Ren kedja blir svart?

Ren kedja blir svart?
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tille skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > och K-I-K-A-R-N-A?
> >
> >
> > Men sniglarna MÖRDARSNIGLARNA vi måste få
> svar
> > hur många??????
> > 2013-14 Snälla sniglarna kommer det är
> > brottom.....
>
>
'J
> Jaså? Du är redan ute och härjar igen.
> Har du inte läst reglerna som Hasse#7 har satt
> upp för Snickerboa?? ==>>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2073381/page=
> 1


Japp regtlerna är glasklara så länge ja kör rakat & täljer skepp ,, Välkomen in på
en 08-Pilsner. Om ja får göra sniglar mm, va nog inte riktigt va hasse hade i kikarn
men ja har annat i KIKARN nu så det blir väl inte mycke täljt ,,PUSS på er
alla 031or
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt olja ! Kedjan ska va " TORR " på
> utsidan,smörj aldrig innan tur alltid efter.

Ska vara torr gäller ju bara om du kör med sån olja.

Med finishline crosscountry olja blir det lite kladdigt.
Jag är glad att komma iväg en tur (få ledigt från familjen) o har varken tid eller lust att putsa som tusan efter varje sväng. Spolar av gaggan med trädgårdslangen o sen in i förrådet.
Sen efter några svängar är det torkning o inoljning.

Om man inte får smörja innan tur blir det ju aldrig av. Om du smörjer 1timme eller 24 eller 48timmar före så är det ju innan i alla fall.
Men jag håller med om att smörja med torr olja bör ske dagen före tur. Även jag använder det sommar tid. Trycker lätt på växelföraren så spänningen på kedjan släpper så olja kommer in där kedjedelar spänns emot varann.
 
Ren kedja blir svart?
janolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > janolle skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Tille skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > och K-I-K-A-R-N-A?
> > >
> > >
> > > Men sniglarna MÖRDARSNIGLARNA vi måste få
> > svar
> > > hur många??????
> > > 2013-14 Snälla sniglarna kommer det är
> > > brottom.....
> >
> >
> 'J
> > Jaså? Du är redan ute och härjar igen.
> > Har du inte läst reglerna som Hasse#7 har satt
> > upp för Snickerboa?? ==>>
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2073381/page=
>
> > 1
>
>
> Japp regtlerna är glasklara så länge ja kör
> rakat & täljer skepp ,, Välkomen in på
> en 08-Pilsner. Om ja får göra sniglar mm, va
> nog inte riktigt va hasse hade i kikarn
> men ja har annat i KIKARN nu så det blir väl
> inte mycke täljt ,,PUSS på er
> alla 031or

:o)

Drunk-Computing.jpg
 
Ren kedja blir svart?
Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Labanos skr> > > > Tille skrev:
> -----
> > > > > och K-I-K-A-R-N-A?
> > > >
> > > >

>
> :o)
>
>


Har du glasögon ?
 
Ren kedja blir svart?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> magnil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gör rent kedja m.m. ordentligt. Byt olja till
> tex
> > Squirtlube. Du får smörja lite oftare men
> klart
> > värt det.
>
> Squirtlube håller sig verkligen magiskt rent men
> jag inbillar mig att drivlinan inte går lika
> perfekt tyst som med Finish Lines gröna. Eller
> så är jag bara mycket kinkigare på racern för
> att det är mindre annat som skramlar ;)

Du har helt rätt. Var mycket nöjd när jag körde första turen med Finishline, gick klart tystare. Var inte nöjd senare när det var kladdigt överallt på drivlinan, sand och grus överallt. Ända hade jag torkat av ordentligt tyckte jag. Gav det en chans till men sen blev det tillbaka till Squirtlube.
 
Ren kedja blir svart?
magnil skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > magnil skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Gör rent kedja m.m. ordentligt. Byt olja
> till
> > tex
> > > Squirtlube. Du får smörja lite oftare men
> > klart
> > > värt det.
> >
> > Squirtlube håller sig verkligen magiskt rent
> men
> > jag inbillar mig att drivlinan inte går lika
> > perfekt tyst som med Finish Lines gröna. Eller
> > så är jag bara mycket kinkigare på racern
> för
> > att det är mindre annat som skramlar ;)
>
> Du har helt rätt. Var mycket nöjd när jag
> körde första turen med Finishline, gick klart
> tystare. Var inte nöjd senare när det var
> kladdigt överallt på drivlinan, sand och grus
> överallt. Ända hade jag torkat av ordentligt
> tyckte jag. Gav det en chans till men sen blev det
> tillbaka till Squirtlube.

På MTBn kör jag bara Finish Line. Men där sitter det å andra sidan en tjock, kladdig, sorgkant runt såväl drev som trissor och kassetten är full med skit mellan dreven :)
 
Ren kedja blir svart?
IMG_0556s.jpg

Sa jag att jag kör bara med Finish Line Cross Country, alltid? Finns inget bättre, bäst i leran, bäst på sommare, alltid bäst. Trevlig helg! :-)

/Leo
 
Ren kedja blir svart?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> > Sa jag att jag kör bara med Finish Line Cross
> Country, alltid? Finns inget bättre, bäst i
> leran, bäst på sommare, alltid bäst. Trevlig
> helg! :-)
>
> /Leo

Jag kan också kila in i en cykelbutik och ta ett sånt foto.

:-)
 
Ren kedja blir svart?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> > Sa jag att jag kör bara med Finish Line Cross
> Country, alltid?

Det är den jag har, måste vara Djävulens påfund! Såvida man inte älskar att rengöra och putsa... För det måste du göra en hel del om du har så rent med den smörjan?
 
Ren kedja blir svart?
magnil skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Sa jag att jag kör bara med Finish Line
> Cross
> > Country, alltid?
>
> Det är den jag har, måste vara Djävulens
> påfund! Såvida man inte älskar att rengöra och
> putsa... För det måste du göra en hel del om du
> har så rent med den smörjan?

Det är inte svårt alls, gör man bara som jag förklarat så håller sig kedjan ren på ett enkelt sätt:

Det som krävs är att man avfettar den helt nya kedjan med en gång (innan man ger sig ut och cyklar), spolar rent den med vatten, torkar kedjan och oljar sedan in den med Finishline XC green. Torka av överskottet av oljan, det gör ingen nytta på utsidan som sagt. Oljan ska vara inne i kedjan och en oljehinna blir ändå kvar på utsidan efter avtorkningen.

När man sedan cyklat i lera och kommer hem, spola rent hela cykeln och till sist spruta vatten rakt på kedjan med slangen så den blir ren. Använd diskborste om det behövs. Torka cykel och kedja. Olja in kedjan. Torka av kedjan. Klart.

Följer du ovan rutiner så håller sig kedjan silverfärgad och ren. Likaså håller sig kassetten ren, inte ens den blir missfärgad. Man behöver inte ens avfetta kedjan en andra gång, utan den håller sig ren tack vare Finishline oljan, då smutsen inte fäster och försvinner när man spolar av kedjan med vatten.

Bifogar en sista bild, tagen just nu på vintercykeln (som körs i värsta leran tre gånger i veckan):

20140228_221607.jpg


/Leo
 
Ren kedja blir svart?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> magnil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Leo skrev:
> >
> --------------------------------------------------

> Det är inte svårt alls, gör man bara som jag
> förklarat så håller sig kedjan ren på ett
> enkelt sätt:
>
> Det som krävs är att man avfettar den helt nya
> kedjan med en gång (innan man ger sig ut och
> cyklar), spolar rent den med vatten, torkar kedjan
> och oljar sedan in den med Finishline XC green.
> Torka av överskottet av oljan, det gör ingen
> nytta på utsidan som sagt. Oljan ska vara inne i
> kedjan och en oljehinna blir ändå kvar på
> utsidan efter avtorkningen.
>
> När man sedan cyklat i lera och kommer hem, spola
> rent hela cykeln och till sist spruta vatten rakt
> på kedjan med slangen så den blir ren. Använd
> diskborste om det behövs. Torka cykel och kedja.
> Olja in kedjan. Torka av kedjan. Klart.
>
> Följer du ovan rutiner så håller sig kedjan
> silverfärgad och ren. Likaså håller sig
> kassetten ren, inte ens den blir missfärgad. Man
> behöver inte ens avfetta kedjan en andra gång,
> utan den håller sig ren tack vare Finishline
> oljan, då smutsen inte fäster och försvinner
> när man spolar av kedjan med vatten.
>
> Bifogar en sista bild, tagen just nu på
> vintercykeln (som körs i värsta leran tre
> gånger i veckan):
>
>
>
> /Leo

+1
Varför krångla till något teoretiskt som är så enkelt i praktiken?
 
Ren kedja blir svart?
Jag är också jäkligt nöjd med gröna finish line. Smörjer bra och lätt att hålla rent (om man väl tar på sig besväret att lägga 5 min på rengöring efter turen).
 
Ren kedja blir svart?
CyberBike skrev:
-----------------------------------------------------
> Byt hela drivlinan varje år i April !

Det vore ju LITE enklare om du kunde tala om vilket datum man ska byta? April har faktiskt 30 dagar att välja på. Är det bättre att byta i början på April eller slutet?
 
Ren kedja blir svart?
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> CyberBike skrev:
> --------------------------------------------------
> ---
> > Byt hela drivlinan varje år i April !
>
> Det vore ju LITE enklare om du kunde tala om
> vilket datum man ska byta? April har faktiskt 30
> dagar att välja på. Är det bättre att byta i
> början på April eller slutet?


1 April !
 
Ren kedja blir svart?
Bara för att bidra med lite kontrast: Så här ser min drivlina oftast ut under misärsäsongen (höst).
Orkar inte alltid tvätta mellan varje pass, lägger hellre den tiden på matlagning och Happysurf... :)

002.JPG



(byter kedja 1 - 2 ggr per år, kassett och klingor snurrar i ca 3 - 5 år)
 
Ren kedja blir svart?
Habanero skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara för att bidra med lite kontrast: Så här
> ser min drivlina oftast ut under misärsäsongen
> (höst).
> Orkar inte alltid tvätta mellan varje pass,
> lägger hellre den tiden på matlagning och
> Happysurf... :)
>
>
>
>
> (byter kedja 1 - 2 ggr per år, kassett och
> klingor snurrar i ca 3 - 5 år)

Sådär hade min också sett ut om jag bott ensam. Nu blaskar jag åtminstone av det lösa med vatten. Sorgkanten runt dreven petar jag bort med skruvmejsel någon gång ibland ;-)
 
Ren kedja blir svart?
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur torkar ni kedjan när den blivit avspolad
> efter varje runda då? Hårfön?

Min får stå en stund tills jag duschat och ätit så droppar jag bara på ny olja sen. Ibland glömmer jag det och då kärvar kedjan innan jag smörjer nästa gång ;-)
Kanske dags att mäta kedjelängden :P
 
Ren kedja blir svart?
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur torkar ni kedjan när den blivit avspolad
> efter varje runda då? Hårfön?

Lite Torky-papper i näven, håll om runt kedjan, veva runt kedjan två varv. Klart, tar tio sekunder att torka kedjan. Se oljar man den med Finishline xc green sprayflaskan, tar också tio sekunder när man vevar runt kedjan ett par varv. Så, knappt en halv minut tar det att torka och olja in kedjan efter varje tur. Sprayflaskan räcker förresten ett år, om man oljar kedjan tre gånger i veckan.

/Leo
 
Ren kedja blir svart?
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur torkar ni kedjan när den blivit avspolad
> efter varje runda då? Hårfön?

Jag har en trave utjänta tshirts som funkar som trasor. Bara att hålla om kedjan och veva runt några varv. Sen på med olja och så ytterligare tork med trasa.
 
Ren kedja blir svart?
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka problem ni har... tvätta när det är
> skitigt och smörj om det är torrt.... vi pratar
> om cykelkedjor och inte styrsystemet till jas....


+1
 
Ren kedja blir svart?
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> garfunkah skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Hur torkar ni kedjan när den blivit avspolad
> > efter varje runda då? Hårfön?
>
> Jag har en trave utjänta tshirts som funkar som
> trasor. Bara att hålla om kedjan och veva runt
> några varv. Sen på med olja och så ytterligare
> tork med trasa.

Om man lyxar det lite med nytt: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538/
 
Ren kedja blir svart?
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > garfunkah skrev:
> >
> --------------------------------------------------
> ---
> > > Hur torkar ni kedjan när den blivit avspolad
> > > efter varje runda då? Hårfön?
> >
> > Jag har en trave utjänta tshirts som funkar
> som
> > trasor. Bara att hålla om kedjan och veva runt
> > några varv. Sen på med olja och så
> ytterligare
> > tork med trasa.
>
> Om man lyxar det lite med nytt:
> http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/4005453
> 8/


"Bomull är mjukt och skönt mot din kedjas hud"
 
Tillbaka
Topp