Renoverar en gammal världsmästar cykel.

tjenixen! det är så här att jag har fått för mig att renovera en gammal världsmästar cykel :P
men jag skulle behöva byta vevlager men jag hittar inget liknande. någon som vet vart man kan få tag på det eller ett nyare alternativ?

Mvh

tjenixen! det är så här att jag har fått för mig att renovera en gammal världsmästar cykel :P
men jag skulle behöva byta vevlager men jag hittar inget liknande. någon som vet vart man kan få tag på det eller ett nyare alternativ?

Mvh

Crescent har kallat sina cyklar ”Världsmästarcykeln” sedan 50-talet. Det är alltså ingen modellbeteckning. Bild tack.

Bilagor

• IMG_20230628_205021.jpg
    IMG_20230628_205021.jpg
    475.6 KB · Besök: 163
  • IMG_20230628_222030.jpg
    IMG_20230628_222030.jpg
    383 KB · Besök: 156

Enklast är att köpa en Fauber-adapter för BSA- eller ITA-gänga.

Vet du vart kan jag hitta det?

Vet du vart kan jag hitta det?
Finns hos Velobia i Finland. Där köpte jag.
Finns även nån annan variant som hålls ihop med långa skruvar:

Googla lite så finns det fler varianter som man ska trycka in med presspassning och kanske lite Loctite-lim. Jag vet inte exakt vilka som funkar. Däremot så vet jag att innerdiametern på Fauber-nav för Crescent brukar vara ca 46 mm, dvs gänga M46.

Bäst är att konvertera till BSA-gänga då det är vanligast och lättast att hitta lager till.

Senast ändrad:

Vet du art kan jag hitta det?
Är det smidda vevar?
Nej det är det inte

Finns hos Velobia i Finland. Där köpte jag.
Finns även nån annan variant som hålls ihop med långa skruvar:

Googla lite så finns det fler varianter som man ska trycka in med presspassning och kanske lite Loctite-lim. Jag vet inte exakt vilka som funkar. Däremot så vet jag att innerdiametern på Fauber-nav för Crescent brukar vara ca 46 mm, dvs gänga M46.

Bäst är att konvertera till BSA-gänga då det är vanligast att hitta lager till.
Tack, ska googla lite i helgen och se vad man hittar ?

Crescent med fauber-adapter och BSA-gänga. Byggd med ett Campagnolo-lager med ISO-fyrkanter. Funkar perfekt!

Hade fungerat lika bra med moderna lösa lagerskålar och en annan typ av vevlager, tex Shimano Hollowtech II eller Campagnolo Ultra-torque...

Bilagor

• 20230630_090559.jpg
    20230630_090559.jpg
    325.3 KB · Besök: 72
Tillbaka
Topp