Rengöra sin MTB

Rudebiker

Ny medlem
Rengöra sin MTB
Hej!

Jag är ny inom MTB världen och jag cyklar på min nya Trek X-Caliber 9 som känns som en toppen nybörjarcykel iaf för mig. Det jag undrar är hur jag kan rengöra cykeln på bästa sätt, ska kedjan smörjas, får spray användas på trampdrevet, växlarna bak och bromsar? kan bromsarnas funktion försämras om olja används? mitt bakdäck skriker lite då jag försöker bromsa rätt hårt, hur kan detta åtgärdas på bäst sätt?

Ber om ursäkt för ev dubbelpost.

Mvh Andreas Gävle

Rengöra sin MTB
Olja med droppflaska på kedjan. Sprayolja hamnar överallt där du inte vill ha den, t.ex. på bromsskivorna.

Jag sprutar av cykeln med vatten på gör det själv tvätten, inget tvättmedel eller liknande.

Rengöra sin MTB
inget högtryck i riktning nav, fjädring och vevparti. och inga kapillära rengörningsmedel på dessa platser.

en rätt måttlig vattenstril plus diskborste utan andra åtgävor gör cykeln tillräckligt ren på ett par minuter.

Rengöra sin MTB
Rudebiker sa:
mitt bakdäck skriker lite då jag försöker bromsa rätt hårt, hur kan detta åtgärdas på bäst sätt?
Det är en varningssignal från däcket om att du befinner dig på asfalt, betong eller annat MTB-olämpligt underlag, vilket avhjälps snabbt genom att styra ut i terrängen och skogen igen. ?

Rengöra sin MTB
kais01 sa:
inget högtryck i riktning nav, fjädring och vevparti. och inga kapillära rengörningsmedel på dessa platser.

en rätt måttlig vattenstril plus diskborste utan andra åtgävor gör cykeln tillräckligt ren på ett par minuter.
Vad är kapillära rengöringsmedel?

Rengöra sin MTB
Spola av cykel med vattenslang , spruta på muc off och vänta 3 minuter , spola av muc off och smörj kedja .

Är man extra noggrann kan man ta en gammal diskborste och gnugga lite på cykeln efter man sprutat på muc offen

Senast ändrad:
Rengöra sin MTB
Torkar drivlina med trasa/våtservetter, ibland kedjetvätt med lampolja (sen på med ny olja). Innerbenen på gaffeln brukar jag torka av lite lätt med våtservetter. Ibland sprayar jag lite isopropanol på bromsskivorna och torkar med torky,
Det blir mycket torka :D

Senast ändrad:
Rengöra sin MTB
kolan sa:
Torkar drivlina med trasa/våtservetter, ibland kedjetvätt med lampolja (sen på med ny olja). Innerbenen på gaffeln brukar jag torka av lite lätt med våtservetter. Ibland sprayar jag lite isopropanol på bromsskivorna och torkar med torky,
Det blir mycket torka :D

Isopropanol på skivorna e ju värdelöst. Blir bara skrik å dålig bromsverkan.

Rengöra sin MTB
Rudebiker sa:
Hej!

Jag är ny inom MTB världen och jag cyklar på min nya Trek X-Caliber 9 som känns som en toppen nybörjarcykel iaf för mig. Det jag undrar är hur jag kan rengöra cykeln på bästa sätt, ska kedjan smörjas, får spray användas på trampdrevet, växlarna bak och bromsar? kan bromsarnas funktion försämras om olja används? mitt bakdäck skriker lite då jag försöker bromsa rätt hårt, hur kan detta åtgärdas på bäst sätt?

Ber om ursäkt för ev dubbelpost.

Mvh Andreas Gävle

Vilket medel man använder får man prova sig fram till själv tills man hittar sina favoriter men använd inte massa medel på bromsar och tvätta aldrig cykeln ståendes upp och ner så vatten rinner in i styrröret och drar med sig skit in i lagren! Använd inte högtrycksgrejer heller.

Tillbaka
Topp