Renovera/Bygga om REX damcykel från 1989

Tjena alla sköna cykelfantaster!

Har precis bestämt mig för att renovera eller bygga om min mormors gamla Rex damcykel från 89. Tyvärr har jag inte så bra koll på hur jag ska ta mig tillväga med nya delar, och det är där jag tänker att ni kommer in i bilden.
Skicket är lite blandat men lägger in lite bilder som ni kan kolla på.

Det största problemet är att växeln är helt trasig och kedjan samt dreven är så rostiga och rundade att det knäpper i knackar i varannan tramp man gör, samt en kedja som hoppar av lite då och då.

Så min fråga till er är väl om jag kan bygga om cykeln till en singel speed eller sätta dit en ny 9-1 växel, eller laga den befintliga. Om något av följande är möjligt, hur ska jag gå till väga?

Med vänlig hälsning
ViktorGunnar

Bilagor

• 512FECDB-6E00-47D4-8F19-5A9D768DAA6F.jpeg
    512FECDB-6E00-47D4-8F19-5A9D768DAA6F.jpeg
    1 MB · Besök: 391
  • 8E5DCB71-4655-4AE9-A3DC-AF841E767F72.jpeg
    8E5DCB71-4655-4AE9-A3DC-AF841E767F72.jpeg
    794.9 KB · Besök: 280
  • 2F69D801-B707-4F9E-A62E-AE7D928944C3.jpeg
    2F69D801-B707-4F9E-A62E-AE7D928944C3.jpeg
    780.9 KB · Besök: 217
  • 9FC13026-C773-44E9-B776-27943E929BB6.jpeg
    9FC13026-C773-44E9-B776-27943E929BB6.jpeg
    459 KB · Besök: 181
  • CB2B694C-ABC5-4A12-9379-D44F2C6E38AD.jpeg
    CB2B694C-ABC5-4A12-9379-D44F2C6E38AD.jpeg
    635.9 KB · Besök: 180
  • F37B2802-5089-48B6-822E-5C25C415E4E8.jpeg
    F37B2802-5089-48B6-822E-5C25C415E4E8.jpeg
    821 KB · Besök: 186
  • 74192FFC-6272-4DE8-9F6B-FF6B31C0FD70.jpeg
    74192FFC-6272-4DE8-9F6B-FF6B31C0FD70.jpeg
    614.6 KB · Besök: 219
  • 4F3245BD-FD63-4542-96D2-3367AB44936A.jpeg
    4F3245BD-FD63-4542-96D2-3367AB44936A.jpeg
    623.8 KB · Besök: 209
En rimlig nivå är att byta däck, slang och kedja, allt annat känns som överkurs.
Köper helt ditt svar, är det för att det är omöjligt att utföra eller blir mycket jobb? (Anledningen till byte av växel är som sagt för att den nuvarande inte funkar och växeln som låg i fram tills att den gick sönder är första eller andra, vilket inte är så optimalt :/)

Bakdrevet ser ju hur bra ut som helst, den kan inte ha gått många mil. Ny kedja och montera isär naven och övriga lager rengör och fetta in är vad jag hade gjort. Och även nya däck förstås, hade valt Schwalbe Marathon eller något liknande punkteringssäkert.

Sen är cykeln som ny :)

Senast ändrad:
Bakdrevet ser ju hur bra ut som helst, den kan inte ha gått så jättemånga mil. Ny kedja och montera isär naven och övriga lager rengör och fetta in är vad jag hade gjort. Och även nya däck förstås, hade valt Schwalbe Marathon eller något liknande punkteringssäkert.

Sen är cykeln som ny igen :)
Härligt, tack för info, har som sagt ingen kunskap om cyklar alls.. Hur kan jag få den att gå lite bättre med tanke på att växeln är trasig? :)

Härligt, tack för info, har som sagt ingen kunskap om cyklar alls.. Hur kan jag få den att gå lite bättre med tanke på att växeln är trasig? :)
Hur vet du att navet är trasigt? De naven brukar tåla rejält med misshandel och vanvård innan de ger upp, jag skulle gissa att det är en justerings- och servicesak.

Hur vet du att navet är trasigt? De naven brukar tåla rejält med misshandel och vanvård innan de ger upp, jag skulle gissa att det är en justerings- och servicesak.
Jag uttrycker mig nog med fel termer, men den delen på styret där du växlar upp och ner funkar inte alls och är sprucken, därav mitt utryck att ”växeln är trasig”. Går det att fixa?

Jag uttrycker mig nog med fel termer, men den delen på styret där du växlar upp och ner funkar inte alls och är sprucken, därav mitt utryck att ”växeln är trasig”. Går det att fixa?
Då är jag med. Ser nu också att det är en femväxlad, Pentasport, gissar jag? Har för mig att jag läst att det kan vara svårt att hitta ett nytt växelreglage till det navet men de finns andra på forumet som är experter på det navet.

Då är jag med. Ser nu också att det är en femväxlad, Pentasport, gissar jag? Har för mig att jag läst att det kan vara svårt att hitta ett nytt växelreglage till det navet men de finns andra på forumet som är experter på det navet.
Ja men precis, det är en Pentasport Torpedo, så det är nog det som är mitt största problem för att få cykeln att bli ett härligt transportmedel igen.. :(

Ja men precis, det är en Pentasport Torpedo, så det är nog det som är mitt största problem för att få cykeln att bli ett härligt transportmedel igen.. :(
Finns lite trådar här på forumet om Pentasport och växelreglaget om du söker. Trodde först att det var ett treväxlat nav, lika som det jag själv haft.

Finns en auktion på Tradera som kanske är intressant:

Stort tack! Kollar in det :)
Traderaauktionen är tyvärr för fel reglage, den variant som ofta går sönder, står mer här:

Jag tycker du skall göra det till ett lågbudgetprojekt, göra cykeln brukbar till låg kostnad. Jag tycker inte att drev och vevparti ser särskilt slitna ut. Kedjan är däremot rostig, kan finnas stela länkar, så den borde bytas ut. Den är dock billig, och slits snabbare än vevparti och bakdrev. Jag hade behållit både däck och slang, finns ingen anledning att byta dem om de fungerar, även om de är gamla.
Sen verkar du ha ett 5-växlat Pentasport växelsystem, förmodligen med växelvajrar på båda sidor om baknavet. Det systemet kan göra vem som helst förtvivlad. Har själv haft systemet, och det är inget jag skulle satsa mycket pengar på. Har kommenterat det i några trådar om du orkar söka.
Om reglaget är trasigt, så skall du (som påpekats ovan) inte köpa den första generationens reglage, dom går lätt sönder. Tyvärr tillverkas inte delarna längre, så det blir till att söka på annonssajter, och ha tålamod. På Tradera brukar det då och då dyka upp delar till Torpedos system, ofta till alldeles för höga priser.
Satsa inga större pengar på cykeln innan du löst växelproblemet. Det kan lätt bli på tok för mycket pengar i förhållande till vad du får.

Traderaauktionen är tyvärr för fel reglage, den variant som ofta går sönder, står mer här:
Det är exakt samma problem med min växelväljare. Tack för varningen.

Jag tycker du skall göra det till ett lågbudgetprojekt, göra cykeln brukbar till låg kostnad. Jag tycker inte att drev och vevparti ser särskilt slitna ut. Kedjan är däremot rostig, kan finnas stela länkar, så den borde bytas ut. Den är dock billig, och slits snabbare än vevparti och bakdrev. Jag hade behållit både däck och slang, finns ingen anledning att byta dem om de fungerar, även om de är gamla.
Sen verkar du ha ett 5-växlat Pentasport växelsystem, förmodligen med växelvajrar på båda sidor om baknavet. Det systemet kan göra vem som helst förtvivlad. Har själv haft systemet, och det är inget jag skulle satsa mycket pengar på. Har kommenterat det i några trådar om du orkar söka.
Om reglaget är trasigt, så skall du (som påpekats ovan) inte köpa den första generationens reglage, dom går lätt sönder. Tyvärr tillverkas inte delarna längre, så det blir till att söka på annonssajter, och ha tålamod. På Tradera brukar det då och då dyka upp delar till Torpedos system, ofta till alldeles för höga priser.
Satsa inga större pengar på cykeln innan du löst växelproblemet. Det kan lätt bli på tok för mycket pengar i förhållande till vad du får.
Vilken härlig feedback man får från er alla. TACK!
Du har helt rätt om växelsystemet. Tråkigt att det är svårt att laga men tacksam för faktan. Har läst och hört lite om singel-speed system och funderar på om det kan vara en lösning? För det jag har kunnat läsa mig till säger att det ska vara en horisontel infästning för bakhjulet, vilket min cykel verkar ha, skulle det kunna vara en lösning på problemet eller blir det dyrt och svårt?

Du har helt rätt om växelsystemet. Tråkigt att det är svårt att laga men tacksam för faktan. Har läst och hört lite om singel-speed system och funderar på om det kan vara en lösning? För det jag har kunnat läsa mig till säger att det ska vara en horisontel infästning för bakhjulet, vilket min cykel verkar ha, skulle det kunna vara en lösning på problemet eller blir det dyrt och svårt?
Nollväxlat (eller eg. enväxlat) är det enklaste att byta till men om du kommer över ett treväxlat Torpedonav och hjul kan det också vara ett alternativ, de naven är bättre än Pentasportnaven.

Jag kan inget om singelspeed ombyggnader. Men du har i praktiken ett singelspeedsystem nu, så om det fungerar för dig med den växel som ligger i nu, är det bara att byta kedja och cykla vidare och söka efter ett reglage av en senare modell. Är utväxlingen för hög (tror att 4:e växeln är default om inte vajrarna belastas) så kan du byta till ett större bakdrev för en rimlig kostnad.
Alternativet är exempelvis att byta till exempel till Shimano Nexus 3 system. Det går att hitta kompletta hjul för 1100-1200, sedan tillkommer däck, slang, reglage och vajer. Tyvärr har ditt hjul nu lite udda storlek, så det är inte säkert att 28 tums hjul går in i ramen. Men det går att bygga ett hjul med ett löst Nexus 3 nav, + den fälg du har, + eventuellt nya ekrar som matchar nav och fälg. Tyvärr kommer alla ombyggnadsalternativ med växlar att antingen kosta en hel del pengar i relation till vad cykeln är värd, eller kosta tid i av form letande på annonssajter och webbutiker.

Jag kan inget om singelspeed ombyggnader. Men du har i praktiken ett singelspeedsystem nu, så om det fungerar för dig med den växel som ligger i nu, är det bara att byta kedja och cykla vidare och söka efter ett reglage av en senare modell. Är utväxlingen för hög (tror att 4:e växeln är default om inte vajrarna belastas) så kan du byta till ett större bakdrev för en rimlig kostnad.
Alternativet är exempelvis att byta till exempel till Shimano Nexus 3 system. Det går att hitta kompletta hjul för 1100-1200, sedan tillkommer däck, slang, reglage och vajer. Tyvärr har ditt hjul nu lite udda storlek, så det är inte säkert att 28 tums hjul går in i ramen. Men det går att bygga ett hjul med ett löst Nexus 3 nav, + den fälg du har, + eventuellt nya ekrar som matchar nav och fälg. Tyvärr kommer alla ombyggnadsalternativ med växlar att antingen kosta en hel del pengar i relation till vad cykeln är värd, eller kosta tid i av form letande på annonssajter och webbutiker.
Ja okej då är det kanske ingen ide att lägga en massas pengar på det. Men ett större bakdrev skulle jag kunna leta efter.
Ska undersöka om ett 28tums hjul går in i ramen för då kan det absolut vara aktuellt att köpa ett nytt komplett hjul och en Shimano växel.
Vet såklart att det inte ligger något värde i cykeln och det är många butiker som har sagt att jag borde köpa en ny cykel istället, men tycker att det finns en charm och lite känsla i att cykla runt på mormors gamla cykel.
tack för all hjälp och info. Känner att cykel kommer bli en ny hobby.

Pentasport har ett något oförtjänt dåligt rykte, eftersom de avlöste ett nästan äckligt driftsäkert system - det treväxlade Torpedonavet.

Pentasport behöver mer underhåll och är svårare att justera in men fungerar klanderfritt därefter. Ett av de stora problemen med själva navet är att det är ganska känsligt på grund av många rörliga delar. När smuts och gammalt fett kläggar igen det kommer vissa växlar att sluta fungera. Oftast blir det problem med ettan, fyran och femman.

Jag har haft isär flera Pentasportnav och komponenterna är av hög kvalitet, när jag gjort rent och smort upp brukar de alltid funka. Jag har heller inte märkt nån skillnad i kvalitet mellan reglagen. Men det är ett problem att de är i plast, givetvis. Kombinationen av ett igensatt nav och en frustrerad cyklist som rycker och sliter i ett åldrat plasthandtag borgar fan inte för nån vidare hållbarhet alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Helt rätt, tycker jag, att du vill göra i ordning din mormors hoj. Jag kan nästan garantera dig att den är bättre kvalitetsmässigt än nästan alla andra standardcyklar som säljs i dag.

Hjulstorleken är inte udda, det är ett vanligt 559 som exempelvis sitter på typ alla vanliga månntenbajks från 80- och 90-talet.

Senast redigerad av en moderator:
559 är samma som 26" och den näst vanligaste hjulstorleken, absolut ingen udda storlek. 622 (28") funkar inte med ramen. Växelreglage till Pentasport finns på ebay.de, det finns även de som byggt om till friktionsreglage, 0-växlat är en möjlighet som ger en cykel som kräver minimalt underhåll och som håller hur länge som helst, 3-växlat någonstans mellan. Så det finns ett antal bra alternativ för en låg kostnad som ger en i praktiken nästan ny cykel :)

Helt rätt, tycker jag, att du vill göra i ordning din mormors hoj. Jag kan nästan garantera dig att den är bättre kvalitetsmässigt än nästan alla andra standardcyklar som säljs i dag.

Hjulstorleken är inte udda, det är ett vanligt 559 som exempelvis sitter på typ alla vanliga månntenbajks från 80- och 90-talet.
Ja men precis, det är kul att ge äldre saker nytt liv. Tack för bra infon om hjulen, skönt att veta att det kommer funka med 26".

559 är samma som 26" och den näst vanligaste hjulstorleken, absolut ingen udda storlek. 622 (28") funkar inte med ramen. Växelreglage till Pentasport finns på ebay.de, det finns även de som byggt om till friktionsreglage, 0-växlat är en möjlighet som ger en cykel som kräver minimalt underhåll och som håller hur länge som helst, 3-växlat någonstans mellan. Så det finns ett antal bra alternativ för en låg kostnad som ger en i praktiken nästan ny cykel :)
Riktigt bra med information nu :) Om jag ska beställa nytt nav, är det något speciellt jag bör tänka på? finns det olika storlekar som passar olika ramar eller är det standardmått på allt?

Hur funkar ett pentasport om man fimpar det trasiga reglaget och kör ett hederligt treväxlat Torpedoreglage på drivsidan, funkar det öht?

Hur funkar ett pentasport om man fimpar det trasiga reglaget och kör ett hederligt treväxlat Torpedoreglage på drivsidan, funkar det öht?
Kommer inte ihåg hur treväxlade drog vajer men Pentasport skall fungera så att det är tre lägen på högersidan, ett i mitten och sen två ytterlägen mot stopp. Vänstersidan har bara två ytterlägen mot stopp. Så de som använt friktionsreglage har satt ett märke på högerreglaget som visar mitten och övriga lägen som vanligt mot stoppen.

Tillbaka
Topp