Remnyckel / bandnyckel el. Alternativ?

glitch

Aktiv medlem
Försöker lossa kragen på min Manic Dropper men den sitter som berget. På amerikanska forum rekommenderas en strap wrench som verkar heta rem / bandnyckel i sverige.
Hittar dock ingen hos de vanliga konsumentbutikerna.
Tips på inköpsställen/ alternativ?
Provade med lindad cykelslang och gummihandskar mm. Men behöver mer hävarm för att få det att lossa.

Stervelo

Aktiv medlem
oljefilter "vrida loss med gummerad rem och ett handtag", vad den nu heter? Omkretsen kanske är lite för liten?

Stervelo

Aktiv medlem
Ta en lödkolv, värm din del, borde expandera en gnutta, dutta lite runt omkring omkretsen. Oxiderad alu leder inte värme tokbra, så jag tror det är safe men värm inte mer än 2-3 sek på en punkt, men prova det här precis innan du är på väg att skicka fanskapet genom fönstret. :)

Juhlin

Aktiv medlem
Skruvmejsel? Den man kör igenom oljefiltret. :giggle:
Ända tills du träffar på ett filter som sitter som berget och skruvmejseln sliter upp filtret och du blir stående med något hämtat från motorsågsmassakern fastbultat på oljefiltrets plats.

Hur gamla bilar har du? Senast jag hade en bil med plåtfilter var det nog min Alfa 75 -88, sedan typ 95 kör väl alla med insatsfilter.

Meka, Mekonomen osv värde väl ha en oljefilteravdragare med lite klass, denna på BT ser väldigt klen ut och att vara tillverkad av plast:

Hasse#7

Aktiv medlem
Ända tills du träffar på ett filter som sitter som berget och skruvmejseln sliter upp filtret och du blir stående med något hämtat från motorsågsmassakern fastbultat på oljefiltrets plats.

Hur gamla bilar har du? Senast jag hade en bil med plåtfilter var det nog min Alfa 75 -88, sedan typ 95 kör väl alla med insatsfilter.

Meka, Mekonomen osv värde väl ha en oljefilteravdragare med lite klass, denna på BT ser väldigt klen ut och att vara tillverkad av plast:
Den på bilden heter i original Constrictor och är inte avsedd för oljefilter den är avsedd som förstärkande av mankraft när man öppnar diverse som sitter för hårt eller inte går att greppa med handen. Originalet har jag köpt på Jula. Principen är typ en stark drivrem man lägger runt och låser mot sig själv. Plasten är mer för att få låsande klämkraft och hävarm.

Hasse#7

Aktiv medlem
En annan snikvariant är cykelslang runt, följt av slangklämma, följt av våldsammare hävarmar. Fördelad och fixerad kraft runt det ömtåliga är bra.

Valhalla_

Aktiv medlem

Två bilar, en från 04 och en från 06. Den ena med insats och den andra med plåt. Jag skruvar inte fast plåtfiltret så hårt att man behöver mejsel utan en vanlig remnyckel brukar räcka fint. Men har stött på hemska saker tidigare, som jag inte själv varit skyldig till.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer