Renovering av äldre växel

turbo100

Medlem
Hej,
På en gammal cykel har jag ett "Shimano Suntour RT lite" som är i bedrövligt skick och har många år på nacken...
Vad är tips för att få liv i cykeln igen (som ska användas för vardagsturer)
Plocka isär hela reglaget och bada det i diesel och sedan smörja upp och justera eller byta hela paketet till något mer modernt - här undrar jag dock hur kompatiblet det är med växlar osv.

Ja, mycket gammal.. men tänkte det kanske skulle finnas något som passar
14wvipz.jpg

6 kuggar bak men frågan är om man kan hitta något som passar.
Såg detta
https://www.cykelkraft.se/frikrans-6-vxl-mf-tz500-14-28t
Kan det funka?
och kan man hitta ny bakväxel med reglage?
Kanske kan konvertera till 7 växlars system som verkar vara vanligare?
Mycket tacksam för hjälp i frågan!

Så vitt jag vet så är Shimano och Suntour olika märken, vilket gör mig osäker på vad du pratar om.
Om du inte har väldigt bråttom så kan du ju alltid börja med rengöring och smörjning för att se om det räcker för att få cykeln att fungera till en nivå du är nöjd med.
kompatibilitetsfrågor blir lättare att besvara om du beskriver bättre vad du har. Frihjul/kassett, antal växlar, etc.

turbo100 sa:
6 kuggar bak men frågan är om man kan hitta något som passar.
Såg detta
https://www.cykelkraft.se/frikrans-6-vxl-mf-tz500-14-28t
Kan det funka?
Det går nog att montera på navet. Men kan kräva lite fix.
Suntour gjorde en serie frihjul som hette ”Ultra”. De har mindre mellanrum mellan dreven än vanliga 6-växlade.
Om ditt hjul/cykel är byggt för ett ”Ultra” frihjul så blir det sådär att montera ett normalbrett frihjul. Då kommer du behöva lägga till några brickor på axeln, helst centrera om fälgen. Och om cykeln har indexerad växling så kommer inte den att matcha längre.

Jag skulle prova att rengöra den rejält först. Kan vara så att det bara fungerar eftersom det är 6 vxl. Eller så fungerar det inte alls för att det är ett riktigt skräpsystem och att det aldrig fungerat.
Men det ser ut som att det trots att skulle fungera bara du får rent från rost och mök.

Då provar jag med ordentlig rengörning.
Hur ser en sådan process ut?
Bör jag plocka loss alla detaljer och skruva isär eller går det med avfettning och borstar (svag högtryck) när grejerna är monterade på cyklen?

Sedan till kedja, tänkte köpa något billigt på biltema för dom ligger nära men hur är det med kedjelås till deras växlar, förljer det med?

CYKELKEDJA 15-18 VÄXLAR
Art. 27-403
För max 6-delad bakre frikrans, 15–18-växlade cyklar.

turbo100 sa:
Vad är det som inte funkar nu?
Visst, dreven är rostiga, men det som syns verkar inte så slitet.
En så rostig kedja är antagligen lika rostig inuti, och då nöts de fort. Jag hade nog bytt den direkt.
Bakväxeln ser ful ut, men går nog att putsa upp.
turbo100 sa:
och kan man hitta ny bakväxel med reglage?
”Ultra”, den smalare sorten, tror jag inte produceras längre. Men den vanliga bredden borde inte vara några problem.
turbo100 sa:
Kanske kan konvertera till 7 växlars system som verkar vara vanligare?
Om det är normalbredd så borde det gå bra. Mät bredden i bakgaffeln. Är den 126/130 mm borde det vara fritt fram.

Stålborste och borsta bort den värsta rosten på kassetten, byta kedja om du kan alternativt plocka loss den (föreslagsvis utan att bryta den utan skruva isär växelarmar och dylikt) och dränka den i t.ex 5-56, låta ligga en dag och sedan borsta av allt från den och lägga den i olja du ändå inte tänkt använda till annat och värma den oljan så det puttrar (inte kokar, då får du tjära) i kanske en halvtimme.
Låt sedan kedjan hängtorka.

Derailleur och andra mekaniska komponenter är nog bäst du låter bli att skruva på. Dom är väldigt "känsliga" för inställningar och det blir ett himla meck att få allt att klaffa sen. Dränk även dom i 5-56 eller liknande och låt dra ett tag. Spola sedan av skiten med varmt vatten och ta en mjuk borste och borsta bort det som sitter.
Torka av och smörj sedan med olja direkt efter.

Jag skulle tippa på att samtliga vajrar och höljen är "döda" vid det här laget. Packade med rost. Men dra ur alla vajrar och blås rent med tryckluft (finns på burk) och borsta av vajrarna med stålull. Då kanske du kan rädda dom ändå. Annars finns sådant på Biltema för en spottstyver.

Sedan är det bara att hoppas att ingenting är såpass slitet (utöver vajrar då alltså) att det inte längre klaffar. Åsså tar vi det lugnt med effektuttaget i början så att saker får en chans att slita in sig igen.
Och ja, allting kommer vara slitet och omslitet till att bara passa sig själva. Efter detta varvet är det bara att byta som gäller och då kan man lika gärna göra ett sådant jobb på en modernare cykel.

Hej och tack så mycket för uppdateringen!
Jag kommer att försöka göra rent enligt beskrivning och skruva så lite som möjlikt.
Ska följa råden ovan!

2 tilläggsfrågor om nogon vet/har tid:
Jag skulle jag gärna vilja byta kedja för den vet jag är mycket sliten.
Hur vet man om en från biltema kan passa - verkar vara standardstorlek på deras "budget"..
Finns för 6-delad krans, men det framgår inte om det är kedjelås eller om man ska nita -

Är det lämpligt att skruva bort kransen från nav samt derailleur från ramen för att lättare kunna göra rent?
Igen tack!

Senast ändrad:
Du måste inte skruva loss dom, därför jag inte föreslog det. Risken är att dom rostat fast nämligen och blir svåra att få av.
Och även om du får loss kransen så betyder inte det att det nödvändigtvis blir enklare för den är en solid konstruktion mest troligen och det är lättare att borsta den när den sitter på hjulet som håller den.

Hej! Av det lilla som går att utläsa av bilden, har du fått tagi en budgetcykel från tidigt 80-tal. Den verkar föga använd att döma av slitaget på frikransen, men har drabbats hårt av vanvård. Att såväl broms som växelwirarna är oandvändbara är bara att räkna med . Men börja med att kontrollera dessa saker, sadelstolpe sitter dom fast. Dom kan vara svåra t.o.m omöjliga att få loss. Vidare alla lager, hjul-. vev- och styrlager. Frikransar kan sitta som berg, du behöver rätt avdragare och eventuellt ett rejält skruvstycke. Antar att den är sex-delad så det mesta i kedjeväg lär passa, men du behöver antagligen korta den , du kan använda den gamla som måttstock men du behöver en kedjebrytare. Det är inga problem att skruva loss bakväxeln. Den snedställda parallellogrammen är förövrigt ett gammalt Suntour-patent som numera används av alla tillverkare

Hej,
Det mesta verkar fungera men är som ni ser dåligt underhållet.
Bakaxel känner jag glapp (både horizontal och axial). För att tar bort kuggkransen som verkar vara typ freewheel behöver jag https://www.bikester.se/park-tool-f...tadsutrustning-4-faesten-gra-svart-14996.html
FR-3.. inget på biltemas hylla.. och lär väl aldrig få nytta av verktyget igen.
Fråga om någon vet:
Måste jag ha av kuggkransen för att komma åt lagerna och inspektera dom?

Senast ändrad:
turbo100 sa:
Fråga om någon vet:
Troligen ja. Fulmekade ihop denna en gång i tiden.
20190723_203617.jpg

Avsedd för 7-delad kassett. Kanske något liknande fungerar för dig? Mät ytterdiameter på låsringen. Åk till närmaste secondhandbutik och hitta lämplig hylsa. Modifiera m.h.a. vinkelslip.

Hej,
Jag har faktiskt funderat på något åt det hållet.
Hylsans ytterdiameter behöver vara 25mm och jag har fyra uttag men det går att fixa.

Sen noterade jag att min nippel till växelreglaget är 5mm i diameter och 6mm högt..
Biltema universalwire passar inte :(
Hittat skruvnippel som är 5X7 jag skulle kunna hyvla till men det känns inte bra..
Suger lite med gamla grejer som inte underhålls längre...

ser fult ut, men kan säkert fungera efter lite kärlek. om delarna bara rör sig är tipset att inte krångla till det. applicera olja och rör igång grejorna.

snurrar hjulen smutt skulle jag inte ta isär lagren, utan bara se till att mindre mängd vanlig syntetmotorolja tar sig in i dem och mjukar upp fettet.

5-56 och liknande kan vara bra om saker sitter fast, men gör de inte det skapar dessa preparat onödiga problem eftersom de tvättar och torkar ur t ex lager alldeles för hårt.

turbo100 sa:
Fråga om någon vet:
Oftast inte, men det blir lättare att se/komma åt.
Lossa låsmutter och kona på icke-drivsidan, och ta bort dem. Då kan du som regel dra ur axeln åt andra hållet. Då kommer du åt konorna på bägge sidor, och skålen på icke-drivsidan. Drivsidans skål sitter lite illa till, men brukar kunna nås någorlunda med pinnar, pincetter, tops och trasor.

Okey,
Skruvarna lossade lättast från andra sidan men med en kontramutter borde det gå.
Det jag hör är skrap när jag roterar kransen- kan inte tvätta bort det.
Testar ditt tips..

En annan fråga- har hittat ett gammalt o helt med shimano Acera i motsvarande skick- även den vanvårdad, är det lättare att hitta felar/verktyg till den?

Tillbaka
Topp