Rekommenderad längd på framgaffel

Som topicen lyder undrar jag vad rekommenderad längd på framgaffel är i Göteborgs området.
Vill cykla am och xc, snabbt och söndagstempo, långt och kort. Blir det alldeles för lite med 100mm?
Hur ser det ut med vinter träning i Göteborgs områderna?
tacksam för svar

.
mata_inte_trollen.gif

Jag kanske ska ta och förtydliga att mitt svar syftade på den "Happykorrekta" Göteborgs-htn som har massor av slag fram. 100mm bör fungera utmärkt.
Sen beror det ju lite på vart och hur du tänkt cykla. Men fram tar du dig skulle jag tro.

jag varierar mellan 0 mm och 130 mm, båda verkar fungera bra i den gbg-terräng jag kör!

Det som skiljer är mest hur hårt man vågar bomba på, ner kommer man ändå!

/Per

Tack för era svar.
Jag vill både vara snabb nerför samt uppför. Därför känns det som att en framdämpare med för mycket slag tar bort mycket kraft uppför. men är otroligt skönt nerför.
Vill kunna köra de flesta leder i Göteborgs området, även de längre turerna på några timmar som cyklats under året. Som sagt en All round hoj som funkar helt enkelt. Den jag kikat på är denna.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57272
Känns som vettigt pris för den sortens komponenter. Men är fortfarande lite kluven till 100 i slag.

xyz-saft skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl minst 150mm slag som gäller om man
> ska cykla i Göteborg. :D

Det var för två år sedan. Nu är det 180 som gäller.

Kör själv lite här och var i gbg med 150 mm gaffel och det funkar utmärkt för mig, även uppför.
Kanske en ställbar gaffel funkar? Finns väl 150 mm gafflar man kan ställa in ner till 100 mm om man så skulle vilja?

Tillbaka
Topp