampf i 24", men den är för bred (wenigstens 27.5x2.3 jag hittade på http://www.reifenbreiten-datenbank.de). Tyvärr finns ingen 24" däck med greppig gummi, förutom DHF 24x2.3 Exo/Tr MaxTerra som är troligtvis för bred.

Berk sa:
Der Kaiser sa:

Märker man det på DHR? Har bara kört den som framdäck (met mittbobbar framåt, så grepp för broms).
Letar efter 24" höstdäck och DHR II Exo/Tr är smalaste vettiga däcken jag hittade. Min son tappar greppet uppför våta häll med Rocket Ron, men det kan också vara för att kedjestagen är långt och sadeln äw långt fram. Tittade på Hans Dampf i 24", men den är för bred (wenigstens 27.5x2.3 jag hittade på http://www.reifenbreiten-datenbank.de). Tyvärr finns ingen 24" däck med greppig gummi, förutom DHF 24x2.3 Exo/Tr MaxTerra som är troligtvis för bred.
Jag hade DHR2 bak nyss, nu halvslitet DHF som satt fram förut. Båda funkar utmärkt att trampa med imo. HR2 har ju också såna ramper men funkar bra det också.

Grepp grepp grepp!
För stig är det 100% prio för mig. Men jag kör singlespeed i skogen så farten är redan bortkompromissad. Terrängen är teknisk, med bröt, rötter, knix, avsatser mm.

Så breda däck du kan få plats med (2,5" - 2,8"). Konvertera till slanglöst om du inte gjort det redan för att kunna köra med lägre lufttryck. Välj en greppig gummiblandning och gärna rejält mönster som kommer ner till "terra firma" när det är blött och lerigt.

Jag har kört med Schwalbe Hans Dampf 29x2,35" trailstar-gummi, slanglöst flera säsonger. Nu har jag bytt till Kenda Hellkat 29x2,6" fram och Kenda Nevegal2 29x2,6" bak. Har inte haft möjlighet att utvärdera dem än tyvärr pga knäproblem.

Jag kör 2.35 Magic Mary fram och 2.35 Hans Dampf back på 30 mm innermått. Bägge Addix Soft. Greppar bra över rötter och sten. Rullar inte som slicks på asfalt, men hellre kommer du till stigens ände än hamnar på ortopeden. Jag tänker så här: Nu blir det höst och ju längre hösten framlider desto blötare blir det oavsett om det regnat den aktuella dagen eller inte. Jag kan i princip köra lika aggressivt med ovanstående kombo som jag gör med XC-däck på torrt underlag. Så mitt tips är att köpa däck med manligt mönster (ja, jag vill att feministerna ska sätta kaffet i halsen). Bättre fäste och mindre punkteringsrisk.

Magic Mary var för övrigt ett helvete att få på medan Hans Dampf gick utan problem. Kör med 1.0 bar fram och typ 1.2 bar bak. Mjukt, greppigt och skönt (ska det vara så här på hösten).

Jag har inte bråttom

Edit: Enl DT Swiss kör Nino Schurter med 1.15 fram och 1.2 bak. Men han kör å andra sidan inte lika fort som Rattnalle.

Senast ändrad:
Dr_Rydell sa:
Jag har inte bråttom

Edit: Enl DT Swiss kör Nino Schurter med 1.15 fram och 1.2 bak. Men han kör å andra sidan inte lika fort som Rattnalle.
Han kör väl med däcknudlar också om jag förstått saken rätt. Viktigt att ta hänsyn till om man ska gå på vad andra kör för tryck.

Crossmax sa:
Dr_Rydell sa:
Jag har inte bråttom

Han kör väl med däcknudlar också om jag förstått saken rätt. Viktigt att ta hänsyn till om man ska gå på vad andra kör för tryck.
Ja gör man det blir det också svårt att jämföra

Det är svårt att jämföra däckstryck utan kalibrerade mätare. Trodde jag körde 1,7 bak 1,4 fram men med en bekants pump var det närmare 1,3 bak och 1,0 fram.
Vilket som är rätt har jag ingen aning om.

Min setup är DHF fram och Agressor bak som jag byter till DHR höst/vinter. Har prövat shorty fram men tyckte det gick bort då de är riktigt läskiga på rötter. Kanske är det att dobbarna sitter glest och rötterna hamnar imellan?

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
calmbay sa:
Maxxis aggressor. Bästa allrounddäcket för busig stig cykling.

..som bakdäck.

Alldeles utmärkt framdäck. Inte trendigt att köra så men inte fel. Inget jag kör park med men stigshredd är det alldeles utmärkt för även fram. Bättre än nobby nic och Mountain King. Två andra bra stigdäck.
Har du testat aggressor fram?

Nej, jag gillar kantgrepp fram, särskilt när det pratas höstcykling.

Trendigt eller ej spelar ingen roll, men då säger jag sällan att nåt är shreddigt heller.

Edit: När jag tänker efter tror jag att bristen på bra lerrensning (pga täta mittdubbar) är en betydligt otrevligare egenskap för ett höstframdäck. Kantgreppet kan säkert vara dugligt, men inte i klass med MM/DHF/..

Share.jpg

Senast ändrad:
gandhi sa:
Grepp grepp grepp!
För stig är det 100% prio för mig. Men jag kör singlespeed i skogen så farten är redan bortkompromissad. Terrängen är teknisk, med bröt, rötter, knix, avsatser mm.

Så breda däck du kan få plats med (2,5" - 2,8"). Konvertera till slanglöst om du inte gjort det redan för att kunna köra med lägre lufttryck. Välj en greppig gummiblandning och gärna rejält mönster som kommer ner till "terra firma" när det är blött och lerigt.

Jag har kört med Schwalbe Hans Dampf 29x2,35" trailstar-gummi, slanglöst flera säsonger. Nu har jag bytt till Kenda Hellkat 29x2,6" fram och Kenda Nevegal2 29x2,6" bak. Har inte haft möjlighet att utvärdera dem än tyvärr pga knäproblem.
Kan du mäta dessa? o vad för fälg har du?

LDG sa:
gandhi sa:
Kan du mäta dessa? o vad för fälg har du?

Bredde för nästan all däck finns här, Nevegal 2.6 bara i 27.5: http://www.reifenbreiten-datenbank.de/reifen-Kenda-Nevegal-27.5x2.60.html (dom är breda)

Aggressor är ett kul däck för torr mark, men när det börjar bli halt finns det roligare alternativ.
Sen får man inte glömma att hardtails är hardtails. Aggressor på en heldämpad hoj ger bättre grepp än DHR2 på en HT.
(Enligt mig, för min typ av cykling)

Kapar tråden lite. Tänkte köra DHF fram, 29x2.3, men är inte helt säker på val av bakdäck. Det lutar åt Aggressor eller High Roller II. Det blir stökig stig, blött och torrt underlag. Tänker köra med samma däck på i stort sett alla underlag förutom snö, då jag är för lat för att byta efter väder. Ett allround-däck helt enkelt. Vilket bör jag välja?

Lajal sa:
Kapar tråden lite. Tänkte köra DHF fram, 29x2.3, men är inte helt säker på val av bakdäck. Det lutar åt Aggressor eller High Roller II. Det blir stökig stig, blött och torrt underlag. Tänker köra med samma däck på i stort sett alla underlag förutom snö, då jag är för lat för att byta efter väder. Ett allround-däck helt enkelt. Vilket bör jag välja?
Ett dhf till eller Agressor för ett lite mer sladdvänligt och lättrullat bak. HR2 har lite för annorlunda placering av sitt mönster för att matcha riktigt bra tycker jag.

Tillbaka
Topp