Renovera/byta ut vevparti

Leaving

Aktiv medlem
Hej - funderar på ett nostalgiprojekt....
Min första racer från -82, en HPD med Centurionram, tubdäck, en mix av Campagnolo o Dura-ace behöver en grundlig genomgång.
Det mesta är lösbart, men de invändiga gängorna i ramen för vevpartiet är dåliga (korrosion i kombination med slarvigt gängat)
Finns det någon som har en lösning på hur jag fixar detta? Vill framförallt behålla mina Dura-ace Aero vevarmar.
O

Om gängorna är skadade så måste dom skäras om. Verktygen är rätt dyra och ovanliga så du lär få ringa runt en del. Är dom bara skitiga och rostiga/oxiderade så skulle jag köra med en mässingborste försiktigt, eventuellt ta bort rosten/oxideringen kemiskt.

Edit: den här var inte så himla dyr:

Om gängorna är skadade så måste dom skäras om. Verktygen är rätt dyra och ovanliga så du lär få ringa runt en del. Är dom bara skitiga och rostiga/oxiderade så skulle jag köra med en mässingborste försiktigt, eventuellt ta bort rosten/oxideringen kemiskt.

Edit: den här var inte så himla dyr:
Får kolla vad det är för gänga - troligen brittisk, vet att det är en vänster o en höger, men det kanske det är även på italiensk...

Hej - funderar på ett nostalgiprojekt....
Min första racer från -82, en HPD med Centurionram, tubdäck, en mix av Campagnolo o Dura-ace behöver en grundlig genomgång.
Det mesta är lösbart, men de invändiga gängorna i ramen för vevpartiet är dåliga (korrosion i kombination med slarvigt gängat)
Finns det någon som har en lösning på hur jag fixar detta? Vill framförallt behålla mina Dura-ace Aero vevarmar.
O
Om Du bor i Göteborgs- eller Stockholmsområdet kan Du få hjälp. Tegner o Gbg eller Champion i Sth. Ska resultatet bli bra måste Du också plana vevlagerhylsans sidor så att skålarna har kontakt hela vägen runt.

Jag har fått vevlagerhylsorna på ett antal cyklar friserade (gängorna renskurna och hylsan planfräst) på Veloform i Gbg. Det kostar några hundra, minns inte exakt men under femhundringen. Rekommenderas varmt!
A5FAA860-80E6-4C0E-ADEA-C52B8C31E553.jpeg

Tillbaka
Topp