Renovera Campagnolo veloce 9 växelreglage?

olaola

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått en Eddy Merckx Alu Sprint som behöver renoveras. Det första problemet är att något i växelreglaget är galet. Spaken dras inte tillbaka. Är det något man renoverar eller köper man nytt? Det är Campagnolo veloce 9 växelreglage.

1_2016-04-2620.44.58.jpg

5_2016-04-2620.46.18.jpg

Fin cykel! det går att renovera reglagen, i princip varje detalj finns som reservdel.
eller kolla på K&S efter begagnade

Tack!

Ja den är så himla fin :) Troligen är den ett snäpp för liten för mig dock så jag kanske får försöka hitta någon att byta med.

Jag gjorde en snabb googling och det verkade vara 2 fjädrar som behövde bytas regelbundet. Om nu regelbundet är vart 10-15 år :)

Det går utmärkt att plocka isär och fetta om och byta fjäder, eller vad som nu behövs.
Men med tanke på vad delar kostar (eBay är nog bästa stället, även om säkert racingdepån med flera kan hjälpa till, och det är ju massa fraktkostnader på allt).
Men sen kan du ju köpa dihär som dök upp på K&S härom dagen.
Lite plastigare och escape (men det har du väl nu oxå) men i övrigt helt okay...
Finns även nya Xenon för ungefär samma peng på webshoppar.

Men börja med att plocka isär och gör rent och fetta om (vitt vattenfast fett).

Vajrar funkar med "Shimano" om man bara filar lite på diameter och längd på nippeln (gäller både växel och broms).

Säg till om du tröttnar så tar jag över renoveringen :-)

EDIT:
Just det. En sak till. Just 9-växlat Campy finns i två versioner.
Den du har är den nyare modellen (sent 2001 och nyare, 1999-2001 fanns det båda samtidigt sägs det) och undvik den äldre "toppiga" modellen, eller 9-växlade som det inte står QS och 9 speed på, för de har lite annat kabeldrag.

Senast ändrad:
Tack KentS

Jag tittade på den och det ser inte så svårt ut. Jag sökte lite på att byta de delarna som var typiska slitdelar. Det blir nästan lika mycket som att köpa nya. Byter jag de slitna hoodsen är det mer än att köpa nya :(

Himla knasigt tycker jag

Jag renoverade mitt gamla Daytona 9-delade högerreglage och passade då på att byta relevanta kugghjul så det blev 10-delat istället. Knappast någon ekonomisk vinning jämfört med att köpa nya, men jag gillar utseendet på min gamla och så var det ju rätt skoj att ha byggt om själv :-)

Att helt plocka isär och sätta ihop ett Ergopowerreglage är inte så lätt som det ser ut i videor, man behöver nästan vara två personer för att lyckas få ihop dem korrekt.
Dock är fjädern till nedväxlingen lätt att byta, bara att ta bort bromshandtaget och lirka dit den nya fjädern medest en tång.
Självklart bör man renovera reglagen om nu skadan inte är värre än så, min egen erfarenhet är att nyrenoverade campareglage fungerar nästan bättre än helt nya då dessa ofta behöver "slitas in" för att lira helt perfekt.

Sorry, har du köpt nya Xenonhantag, då funkar ny framväxlar men INTE med gammal växel. Då är det bara att köpa ny framväxel, Xenon t ex, billigt och bra.

Tack!

Hur funkar det med bakväxeln? Jag tycker det verkar funka. Men som sagt. Jag har inte testat så mycket.

Tillbaka
Topp