Renovera upp MTB från 2011. Vägledning?

Stylaren

Ny medlem
Hej!

Jag har börjat fundera på att renovera upp min Scott Aspect 55 från 2011 och börja använda som komplettering till motocross åkningen.

Jag skäms nästan hur dåligt jag tagit hand om hojen men som det ser ut idag så behöver framgaffel, drivlina/växlar och vajrar bytas ut. Tanken är att cykla mycket stigar osv i skogen, bor på Gotland så någon downhill körning är inget att fundera på.

Då jag är ny inom "MTB" världen så skulle jag behöva lite vägledning. Var köper jag shysta delar på nätet och hur vet jag att dom passar min cykel? Angående framgaffeln, kan man köpa något bra på ebay för 1-2k? Vilka märken/modeller skall man kika på?

// Stylaren

Kanske inte det du vill höra, men investera 0 kr i din befintliga cykel, sälj den för 1500 kr och köp något annat. Ny eller eller en fin beg cykel. Du får en fungerande ny basic-MTB från ca 7000 och och en helt ok instegs-MTB från ca 10000. Är det en orimlig budget?

Hur lång är du? Vad väger du?

En vettig gaffel som RockShox Reba RL kostar runt 4500 kr. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=206710
Vettig drivlina som Shimano SLX 2x11 kostar runt 5000 kr. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=193061

Ärligheten varar längst! Bara tacksam för din feedback! Skall se hur jag hör, får surfa runt lite på bike24.com.

Hade troligen en liten skev bild gällande kostnaden, hade tänkt lägga 3-4k.

Tack så mycket!

Fast det är ju inte säkert att du behöver byta ut precis varenda pryl i drivlinan sim Sixten länkade till. Kanske räcker med slitage delar och då snackar vi helt andra summor.
Sen behöver man inte en reba gaffel utan det finns billigare som fungerar bra.

Du kan hitta galet mycket prylar på eBay, bl.a. gaffel kan du få fatt i betydligt billigare där. Dessutom är det roligt att nörda rundor? Lycka till!

Stylaren sa:
90kg och 194cm lång. :)
Anade det :) Din Aspect 55 har väl 26" hjul och ser väl ut ungefär såhär?
Asp2.jpg

Jag är själv 194 cm / 80 kg, bytte från 26" till 29" hjul på tok för sent, men bättre sent än aldrig :)
Min son är 10 år / 150 cm och cyklar på en Scott Scale 26" HT.
Sälj, ge bort eller skrota din Aspect!
Köp en annan cykel, med 29" hjul, speciellt om det är en HT.

Senast ändrad:
Överväg stel gaffel (om den dämpade är kaoz bortom hemmameksräddning), så fina och feta däck du plats/råd med samt att felsöka drivlinan för vad som egentligen behövs.

Hej,

Finns inget som säger att du kan ha kul på din Aspect med lite renoveringar inom din budget.

Eftersom du kör mx antar jag att du är van att mecka?
Då skulle jag först byta ut slitdelar som växelvajrar, kassett, kedja, drev och bromsbelägg. Köp inget fancy utan gå på det som sitter på. Har du tex niodelad kassett så fortsätt på det och köp shimano deore eller motsv. Det borde gå på en dryg tusing. Har du inte bytt däck sedan 2011 så byt dem med. Går på runt 400-1000 kr. Köp inte den sämsta gummiblandningen, de brukar ha kasst grepp.

Det andra jag skulle göra är att serva gaffeln och sticka ut och cykla. Och sen cykla lite till.

Är du fortfarande nöjd med cykeln så kan du börja leta beggad gaffel, exvis här på happy. Kan ta ett tag men det går att hitta för under 2000. Tänk på att kolla vilka standarder din cykel har på styrlager, bromsinfästning och hjulaxel på framhjulet sp att det inte blir fel. På en cykel från 2011 skulle jag gissa på rakt styrrör 1 1/8", 9 mm qr-axel och post mount-infästning på bromsarna.

Borde landa på 3-4 kkr.

Upptäcker du under resans gång att mtb är skitkul så kan det vara läge att pensionera Aspecten till pendlarhärke och köpa ny cykel. Behåller du den gamla cykeln kan du ha den som backupcykel när den nya är sönder eller på service. Eller låna ut till kompisar så har du snart fler att cykla med ;-)

paxel sa:
Hej,

Finns inget som säger att du kan ha kul på din Aspect med lite renoveringar inom din budget.

Eftersom du kör mx antar jag att du är van att mecka?
Då skulle jag först byta ut slitdelar som växelvajrar, kassett, kedja, drev och bromsbelägg. Köp inget fancy utan gå på det som sitter på. Har du tex niodelad kassett så fortsätt på det och köp shimano deore eller motsv. Det borde gå på en dryg tusing. Har du inte bytt däck sedan 2011 så byt dem med. Går på runt 400-1000 kr. Köp inte den sämsta gummiblandningen, de brukar ha kasst grepp.

Det andra jag skulle göra är att serva gaffeln och sticka ut och cykla. Och sen cykla lite till.

Är du fortfarande nöjd med cykeln så kan du börja leta beggad gaffel, exvis här på happy. Kan ta ett tag men det går att hitta för under 2000. Tänk på att kolla vilka standarder din cykel har på styrlager, bromsinfästning och hjulaxel på framhjulet sp att det inte blir fel. På en cykel från 2011 skulle jag gissa på rakt styrrör 1 1/8", 9 mm qr-axel och post mount-infästning på bromsarna.

Borde landa på 3-4 kkr.

Upptäcker du under resans gång att mtb är skitkul så kan det vara läge att pensionera Aspecten till pendlarhärke och köpa ny cykel. Behåller du den gamla cykeln kan du ha den som backupcykel när den nya är sönder eller på service. Eller låna ut till kompisar så har du snart fler att cykla med ;-)

Vettigaste inlägget i den här tråden hittills tycker jag, ta hand om sakerna du har först! Är den i dåligt skick för att den stått och skräpat så kan det ju räcka med ny kedja och vajrar till drivlinan, 26-tums däck borde gå att få fräscha billigt på köp och sälj, luftfjädrad gaffel borde också gå att få till bra pris på köp och sälj om man har lite tålamod. Visst är 26 tum inte det nya svarta men ska du cykla platt och snäll terräng så borde det inte vara världens undergång om du tar vara på det du har. Om du har fräschat upp cykeln blir den ju lättare att sälja om det blir aktuellt också.

Fast om hen sen tycker det är kul att cykla kommer hen börja snegla på ny hoj i alla fall och då är det trist att ha lagt 4k på en cykel med nära nollvärde.

glitch sa:
Fast om hen sen tycker det är kul att cykla kommer hen börja snegla på ny hoj i alla fall och då är det trist att ha lagt 4k på en cykel med nära nollvärde.

Fördelen med att göra det stegvis är att man inte behöver plöja ner alla pengar i den gamla cykeln om man kommer fram till att man vill köpa nytt.

Sen går det ju att använda gamla cykeln till annat, den är ju inte ocykelbar.

Även om det inte alltid är ekonomiskt värt att renovera är det inte fel heller. Det går att hålla summorna nere med lite tålamod och smarthet.

Köp ny drivlina och vajrar, samma typ som sitter på. Däck absolut. Men tom billigaste gummit är bra jfrt något från 2011. Köp feta däck på en 26" om du är stor. Inte 1.9-2.1 bredd utan 2.3 eller mer - om det får plats bak. Schwalbe Nobby Nic eller Racing Ralph är rätt säkra kort.

Gaffelbyte är "dyrast" men med lite tur kan gaffeln räddas med en service om inte gaffelbenen är för slitna.

Personligen gör jag ofta sånt för jag tycker det är kul och lärorikt. Senast med några små RC-bilar. Slutsumman blev nästan som att köpa en ny i kartong, men jag fick ju nöjet att renovera den och lärde mig massor.

Jag har renoverat flera cyklar också, köpt beg grejer på K&S. Men man måste alltså tycka det är kul att lägga tiden för det är sällan lönsamt.

Att ha en extra lånecykel för kompisar är grymt, enkelt och kul sätt att introducera dem till cykling.

Jämfört med MX är väl allt mtb-igt billigt, lätt och lättmekat.

Internetköp är min grej då jag gillar att pyssla själv. Men ibland är det surt. Häromdagen hjälpte jag två vänner att justera sina nyköpta Canyon-HT. En av cyklarna hade puffad lockout på gaffeln, skall bli intressant att se om de löser det smidigt.

Är det ens rätt ramstorlek på Aspecten, är det stl. XL?
Jag menar fortfarande att varje investerad krona är en förlorad krona. Går den att sälja för 1500 kr är det nog bästa affären, ta pengarna och lägg på en ny eller bättre beg 29" HT. Eller en risig 29" HT i rätt storlek som sedan rustas upp.

Söker jag på Blocket efter Recon eller Reba kommer NOLL cyklar upp i 29" och stl. XL. Dessvärre.

Coola ner er grabbar och töser. Lägg köphysterin på hyllan och renovera mera. Kanske ni lär er grejer också. Tänk vad ni sparar på att själv kunna jobba med prylarna.

Att en cykel är från 2011 gör inte att man behöver en ny

Hade en treväxlad cykel som blev utsatt för trafikolycka och den var enligt bedömande cykelhandlare värd att skrotas så då rullade jag hem med både den och en ny begagnad cykel.
Det blev ett nytt hjul och så fick jag en cykel att ge bort.

Man kan ju dela upp det också, en cykel att träna på, en att tävla på, en att köra till affären och en i reserv om reserven blir stulen.

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Coola ner er grabbar och töser. Lägg köphysterin på hyllan och renovera mera. Kanske ni lär er grejer också. Tänk vad ni sparar på att själv kunna jobba med prylarna.

Att en cykel är från 2011 gör inte att man behöver en ny

Hade en treväxlad cykel som blev utsatt för trafikolycka och den var enligt bedömande cykelhandlare värd att skrotas så då rullade jag hem med både den och en ny begagnad cykel.
Det blev ett nytt hjul och så fick jag en cykel att ge bort.

Man kan ju dela upp det också, en cykel att träna på, en att tävla på, en att köra till affären och en i reserv om reserven blir stulen.

Jag hoppas verkligen du gav bort den nya dä.

Jag gillar att renovera och tycker rent allmänt att man skall undvika "senaste årsmodellen-hysterin". Problemet är bara att renovering ofelbart blir dyrare än man tror. Alltid. Därmed bör renoveringsobjektet verkligen vara något man vill ha efter renoveringen. Typ en gammal skärgårdskryssare eller sportbil :)
Min rekommendation är därmed att smörja upp den cykel ts har och köra på den ett tag utan några som helst uppgraderingar. Givet att den rullar såklart. Känns det fortfarande kul med mtb, köp en hoj värd att satsa på.
Det gamla uttrycket "det går inte att polera en bajskorv" må vara grovt i sammanhanget men är alltid värt att ha i bakhuvudet när man överväger renovering.

Om cykeln mest har stått så är den nog inte så sliten antar jag.

Börja med ny växelvire och spruta lite olja/5-56 i växelreglage och växelförare. Kedjor för 8/9/10-delat finns på biltema/CO.

Pumpa däcken och ge dig ut och kör.

Om det är samma typ av gaffel som på bilden Sixten postade så behöver du nog inte oroa dig för att den ska vara så värst mycket sämre än den var innan.

Ganska snart märker du nog om du gillar att köra MTB, och om du vill lägga pengarna på dyrare delar till cykeln du har eller om du hellre sparar till en modernare hoj.

MEN!!
Det viktiga är ju att du kommer ut och cyklar, så du vet om det är något du vill lägga pengar på :)

theBrand sa:
Om cykeln mest har stått så är den nog inte så sliten antar jag.

Börja med ny växelvire och spruta lite olja/5-56 i växelreglage och växelförare. Kedjor för 8/9/10-delat finns på biltema/CO.

Pumpa däcken och ge dig ut och kör.

Om det är samma typ av gaffel som på bilden Sixten postade så behöver du nog inte oroa dig för att den ska vara så värst mycket sämre än den var innan.

Ganska snart märker du nog om du gillar att köra MTB, och om du vill lägga pengarna på dyrare delar till cykeln du har eller om du hellre sparar till en modernare hoj.

MEN!!
Det viktiga är ju att du kommer ut och cyklar, så du vet om det är något du vill lägga pengar på :)
+1

2011, det är ju nästan som en ny cykel? vad är det som krånglar på den? lite luft i dämparen, olja på valda ställen så kan det hända den funkar helt ok!

byta kablar kan vara bra, men ofta räcker det att dra ur den gamla, förse den med syntetolja, och köra igen. kolla att änden inte är uppsplittrad, annars går kabeln inte att få i igen. en ny kostar inte många kronor, finns helt ok på biltema.

att kablar funkar bättre torra har då jag aldrig märkt. efter några års stillestånd blir detta än tydligare.

de som säger att du snart kommer att längta efter en 29a har förmodligen rätt. så överdriv inte insatserna.

Tillbaka
Topp