Rengöra kedja

ikea2000

Medlem
Rengöra kedja
Hej,
Jag är sådan att jag helst tar reda på Varför man ska göra si eller så. Därmed undviker man allt "nä men jag hörde av en kompis brorsa som är såååå påläst att man ska göra...".

Så, kedjetvätt. Mycket som är skrivet här är bra men gammalt, borttaget eller inkomplett, som t.ex
http://happymtb.org/forum/read.php/1/78418/
Tydligen ska man använda citronsyra, var köper man det? :S

Samma råd ges i den fungerande länken:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html
under rubriken "Cleaning chains".
Häll citronsyra i pepsiflaska (MER flaska har ju störst öppning i Sve), i med kedjan, skaka om, fiska upp. Frågan är om man ska låta det ligga i en stund, eftersom alla här verkar låta kedjan ligga i lösningsmedel, och sedan olja, över natten?

Rengöra kedja
avfettning i en kedjetvätt, dyr park tool, eller billig biltema (i princip samma) . blir kliniskt rent. jag brukar spola med vatten efteråt för att få bort avfettningen ordentligt. dra en del med trasa, vänta lite å sedan en liten droppe på varje länk, sedan dra bort överskott ordentligt, - knullputs!

Rengöra kedja
Kokhett vatten + vattenflaska(drickaflaska) + lite maskindiskmedel + skaka ca 15s. Upprepa ett par gånger och det blir kliniskt rent.

Dessutom inget slabbjobb med lösningsmedel. Allt kan hanteras i köket och hällas ut i vasken.

Rengöra kedja
Det bästa är att först ge den till örgelgörgel, sen använder du din ultraljudstvätt.

Näst bäst är att först borsta bort så mycket löst gunk och damm som möjligt, och sedan skaka i flaska med lämpligt innehåll. Jag skulle gärna vilja undvika fotogen som jag använt själv, måste pröva hur det funkar med tillexempel diskmedel som tipsas om ovan. Diskmedel+hett vatten funkar åtminstone mycket bra för sluttvätten. Väldigt viktigt är att du verkligen får rent inuti kedjan, du måste skölja och skaka med fräscht vatten tills det inte kommer ut mer partiklar från kedjan och vattnet förblir helt rent.

Har du bara sköljt kedjan hjälpligt några gånger och sedan smörjer den får du antagligen bara in mer skit i den än vad som var där innan.

Sen vill du få bort vattnet inifrån länkarna innan du smörjer den, så blås torrt med tryckluft om du har det, eller rulla kedjan till en platt kaka och lägg på en platta på spisen, tvåan tio-femton minuter blir säkert bra (jag har själv bara gjort det på gasspis). Är kedjan ren luktar det ingenting, och luktar det får du tvätta bättre nästa gång...

Sedan kan du smörja med vad din eller andras religion föreskriver, kedjeolja eller vanlig motorolja är mitt tips. Du måste dock se till att smörjmedlet verkligen tränger in där det behövs, in i länkarna under rullarna, i tillräcklig mängd. Torka av och låt dropptorka över natten.

Rengöra kedja
Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Kokhett vatten + vattenflaska(drickaflaska) + lite
> maskindiskmedel + skaka ca 15s. Upprepa ett par
> gånger och det blir kliniskt rent.
>
> Dessutom inget slabbjobb med lösningsmedel. Allt
> kan hanteras i köket och hällas ut i vasken.

vilket maskindiskmedel rekommenderas? har kört med diskmedel ett par ggr men det funkar inte sådär överdrivet bra..

Rengöra kedja
Jag har använt olika typer av kedjetvättar som tar lång tid att använda och kladdar en den del.
Nu för tiden kör jag med en bra dry lube och tvättar kedjan med vatten efter varje tur och var tionde gång häller jag på avfettningsmedel och spolar av med vattenslang, med kedjan kvar på cykeln.
Man måste torka av kedjan direkt och smörja in den igen. Detta har fungerat i de senast fem åren med minst en tur i veckan.
Om man använder icke torkande olja kan det krävas bättre tvätt.

Rengöra kedja
Jisses! Det är precis som med öl ju. Har man druckit öl är det allra bäst att fortsätta dricka öl. Kedjan torkas av och sedan på med mer olja. Låt stå, torka av, smörj in, torka av, klart. :)

Ni lägger ner mer pengar och tid på en slitdel än vad det kostar att köpa en ny.

Tyskarna har fattat det här. ^^

Rengöra kedja
Veloce skrev:
> Jisses! Det är precis som med öl ju. Har man
> druckit öl är det allra bäst att fortsätta
> dricka öl. Kedjan torkas av och sedan på med mer
> olja. Låt stå, torka av, smörj in, torka av,
> klart. :)
>
> Ni lägger ner mer pengar och tid på en slitdel
> än vad det kostar att köpa en ny.

+1

Risken med lösningsmedel och diskmedel är att det blir rester kvar inne i länkarna som sedan bryter ner oljan. Med diskmedel + vatten kan kedjan dessutom börja rosta också.

Rengöra kedja
s skrev:
----------------------------------------
>
> Risken med lösningsmedel och diskmedel är att
> det blir rester kvar inne i länkarna som sedan
> bryter ner oljan. Med diskmedel + vatten kan
> kedjan dessutom börja rosta också.

Använde Yes powerspray + vatten. Torkade rent kedjan och lät det lufttorka i några timmar. Då hade kedjan börjat rosta. Senast har jag istället använt en fuktig trasa med Biltemas cykelavfettning.

Avdunstar fotogen eller lacknaftan utan att lämna kvar restprodukter?

Rengöra kedja
Oggler skrev:
> Kokhett vatten + vattenflaska(drickaflaska) + lite
> maskindiskmedel + skaka ca 15s. Upprepa ett par
> gånger och det blir kliniskt rent.
>
> Dessutom inget slabbjobb med lösningsmedel. Allt
> kan hanteras i köket och hällas ut i vasken.

App app app, oljerester får du inte hälla ut i vasken din lilla miljöbov!

Rengöra kedja
Använder man rätt smörjmedel så är halva jobbet redan klart. Jag kör nästan bara med olja för torra förhållanden. Då är det busenkelt att få rent kedjan. Vissa oljor sitter ju som kära på kedjan. Då är det värre.

Rengöra kedja
Avfettning och vatten med diskborste :-)

Före:
IMG_0497.JPG ht=544

Under:
IMG_0498.JPG ht=543

Efter:
IMG_0499.JPG ht=544

Rengöra kedja
hm, när jag skulle tvätta kedjan så sprejade jag avfettning och skrubbade. sedan vatten på och inom 5 minuter hade allting rostat :O :O

blev helt förskräckt över vad jag gjort och fick putsa bort det med papper och olja en bra stund.
varför blir det så tro?

Rengöra kedja
Road_Runner skrev:
> Massa bilder och text

Men den var ju redan ren!

När man köper en kedja är den infettad. Borde man alltså egentligen, om man ska vara renlärig, fetta in kedjan istället för att häva på olja?

Rengöra kedja
Kan bara be en stilla bön att jag klara kedje-inspektionen av Skogling imorgon...

1. 2 timmar i avfettningsbad.
2. Skölj rent i varmt vatten.
3. 10-15 minuter i ett varmt YES-bad.
4. Skölj ren i varmt vatten.
5. Låt torka.
6. En liten droppe Finish Line's KryTech Wax på varje länk.

hmtb_DSC_2756.jpg ht=482

//Källis

Rengöra kedja
BAH!
Tvätta kedja och hålla på... Nä, det behövs inte. En kedja kostar 150 spänn och de håller i två år (åtminståne mina HG93-kedjor). Varför bry sig om att pedantmeka då?
Dessutom tar det bara typ 30 meter så är kedjan skitig igen! M.a.o är det fullständigt meningslöst att pilla för mycket med kedjan.

KopiaavIMG_0908.JPG ht=544

Rengöra kedja
plumse skrev:
> En kedja kostar 150 spänn och de håller i
> två år (åtminståne mina HG93-kedjor). Varför
> bry sig om att pedantmeka då?

Well, nöter inte en "aldrig-rengjord-kedja" rätt hårt på kransar och drev?
En kassett och några framdrev kostar ju stålar...

Rengöra kedja
100_1604s.jpg ht=640

Finns inget som slår en ren kedja och klockrena växlingar, året om... :-)

1. Ta av kedjan, snabblås som SRAM PowerLink är grymt bra och rekommenderas.
2. Lägg kedjan i en glassburk typ 2 liters GB.
3. Häll i Biltemas avfettningsmedel(den vanliga, inte miljövänliga) så hela kedjan täcks.
4. Rör om lite. En gammal tandborste är perfekt. Låt stå i en timma. Rör om igen.
5. Häll avfettningsmedlet i en annan dunk, som du lämnar till miljöstationen när den är full.
6. Spola rent kedjan med varmt rent vatten. Använd tandborsten, dra kedjan över den så blir det rent och fint.
7. Torka kedjan, först med papper. En gammal hårtork funkar därefter perfekt.
8. Olja in kedjan med FinishLine XC Green.
9. Klart!

Totalt tar detta ca 15 minuter, om man räknar bort att kedjan ligger en stund i burken...

/Leo

Rengöra kedja
Jag byter kedja, kassett och drev varannat år. Kör med Deore-klingor, LX-kassett och XT-kedja. Givetvis sköljer jag bort skit när jag tvättar hojen, men ofta får det bara stå och torka. Sen borstar jag rent och smörjer.
Som sagt, det spelar ingen roll hur ren kedjan är när hojen står i hallen för några minuter in i skogen så är kedjan full med skit ändå och om man är ute i tre timmar spelar de första rena minutrarna ganska liten roll. Det gäller att sätta saker i rätt perspektiv vilket många glömmer ibland =)

[edit]: Komplett drivpaket kostar 550 spänn (saknar den dyra storklingan) och delat på 18 månader som grejorna håller (kör en annan hoj på vintern) så bryr jag mig inte det minsta ifall det slits pyttelite mer.

Senast redigerad av en moderator:
Rengöra kedja
Leo skrev:
> > Finns inget som slår en ren kedja och klockrena
> växlingar, året om... :-)

+1

> 8. Olja in kedjan med FinishLine XC Green.

Finns det någon anledning att du rekommenderar deras "wet lube" året om?

Rengöra kedja
Agassi skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Finns inget som slår en ren kedja och
> klockrena
> > växlingar, året om... :-)
>
> +1
>
> > 8. Olja in kedjan med FinishLine XC Green.
>
> Finns det någon anledning att du rekommenderar
> deras "wet lube" året om?

Det är av egen erfarenhet. Testat rätt många olika kedjeoljor, men inget slår FL XC green wet lube. Sprayflaskan räcker i evigheter, lätt att applicera då det blir oljeskum när man sprutar på det på kedjan. Tar ca 10 sekundr att olja hela kedjan genom att veva runt kedjan bakåt. Droppflaskor är stenåldern och tar alldeles för lång tid. Torr kedjeolja funkar bara vid torrt väder och det finns ju inte. ;-)

Använder FL XC Green på mtb och racer, oavsett väderlek. På mtb:n så fungerar det så bra att det oftast räcker att spola av cykeln med vattenslang, rätt på kedjan medans man vevar bakåt några varv, sen är kedjan blänkande ren. Torka av med lite papper, sen på med ny olja igen.

Allt överskott av oljan ska så klart torkas bort med papper, oljan tränger bra in i länkarna. En tunn hinna blir kvar som skyddar bra.

Största fördelen med XC Green är att det sitter kvar länge på kedjan. Enda gångerna kedjan gnisslat lite har väl varit efter en tolvtimmarstur i skogen, men aldrig annars.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Rengöra kedja
plumse skrev:
> Jag byter kedja, kassett och drev varannat år.
> Kör med Deore-klingor, LX-kassett och XT-kedja.
> Givetvis sköljer jag bort skit när jag tvättar
> hojen, men ofta får det bara stå och torka. Sen
> borstar jag rent och smörjer.
> Som sagt, det spelar ingen roll hur ren kedjan är
> när hojen står i hallen för några minuter in i
> skogen så är kedjan full med skit ändå och om
> man är ute i tre timmar spelar de första rena
> minutrarna ganska liten roll. Det gäller att
> sätta saker i rätt perspektiv vilket många
> glömmer ibland =)
>
> : Komplett drivpaket kostar 550 spänn (saknar den
> dyra storklingan) och delat på 18 månader som
> grejorna håller (kör en annan hoj på vintern)
> så bryr jag mig inte det minsta ifall det slits
> pyttelite mer.

+1

Det kan omöjligen bara ta en kvart att göra rent kedjan. Det är ju meningslöst att göra rent den om man inte också gör rent drev, kassett och trissor. Ska man göra det här varje gång man luftat cykeln kommer ju demontering/montering att slita mer än lite skit.

Jag anser fortfarande att lager ska fettas in för bästa resultat. Jämför en sprillans ny kedja efter användning med en som använts och rengjorts helt och sen bara är smord med olja.

Rengöra kedja
Det är naturligtvis snyggt med ett superrent drivpaket, men jag vet inte om jag tycker att det spelar så hiskeligt stor roll för växlingsfunktionen. På pendlarhojjen kör jag 8-delat XTR, och cyklade i ett och ett halvt år (två vintrar) utan annan rengörning än avspolning + frottéhandduk och lite mer olja på kedjan. Det växlade helt jävla otroligt perfekt ända tills jag i början av sommaren gjorde rent allt ordentligt. Nu funkar det tyvärr inte lika bra... :-P

Rengöra kedja
Jag har kört med paraffinolja i två år nu, både som smörja och som tvätt. Fast mitt tvättande begränsar sig till att jag tar en trasa, dränker in den rejält med paraffinolja och sen torkar kedjan ren med den. Kedjorna verkar hålla lika länge som förut, tvätten går fortare - och så håller sig mina händer och nagelband sig mjuka och lena!

Rengöra kedja
Oskar skrev:
> Det är naturligtvis snyggt med ett superrent
> drivpaket, men jag vet inte om jag tycker att det
> spelar så hiskeligt stor roll för
> växlingsfunktionen. På pendlarhojjen kör jag
> 8-delat XTR, och cyklade i ett och ett halvt år
> (två vintrar) utan annan rengörning än
> avspolning + frottéhandduk och lite mer olja på
> kedjan. Det växlade helt jävla otroligt perfekt
> ända tills jag i början av sommaren gjorde rent
> allt ordentligt. Nu funkar det tyvärr inte lika
> bra... :-P

Det bär mig emot att säga +1 då jag är överpedant...
Placebo-effekten rena prylar har på mig är enorm!
Men, bara för att, så var det precis som du beskriver med min fulpendel när jag fick den av en polare. Den var fullständigt igenkletad och vid första anblicken så såg det nästan inte ut att fungera. Gissa om jag blev förvånad då den fungerade klockrent! Efter rejäl tvätt och rengöring så är det helt allvarligt inte lika klockrena växlingar på kassetten. Men men. Den är numera pedantiskt tvättad i alla fall. Och välsmord. :)

@ Leo Ok, måste testa sprayen. Kör med Finish line röd flaska sommartid och grön vinter.
@ plumse Får nog lägga på någon krona till när jag byter eftersom jag kör med XT-drev. Sen är det väl så att jag lite nu och då kör i miljöer med packad sand och det knastrar hårt i kedjan efterår vilket föranleder grovtvätt. Känns som att om man aldrig rengör riktigt ordentligt så borde det nöta rätt rejält? Men som sagt var, så är jag väl en placebo-cyklist också pga pedant-ådran :(

Tillbaka
Topp