Rengöra nav

jockefri

Ny medlem
Rengöra nav
Hej!

Jag tycker mitt hjul snurrar dåligt, det låter som att det är smuts inuti navet. Jag tänkte därför öppna upp och kolla vad som är fel.

Jag tänkte rengöra både fram och baknav. Jag har börjat med att ta lös framhjul och snabbfäste. Sedan vet jag inte riktigt hur man ska ta lös "ändkapslarna" till navet utan att skada dem. Jag tänkte därför höra om någon på forumet vet och kan ge lite tips på hur man gör för att få lös dem.

Bifogar bild på kapslarna, de är liksom runda och diametern smalnar av utifrån hjulet.
hjulen är av märket Tec fluenta race.

Mvh Jocke

Bilagor

• nav2.jpg
    nav2.jpg
    61 KB · Besök: 127
Rengöra nav
@Rasmus, tack för svar.

Körde skruvstäd, trasa och tejpade backarna och drog. Det gick fint, rekommenderar dock att införskaffa bra gummibackar till skruvstädet om någon ska försöka sig på samma metod. Fick lite smårepor på kapslarna. Gör inte mig något, men på dyrare hjul kanske man vill vara mer aktsam.

Rengöra nav
Var det maskinlager, eller konor och kulor innanför?
Maskinlager byter man. Konor och kulor kan man göra rent och lägga på nytt lagerfett på om allt är i bra skick.

Rengöra nav
@Stumpy

Det var lösa kullager och "skålar" (antar att det är det som är konor?). Tog ut lagren och gjorde rent, lade på nytt fett och satte tillbaka. Hjullagren kändes som de var i bra skick, skålarna däremot såg de ut att vara små gropar i. Förmodligen slitage från smuts.
Hjulet rullar mycket bättre nu men fortfarande inte helt bra. Funderar på om det går att byta skålarna och hur svårt det är?

Rengöra nav
I Cup-and-cone lager så är den delen du har i navet koppen (eller skålen) och konerna (eller konmuttrarna) är dom två delarna som sitter på den genomgående axeln och trycker mot kulorna. Dom kallas kon för att dom är formade som koner. Om skålarna är slitna så måste man tyvärr oftast kassera hela navet, men kolla med tillverkaren av navet du har. Om hjulet inte rullar bra efter att du gått igenom lagret så kan det vara så att du har för högt tryck på kulorna. Konerna ska justeras så att du inte har något spel i lagret. Sen ska stoppmuttrarna (dom två andra muttrarna förutom konerna som du har på axeln) dras åt mot konerna. Lite knepigt att få till rätt i början men man lär sig.

Rengöra nav
Perfekt spänning på den typen av lager är det när det är ett litet glapp som försvinner när man drar fast hjulet i ramen.
Sätt hjulet i ramen och dra kopplingen så den precis griper. Då skall det finnas ett liiitet glapp. Dra sedan åt den helt och känn att glappet försvunnit. Lätt i teorin, svårare i verkligheten. :)

Rengöra nav
Stumpy sa:
Perfekt spänning på den typen av lager är det när det är ett litet glapp som försvinner när man drar fast hjulet i ramen.
Sätt hjulet i ramen och dra kopplingen så den precis griper. Då skall det finnas ett liiitet glapp. Dra sedan åt den helt och känn att glappet försvunnit. Lätt i teorin, svårare i verkligheten. :)

Heh jo det där har man ju hört om. Gör du så själv?

Rengöra nav
Det finns väl ett kullager därinne att byta? För mig är det fånigt nog oftast en åtliggande bromsback som gör att hjulet snurrar för långsamt.
...Hm, eftersom det är Vasaloppstider: Hoppas att de har ett fräscht kulllager i Falun.

Tillbaka
Topp