Rengöra däck från tätningsvätska

McWarhol

Aktiv medlem
Hej,
Finns det något bra trick för att rengöra däck från tätningsvätska som har torkat in? Då jag byter däck lite då och då så blir det allt mer kladdigt med gammal vätska som har torkat in i däcken. Nu tar jag bort det värsta genom att pilla bort det, men det är ett drygt arbete.

WD-40 fungerar bra på det mesta. Men du bör vara sparsam med det för det kan lämna fläckar på lack och det man luckra upp gummit i däcket. Använd det på en trasa och gnugga jämnt över större yta.

Varför inte?

Det finns några anledningar:
- Lättare att kränga på igen om man slipper torkad tätningsvätska kring kanttråden.
- Lättare däck
- Jämnare fördelning av vikten på hjulet. Ibland får jag större ansamlingar av torkad tätningsvätska på ett ställe om cykeln har stått ett tag.

Vatten och en Scotch Bright så snart som möjligt efter demontering har funkat hyggligt för mig. Tar lite tid och är inte det roligaste jag gjort.

ett bra sätt att slippa hårt gukkalager är att ligga före, och se till att det finns kvar flytande vätska. gäller särskilt hålla efter om man kör slanglöst med tunna däcksidor. det torkar ur på något sätt.

gör också att det funkar med tätningen som det ska i händelse av punka.

det är lätt att konstatera om det skvalpar eller inte, om cykeln stått parkerad en stund.

Någon hade lyckats med fönsterputs!
Om det var Ajax, ICAs eller Willys berättar inte historien men alla är väl samma tensid- och vattenblandning.

och fönsterputs innehåller oftast ammoniak.

ingår dessutom i ett flertal tätguckor. kanske något på spåret där?

Senast ändrad:
kais01 sa:

Så kan det va! Teknisk ammoniak 24% går att köpa i färghandeln.
Bör späs kraftigt före användning....

Är det inte ammoniak som luckrar upp flertalet typer av gummiblandningar? Kanske inte farligt om det spädes ut rejält men är ju knappast svårt att undvika heller så

JesperA sa:
Är det inte ammoniak som luckrar upp flertalet typer av gummiblandningar? Kanske inte farligt om det spädes ut rejält men är ju knappast svårt att undvika heller så

Mkt sannolikt. Som med det mesta gäller det att veta vad man gör. Helst innan man gör det. Teknisk ammoniak används för rengöring och nedmattning av gammal målarfärg.
Skulle tro det är finemang för borttagning av latex mm i svag lösning och följande avsköljning med vatten.

kais01 sa:
Lika löser lika fick man lära sig på kemilektionerna på högstadiet.

Annars så funkar det med en skursvamp som någon skriver ovan. Tar dock tid och är drygt. Och varför ta bort stelnad tätningsvätska inne i luftkammaren? Den har ju en tätande funktion. Jag nöjer mig med att rensa kanterna på däcket och låter resten vara.

Doctor C sa:
kais01 sa:
Lika löser lika fick man lära sig på kemilektionerna på högstadiet.

Annars så funkar det med en skursvamp som någon skriver ovan. Tar dock tid och är drygt. Och varför ta bort stelnad tätningsvätska inne i luftkammaren? Den har ju en tätande funktion. Jag nöjer mig med att rensa kanterna på däcket och låter resten vara.

+1 och det kan man göra med fingrarna.

och att en däcktillverkare varnar för ammoniak är ju lite intressant med tanke på förhärskande innehållet av detta i tätmjölk.

ungefär som det skulle stå; använd inte däcken utomhus:(

vet inte vad ammoniaken gör där, men ’avslöjar’ den undermåliga gummiblandningar är det väl ingen nackdel.

med undermålig menar jag i första hand för högt inslag av naturgummi. är det ammoniakkänsligt undrar man. det är iaf värt att undvika, brukar vara frestande för mindre nogräknade däcktillverkare att använda, ger plastiskt och bra grepp först men sedan snabbt torka till torra hockeypuckar.

som exempel ser man på vissa men inte alla tanwall-sidor ser tydligt problemet efter en säsong eller tre. detta är ju mest kosmetiskt, men sitter skiten i slitbanan har man snabbt problem på våta rötter och stenar.

längre tillbaks varit vanligt på så kallade nordiska vinterdäck för bilar. var kassa redan efter en säsong...

Nja, din teori stämmer nog inte, aldrig fått mina Maxxis däck att torka, dom av mina däck som har längst livslängd med hästlängder. Mina Schwalbe har däremot förvandlats till fnöske innan dom ens hunnits montera på fälg.

Så att Maxxis ammoniak skulle vittna om undermålig gummiblandning ger jag inte mycket för.

Finns massa gucka utan ammoniak så det är ju ändå ett ickeproblem

har ingen annan uppfattning om maxxis annat än att en tillverkare som 2019 varnar för ammoniak definitivt har en hemläxa att göra.

Eller så är Maxxis mer öppen med sina varningar & informerar deras kunder om det, ammoniak luckrar upp i princip alla former av gummiblandningar så troligen är ingen av tillverkarna immun mot ammoniak. Det är ju inte så att Maxxis däcken faller sönder vid minsta lilla kontakt med ammoniak utan det får nog vara en rejäl dos över extremt lång tid.

Så, risken finns att du klankar ner på ett företag som är ärligt & istället ger tummen upp till företag som är oärliga (oärlig är fel ord, men företag som inte bryr sig om att lämna information).

det är inte som maxxis saknat tid att fixa problemet. om det nu finns kvar. ammoniak i tätmjölk nödvändigt eller inte är ju ändå att betrakta som normalt.

att t ex i usa sälja däck som inte tål det verkar ju vara ett bra sätt att åka på miljonskadestånd.

hittade vid snabb sökning den här länken, från 2011. men det var möjligen i arizona, så det kan ha varit yttre påverkan i form av kaktusmjölk.. :)?

https://forums.mtbr.com/arizona/maxxis-tires-stans-698247.html#post_7914463
.

Bilagor

• B2C897A2-ED8C-4F4A-9D37-6F88D26806B5.jpeg
    B2C897A2-ED8C-4F4A-9D37-6F88D26806B5.jpeg
    119.5 KB · Besök: 263
Efter att ha rengjort ett av två riktigt intorkade däck så känns det som ett rimligt alternativ att kassta o köpa nytt.
Jag läser att isopropanol ska funka. Ska testa nu, annars blir det att handla ammoniak

Jag tyckte det gick trögt men nu blir det fint.
Jag får cykla lite mer så jag sliter ut skiten och får byta lite oftare.

Pilla med naglar tycker jag fungerar bra på kanten, man får in snitsen efter en stund och kan dra bort långa strängar.

Testa med en lagom hård gummibit och "sudda" bort oönskat material.

Jag hittade en bit av en dörrmatta, funkade fint även vid kanterna.

Någon hade lyckats med fönsterputs!
Om det var Ajax, ICAs eller Willys berättar inte historien men alla är väl samma tensid- och vattenblandning.

Bumpar mig själv.
Har nu testat mitt eget råd efter en liten malör här om dagen.
Fönsterputs är grejen, tar bort även intorkat tätningsvätska på momangen. Inte bara på däck. Hela cykeln också. I princip. ?
Enkelt, billigt, bra. Ett riktigt kinderägg.

Bumpar mig själv.
Fönsterputs är grejen, tar bort även intorkat tätningsvätska på momangen. Inte bara på däck. Hela cykeln också. I princip. ?
Fungerar utmärkt till plast/ metall/ glas i bilinredningar. Fick det tipset av en mek på en stor bilverkstad för länge sedan. Har framgångsrikt och billigt hållit rent insidan på bilen med det sedan dess.

Bumpar mig själv.
fönsterputs brukar innehålla ammoniak, och det gör ju också ett flertal märken tätmjölk.

kan det finnas ett orsakssamband??

Några droppar Yes diskmedel och vatten, tillsammmans med en skurtrasa, både när vätskan varit torr som blöt, har fungerat på åtminstone sex olika TL-vätskor för mig.

fönsterputs brukar innehålla ammoniak, och det gör ju också ett flertal märken tätmjölk.

kan det finnas ett orsakssamband??
Lusläste just innehållsförteckningen på Willys prima fnösterpust.
Ingen ammoniak där inte, bara tensider och etanol. Samt parfym såklart.
Och ända bara att spraya och torka av utan ansträngning, gnugg eller annat hårt och svettdrypande arbete.

Lusläste just innehållsförteckningen på Willys prima fnösterpust.
Ingen ammoniak där inte, bara tensider och etanol. Samt parfym såklart.
Och ända bara att spraya och torka av utan ansträngning, gnugg eller annat hårt och svettdrypande arbete.
när jag gör egen fönsterputs brukar jag använda vatten plus yes, iblandat en mindre del spolarvätska. inte prövat det på intorkad tätmölk.

yes lär för övrigt innehålla viss mängd metanol, finns rapporter om förgiftningar därvidlag.

Tillbaka
Topp