Remmen (?) hoppar på remdriven cube.

• Trådstartare Trådstartare mek
  • Start datum Start datum

mek

Medlem
Hej!

Jag har en cube som är remdriven.

Den har liksom börjat hoppa när jag tar i, det blir värre när det är blött ute.

Jag är tyvärr inte så teknisk, kan jag spänna remmen själv? Eller är det något annat som kan vara fel?

Hej!

Jag har en cube som är remdriven.

Den har liksom börjat hoppa när jag tar i, det blir värre när det är blött ute.

Jag är tyvärr inte så teknisk, kan jag spänna remmen själv? Eller är det något annat som kan vara fel?

På min Cube var spänningen av remen lite för lågt när jag fick den. Därför hoppade remen över då och då och gick sönder efter ett år. Remen är dyrt, så åtgärd direkt!

Jag har en lite gamlare ram där man spänner vid bakaxeln. Det är enkelt, men jag missade först att det finns en fin stälskruv för att enkelt justera spänningen. Nyare Cube har en eksentrisk vevlager där man spänner (jag vet inte precis hur).

Det finns en app från Gates för att hitta rätt spänningen med hjälp av mikrofonen på mobilen, men det är svårt att få funka.

Kan vara lite besvärligt att spänna remmen på cykel med excenter, de vill gärna sitta fast i hylsan. Och då blir det svårt att spänna mjukt. Ett bad i krypolja/5-56 ed underlättar så även en grov mejsel att tvinga isär hylsan:-)
Jag har spänt helt på gehör. Är remmen för hårt spänt låter den när man kör så då får du släppa lite. Skall väl gå att röra nån centimeter uppåner mittpå, ungefär som en kedja på en enpetare. IMHE.
Telefonappen har varit värdelös för mig men det finns ju ett svindyrt instrument att köpa om man är lagd åt det hållet.

Tillbaka
Topp