[Rengöring] K-Sprit=Isopropanol/Isopropylalkohol?

JLarsson

Aktiv medlem
det verkar som om Isopropanol är da shit för rengöring av bromsar och vid gaffelservice. Men var köper man sånt? Läste nånstans att K-Sprit var denaturaliserad Isopropanol till största delen. Då undrar man vad resten är...

Rock Shox rekommenderar Isopropanol när man mekar gaffel, men kan man använda nåt annat?

Förr fanns isopropanol på apoteket. Annars tror jag färgaffärer har det.
Jag köper vanlig kemiskt ren bensin i en vanlig välsorterad livsmedelsaffär.

Senast redigerad av en moderator:
säger bara som min signatur.. inte det billigaste kanske men ack så effektivt köper heldre det än använder av 20l dunken med isopropanol jag har.

köpte en flaska på 100ml isopropylalkohol på apoteket idag för att göra rent bromsskivorna. 59 riksdaler kotade den. den irreterar ögonen men man kan bli dåig och omtöcknad av ångorna å det är värt 59 rikdaler helt klart och rent o fint blev det också.

JAg ringde jsut runt och kollade
Isopropanol=isopropylalkohol finns på apoteket för 59kr/100 ml = 590 kr/litern !!!!!!!!!!!!!!
finns också i färgaffären men då endast i 20 litersdunkar för 750kr = 37,50 kr/litern !!!

viss prisskillnad

JAg har hittills inte lyckats hitta på ngt annat ställe.

Köpte min fina glasflaska på apoteket, efter den ovanstående jämförelsen kommer jag inte göra det igen. Men det är ju en fin flaska iaf... :)

Tillbaka
Topp