Rengöring av drivlinan och skurna lager

Burras

Medlem
I klubben som jag tränar och tävlar med är det några som använder avfettning/yes-power och liknande direkt på kedja och kassett (utan att monteras av hjul och drivlina) som sedan spolas rent med vatten (vanlig trädgårdsslang) för att få rent. Deras grejer blir verkligen rena på et enkelt sätt. Dock har vissa haft problem med lager som skurit i hjul och vevlager efter denna behandling.
Då är frågan om det är osmart att använda olika sorters avfettning som beskrivits ovan om dessa kan ta sig in i lagren och pajja dessa?
Hur rengör ni drivlinan på ett enkelt och effektivt sätt för att spara lagren om det skulle finnas risk att skada lagren som utifrån ovan process?

Om du tar av kedjan och kasseten en gång och bara torkar noga. Sedan efter varje/var annan tur torka renr kedjan med trasa så hålls det rent!

gordiz skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du tar av kedjan och kasseten en gång och bara
> torkar noga. Sedan efter varje/var annan tur torka
> renr kedjan med trasa så hålls det rent!

+1 Santa Cruz testade hållbarhet på lager genom att tvätta och inte tvätta en massa SC cyklar. De lager som höll längst satte på de cyklarna som aldrig hade tvättats (drivlinjan hade dock torkats av och smörjts vid behov). De cyklar som användes minst höll också lite sämre.

Senast ändrad:
Torkar också bara av kedjan och kassetten med en gammal trasa eller handduk. Lägger man sedan på lagom mycket av bra smörjmedel blir kedjan aldrig så äcklig att man måste avfetta, koka i diesel eller liknande.

Att direkt applicera rengöringsmedel på cykeln har nog sitt dyra pris. Bättre att ta loss kedja och kassett innan kemisk rengöring. Eller bara torka av.

Jag själv kör just med att som ni gör torka av kedjan och kassett. Men jag tycker samtidigt att det är mycket trevligt att ha en skinande ren drivlina. Då räcker inte avtorkning till. Brukar då ta av kassetten vilket iof inte är speciellt besvärligt. Men om man inte har snabbkoppling på kedjan är det ju ingen hit att bryta varje länk i längden. Hur skulle man göra för att få kedjan helt ren utan att demontera den och samtidigt undvika kemikalier i lagren?

Precis som alla andra så är trasa det jag använder.

Jag viker en trasa dubbel o sträcker mellan händerna o drar mellan kuggar på kassetten. Då ser den nästan ny ut.
Man kan ju även spraya medel på trasan o torka. Då får du ingen som rinner droppar från cykeln.

Så gör inte som de andra i klubben. Deras kassett är 99% ren, din 95.
Men dina lager mår 100% bra, inte deras.

Kedjetvätt funkar bra på kedjan om du inte vill ta loss den varje vecka. Eller gör ni andra det?

Häll lagom mycket rengöringsmedel direkt på trasan och inte på cykeln. Då hamnar det inte där det inte ska vara, och kryper inte in i kedjan i samma omfattning. 5-56 eller teflonolja är bra rengöringsmedel.

Tillbaka
Topp