Rekommendera mig en sadel - lvg

Philan

Aktiv medlem
Hej vänner

Jag vill ha en ny sadel.
Jag har testat Specialized Romin 143mm som jag inte är helt nöjd med. Den gör ont efter 1-2 timmar. Inte panikont, men absolut inte behagligt. Jag har också en Rose Allround 135mm, den är nog lite liten, för den gillar jag mindre än Romin.

Har ni några tips? Jag cyklar landsväg

Gilles Berthoud Soulor, suttit på den i ett år och är mycket nöjd även utan cykelbyxor på kortare distanser. Hade Brooks Narrow förut men GB är bättre.

Senast ändrad:
Min cykelhandlare rekommenderade Specialized Power, men den hade de inte inne. Slut var det på Europalagret också. Därför frågar jag här.

Går fortfarande inte att rekommendera något så personligt som en sadel. Hitta ny cykelhandlare som faktiskt lagerför testsadlar.

Ingen sadeltråd utan sadlarnas sadel. Dr witkopf medicus gel.

Inte snygg, inte dyr, inte Creddig. Men väl så skön.

PBP utan en ända skavank i baken!

Men köp den på Bauhaus, Lidls är slut för i år.

Mvh
Magnus

Som sagt helt omöjligt att säga vad som kommer passa dig.

Jag har använt Fizik Arione i många år nu och ser ingen som helst anledning att experimentera med andra modeller.

Det här är nog en av de få frågor som vetenskapen, moderna mätmetoder och kvantfysik fortfarande misslyckas med ...

sadel_kass = true
while sadel_kass = true
begin
-----Köp ny sadel.
-----Cykla 10 mil.
-----Cykla 10 mil.
-----Cykla 10 mil.
-----If not ont_i_baken then sadel_kass = false
end
be_happy

Inser att det är personligt men samtidigt är inte sadlar gratis och resan kan bli lång om jag inte vet vart jag ska börja.

Bristen på lokalcykelhandlare som har lånesadlar är ett bekymmer. ?

BjornR sa:
Går fortfarande inte att rekommendera något så personligt som en sadel. Hitta ny cykelhandlare som faktiskt lagerför testsadlar.

Håller helt med. Skulle man inte skapa en sadelpool där man lägger in sina felköpta sadlar och får behålla en sadel i poolen så länge man stoppar in minst en ny sadel.

Skall man ändå mot bättre vetande så är Charge Spoon mitt val. Det är en mycket populär sadel som passar många - dock oftast män.

Men i grunden går det ju inte rekomendera någon en sadel. Vi är för olika för det.

nieves sa:
Gilles Berthoud Soulor, suttit på den i ett år och är mycket nöjd även utan cykelbyxor på kortare distanser. Hade Brooks Narrow förut men GB är bättre.

Som av en händelse har jag just lagt ut en Ideale 92 sadel på köp&sälj. 165 mm, för den bredrövade :)

Philan sa:
Min cykelhandlare rekommenderade Specialized Power, men den hade de inte inne. Slut var det på Europalagret också. Därför frågar jag här.

Då borde du väl ha fått en bredd rekommenderad också? Det är ju en bra början i alla fall...

Jag testade en klassiker. Selle Italia turbo 1980. Har haft den på racern de sista 150 milen. Den känndes lite speciell i början men nu gillar jag den bara mer o mer. Speciellt att man kan få bra stöd bak när man trycker på. Till skillnad från min gamla sadel så finns nu många sköna positioner på sadeln.

Som nämnt så ska man inte köpa sadlar som passar andra.
Har du verkligen ingen cykelhandlare med "provköpssadlar" inom två timmars resa? Bontragergrejor brukar ju finnas över allt, och då är det inte handlarna som står för "unconditional guarantee" (sic).

Har kommit upp i några tvåtimmarsrundor med en Serano nu och den sitter som en smäck. (Fast jag brukar inte ha problem med sadlar så länge det inte är massa stoppning och gel och konstigheter.) Men man ska inte köpa sadlar som passar andra.

Sportson har lånesadlar från Specialized - börja med att mäta vilken bredd du skall ha. :)

Min bak gillar Toupe Experten jag har nu, grym sadel.

Bikzz sa:
Det här är nog en av de få frågor som vetenskapen, moderna mätmetoder och kvantfysik fortfarande misslyckas med ...

sadel_kass = true
while sadel_kass = true
begin
-----Köp ny sadel.
-----Cykla 10 mil.
-----Cykla 10 mil.
-----Cykla 10 mil.
-----If not ont_i_baken then sadel_kass = false
end
be_happy

Nja, den där koden tar ju inte hänsyn till hur länge man haft sadeln. Jag menar, om den blir väldigt sliten så kan det ju vara så att sadel_kass är uppfyllt, fast den tidigare har varit FALSE. Då borde det väl vara lämpligt att köpa en ny likadan och cykla vidare. Så lägg till någon form av räknare, lämpligtvis cykeln som sadeln sitter på's odometer. Glöm inte att dra av startvärdet på odometern vid ingång i funktionen. Sen måste vi nog avgöra vad som är normal slitagesträcka för en sadel. 1000 mil? 5000? mer? Eller skall det vara i förhållande till pris?

Ingen som helst idé att gå på rekommendationer från folk som inte vet vad som passar dig med tanke på hur individuellt det är med sadlar. För mig är t.ex. Fizik Arione inget annat än ett tortyrredskap.

Bengt-re sa:
Skall man ändå mot bättre vetande så är Charge Spoon mitt val. Det är en mycket populär sadel som passar många - dock oftast män.
Vill man ha samma sadel i en hållbarare version för mindre pengar är väl Fabric Scoop Shallow ett bra val (det är Charge som ligger bakom Fabric). Vet inte om det är "try-me-out" -garanti på dom dock...

Fizik Arione. Och nej, det är rätt svar. Trivs man inte på den så har man ett defekt arsle helt enkelt.

Henrik_E sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
Bäckenstorlek och fetma är inte speciellt korrelerande saker.
Har du varit och mätt upp TS bäcken?
Tror han skrev om det det första han gjorde och jag återrapade det i inlägget till dig (som du tog bort ur citatet) och om siffrorna 135, 143 är obegripliga så förklarar jag så gärna. Kanske skall passa på att nämna att "narrow" (som du tog bort ur citatet) brukar vara runt 130 och ner. Vart satt det tjocka sa du?

emmer sa:
Henrik_E sa:

Exempel: frun får ont i ändan om hon provar min cykel 50 meter, förklaringen kom härom veckan då vi var in på en LBS och gjorde sittavtryck mm...

Hon hade då lite drygt 165mm i mått, trots sina 50kg/155cm. Samtidigt som jag med nästan dubbla vikten på dryga +20cm i längd sitter bra på 143mm sadel... Jo jag förstår principen och biologin med olika bäckenvidder mellan kön, men bara ett litet bevis på att man inte alltid kan titta på omslaget och gissa vad som passar.

Edit: bara som tillägg kan nämnas att jag sitter klockrent på originalsadeln på Divergen, men Bontrager sadeln som kom med Superflyn kommer min bakdel inte överens med, trots att dom till synes är snarlika i form och bredd. Så det är högst individuellt...

Senast ändrad:
emmer sa:
Henrik_E sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
Har du varit och mätt upp TS bäcken?
Tror han skrev om det det första han gjorde och jag återrapade det i inlägget till dig (som du tog bort ur citatet) och om siffrorna 135, 143 är obegripliga så förklarar jag så gärna. Kanske skall passa på att nämna att "narrow" (som du tog bort ur citatet) brukar vara runt 130 och ner. Vart satt det tjocka sa du?
Att två helt olika sadelmodeller känns olika bra säger ingenting som hjälper en att dra slutsatser om passform.

Sadlar är som sagt.personliga. Bredd och form måste passa den egna bakdelen och sittposition. För min egen del så sitter jag väldigt bra på en Selle Anatomica. Inget skav, inga domningar.

Ska själv testa sadel nummer 3 på min cykel imorgon. Fick ont av originalsadeln och har testat witkopf sadeln och blev av med ett skavsår. Men har en specialized hemma som jag köpte till min gamla pendlare hemma. Den fick jag uppmätt på sportson så hoppas att den blir en jackpot. Så bor du runt Uppsala så har jag minst 2 olika sadlar som kan få lånas och provas.

JPL sa:
Fizik Arione. Och nej, det är rätt svar. Trivs man inte på den så har man ett defekt arsle helt enkelt.

+1. Vi var ett helt gäng som inte lyckades få med cyklarna till mallis för nåt år sen, alla tvingades till hyrcyklar. Dessa var utrustade med just Arione, alla hade med sig egen sadel hemifrån men jag kan inte minnas att någon bytte. Då snackar vi många timmar om dagen på en helt ny sadel.

Den är ju dock något ofräck, ser inte så rejsig och tuff ut och väger ganska mycket om man inte går på de dyra värstingmodellerna.

Att rekommendera sadel är som att rekommendera musik.
Det beror ju helt på hur du sitter och hur du är utformad. Jag fick prova 4-5 olika sadlar hos en cykelhandlare och kom till sist fram till att ISM Adamo gör minst ont.

Jag har kört Arione, Antares, Power och Romin. Min favorit är Power. Har aldrig suttit så skönt på en sadel men som alla tidigare sagt är detta helt personlig. Tror de flesta tillverkare har ett system för att hitta rätt form till varje rumpa men jag är tveksamt inställt till dessa. En bra cykelbutik kan låna dig en sadel så att du kan 'try before you buy'.

Inte för att det här kommer att hjälpa någon att välja sadel men jag vill också berätta vilken som är bäst. :-)

San Marco Mantra är min absoluta favorit. Gamla Mantran den näst bästa. Eftersom jag har kört Mantra i några år har jag ingen koll på nya modeller men Toupen var rätt Ok.

Arionen funkade bra för fikaturer men efter ett par timmar i bocken så var underredet redo att bytas ut. Så _ALLA_ som trivs med Arione är fikaposörer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp