Renovera Cykel

Ollzk

Medlem
Renovera Cykel
En DBS skänktes mot hämtning på min lokala köposälj-sida på facebook. Sprang dit direkt och hämtade den. Den ser rätt trött ut, men nyckel till låset fanns med och allt funkar, tror jag. Jag tänkte mecka upp den och kanske sälja vidare eller använda som reservcykel:
P1010875.JPG

Förstår dock inte grejen med växlarna:

P1010870.JPG

P1010874.JPG

P1010871.JPG

?? Är det här nåt alternativ till vanliga främre drev eller? Kan jag ta bort det här helt och hållet?

Renovera Cykel
Ser ut som den rullat jorden runt två gånger... :) Men mysigt objekt ändå. Har aldrig sett maken på konstiga växelreglage!

Renovera Cykel
Kedjan hoppar rätt mycket när jag cyklar, tror ni det beror på dessa? Skar mig nästan på de vassa taggarna när jag tog bort dem :P..:

DSC_0015.JPG

Tror ni denna behöver bytas också?
DSC_0011.JPG

Renovera Cykel
Det ser ut som kedjan har varit rena katastrofen. Lilla drevet bak och trissorna är helslut. Läge för ett foto på klingan fram för att se hur mycket stryk den tagit.

Kul växelsystem och bra vilja från din sida.

Renovera Cykel
Ollzk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte vad lagerbanor är eller hur de ska
> se ut :) Tog isär och tog några kort:
>
>
>
>
>
Nä de där lagren ser fina ut på bild ivf. Tvätta rent med avfettning och kleta dit nytt fett och bajka vidare.
Lagerbanor är de ytor som kulorna rullar emot. Finns ytterbana och innerbana. Ytterbana = den med större diameter och innerbana = den med mindre diameter.

Senast ändrad:
Renovera Cykel
copytag skrev:
> hoppas du använt crc vouchern i sista bilden!

Haha, den kan kanske komma till användning om jag behöver lite nya drev :P

Renovera Cykel
Ollzk skrev:
> Framdrevet:
>
Spontant tycker jag att det också ser kraftigt slitet ut. Men här är det bra med fler åsikter. En alltför sliten framklinga kommer slita på kedjan (och kedjan på klingan pga fel delning). Så småningom börjar kedjan rappa över. Men som sagt det är bra med fler åsikter. Allt för att du inte skall kosta på för mycket i förhållandet till resultatet.

Renovera Cykel
Okej, tänkte jag kanske kunde slippa byta framdrevet.. Jag tänker inte lägga allt för många hundralappar på den här cykeln. Men ny kedja, trissor och kassett kan väl inte gå på så mycket? Det är kanske lite knepigare att få tag på dock.?

Renovera Cykel
Ollzk skrev:
> Okej, tänkte jag kanske kunde slippa byta
> framdrevet.. Jag tänker inte lägga allt för
> många hundralappar på den här cykeln. Men ny
> kedja, trissor och kassett kan väl inte gå på
> så mycket? Det är kanske lite knepigare att få
> tag på dock.?

DEn sexdelade kassetten verkar knepigast och den vet jag inget om. Förutsatt att du får tag på den (eller möjligen lösa drev?) kan du nog få ihop det billigt om du inte byter klingan. Man får ju väga nytta, nöje och ekonomi. Tid går ju att bjuda på.

Renovera Cykel
För att skänka lite hopp till den här tråden så gjorde jag följande:

Nya kompletta hjul 799:-
Kedja 35:-
Styrlinda 49:-
Sadel 110:-
Sadelstolpe 130:-
Styre 69:-
Färg och slippapper 260:-
Pedaler 49:-

Värt? Japp.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.9 KB · Besök: 44
  • image.jpg
    image.jpg
    44.5 KB · Besök: 57
Renovera Cykel
Kung_Gustaf skrev:
> För att skänka lite hopp till den här tråden
> så gjorde jag följande:
>
> Nya kompletta hjul 799:-
> Kedja 35:-
> Styrlinda 49:-
> Sadel 110:-
> Sadelstolpe 130:-
> Styre 69:-
> Färg och slippapper 260:-
> Pedaler 49:-
>
> Värt? Japp.

Härligt!! Sjukt snyggt!

Funderar på att strunta i kassetter, växlar, drev o allt vad det heter och bara köpa denna: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Bakhjul-28-622-mm-270026/ och ett nytt framdrev och kedja och sen piffa upp styre, sadel och lack. Kanske nytt framhjul också så det inte ser helt mongo ut med trumbroms o grejor.
Men jag vet inte hur pass värt det är eftersom någon nämnde att gaffeln såg krockad ut osv.. Har googlat lite bilder på DBS Sport för att jämföra ramen mot en likadan men har inte hittat något.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp