Renovering av cykel

Zibban

Ny medlem
Renovering av cykel
Hej,

Jag har en gammal Bridgestone(racer)cykel från -86 som jag funderar på att renovera upp.
Har dock lite frågor om det är möjligt att göra som jag har tänkt.

Jag sitter på en hel del reservdelar och överflödigt massa skrot.
Tex. Bakhjul med 10-delad 105 kassett, 105 bak o framväxel, ramväxel förare för 10-delat, bromsar osv.

Idag sitter det en 6-delad frikrans på bakhjulet, är det möjligt att byta ut alla komponenter på gammelcykeln så att jag kan använda 10-delade kassetten med tillhörande hjul? Eller kommer kedjelinjen bli helt galen på en så gammal ram. Observera att Hjulet med 10-delade kasseten ryms utan problem i ramen.

Det jag saknar är vevpartiet och antar att jag behöver skaffa ett nytt sådant så kedja/vevparti osv. är kompatibelt.
MEN! Hur är det med vevlager? Idag sitter det lösa kulor i "navhuset" (vet ej vad det heter) finns det vevlager/vevpartier som är kompatibla med så gamla cyklar.

Hoppas på ett possitivt svar ;)
/Henke

Renovering av cykel
Är det brittisk vevlagergänga är det inga problem. Är det fransk kan det bli knepigare, men allt går att lösa.

I övrigt är det bara att köra, blir nog en trevlig cykel.

Renovering av cykel
Kul jag har också en gammal go Bridestone -86:a. Köpte den av en kollega som införskaffade den för att köra Vätternrundan. Han körde ca 100mil på den -87 sedan har den förvarats i ett varmgarage sedan dess. Så den är i ett fantastiskt skick. Jag har pimpat den med ett par nya röda sulor, röd linda och smörjt upp den. Nu går den som ett skott!

Här kan du hitta lite mer info om cykeln:

http://www.sheldonbrown.com/bridgestone/1986/index.html

Renovering av cykel
Japp, det är brittisk gänga. Men dök på ett annant problem, hittade en liten spricka i ramen. Får se om jag orkar ta tag i det och försöka åtgärda det.

Av någon anledning gillar jag Bridgestone cyklarna. Har två stycken!

1. Bridgestone 700 -86 (röd med kromad gaffel) Uselt skick som jag tänkte göra något åt. (tyvärr med spricka i ramen :(

2. Bridgestone Diamond Sports -?? Helt i Orginal även pump, däck o styrlinda. Ok skick men vissa delar är helt slut.

Någon som vet vilken årsmodell det kan vara. Se Bild nedan:

Kanske blir att jag fixar i ordning denna Diamond Sports istället! (Cykeln är identisk med bilden tagen från http://www.cykelhobby.com/bridgestone.htm) /Henke

Bilagor

• bridgestone.jpg
    bridgestone.jpg
    69.7 KB · Besök: 62
Renovering av cykel
jag är lite osäker på årsmodellen på Diamond Sports. Jag har en exakt likadan. Kollegan som jag köpte den av köpte den -86 (vad han kan minnas)och det står nått intyg på sidan av ramen att den köpts -86. Men eftersom den inte finns med i någon katalog så blir jag lite osäker.

Jag har också original pumpen kvar. Jag fick även med original bridestone vattenflaska (dock jävligt sunkig).

Renovering av cykel
Vattenfalaskan skulle man haft kvar. Slängde den när jag köpte cykel. Det var saft kvar i flaskan som inte luktade allt för gott :)

Nu minns jag inte riktigt ramnumret på min, men har för mig att det är A419299.
Enligt ett forum fick jag fram denna info på en annan cykel:

-> Serial # A630788
A-> January
6-> 1986
30-> (January)30
788-> 788th of this model made this month.

Så mitt serienummer borde betyda att cykeln tillverkades 19 Januari 1984 #299 lite osäker på de sista siffrorna...

RENOVERINGEN:

Har nu plockat ner Diamond'en för att göra i ordning den till brukbart skick.

Ramen är nu strippad och funderar på att lackera om den då lacken inte är den bästa.
Är det bäst att slipa den ren eller är blästring att föredra? Har ni några tips för att lyckas?

Några förslag på bra sprayfärger på burk som håller hyfsad kvalitet? Bör man klarlacka den efteråt?
Tips på olika färkombinationer ni tycker är snygga. Hade tänkt att använda en färg på ramen och en annan på gaffeln...

Tips o förslag på allt mottages gärna ;)

/H

Renovering av cykel
Zibban skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, det är brittisk gänga. Men dök på ett
> annant problem, hittade en liten spricka i ramen.
> Får se om jag orkar ta tag i det och försöka
> åtgärda det.

Var sitter sprickan?

Renovering av cykel
PeaceDog skrev:
> Styrlager kan vara japansk standard. Så var
> rädda om lager om ni är osäkra.
> Info finns på Sheldons sida angående styrlager.

Har rengjort lager och lagerhus, de ser riktigt fina ut. Så de ska behållas :)

oxr skrev:
> Var sitter sprickan?

Sprickan sitter på kedjestaget, någon centimeter från vevhuset.

/H

Renovering av cykel
Zibban skrev:

>
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var sitter sprickan?
>
> Sprickan sitter på kedjestaget, någon centimeter
> från vevhuset.
>