Renovering av Miyata 100 Mixte

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Inga förebilder blev tagna, men det får väl bli en tråd i alla fall. Syrran ville ha en fin cykel med krom och läder, och jag hittade en väl använd Miyata för en spottstyver Så här såg cykeln ut som ny:
11EA26C1-228C-428A-846F-A68181A98A64.jpeg


Nu är den lite mer strippad:
F5329956-4C51-45AE-A747-2D6F219BF267.jpeg


Vevpartiet satt såpass fast att jag slet ut gängorna på drivsidans vev när jag försökte få av den. Fick inhandla ett lageravdragningsverktyg på Biltema för att få loss, men till slut gick det. Lite smånötta vevar, men helt ok.
1EE3D178-3A44-4BB6-8AB6-D2FF69DA5814.jpeg
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Vänstra vevlagerskålen satt rätt ordentligt fast. Fick ligga och dra i 5-56 i ett dygn, men gick ändå inte att banka bort. Blev till att skruva fast i skruvstäd och vrida. Nu är den loss i alla fall och ett nytt kapslat lager på väg från internet. En del ytrost inne i vevlagerhylsan, men inget katastrofalt.
 

desmo

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Tackar :) Det är något speciellt med att bygga på mixteramar, funderar på att bygga en ny om jag hittar lämplig ram.

Jag tycker jag har sett fler snygga cyklar i den miljön! Visst hade du tre-fyra snygga Bob Jackson tidigare?

Till alla:
Jag är också lite sugen på att bygga en mixte. Behöver dock en liten ram.
Denna ramen på marketplace kanske är något för er som kan ha normalstora ramar?
 

matthiasg

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Jag tycker jag har sett fler snygga cyklar i den miljön! Visst hade du tre-fyra snygga Bob Jackson tidigare?

Till alla:
Jag är också lite sugen på att bygga en mixte. Behöver dock en liten ram.
Denna ramen på marketplace kanske är något för er som kan ha normalstora ramar?

Stämmer bra, har haft 3 BJ tidigare, nu är det bara 1 av dom kvar tyvärr.
http://instagr.am/p/BD8tiXzCsN9/ http://instagr.am/p/xeO5SlCsDe/
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Jag tycker jag har sett fler snygga cyklar i den miljön! Visst hade du tre-fyra snygga Bob Jackson tidigare?

Till alla:
Jag är också lite sugen på att bygga en mixte. Behöver dock en liten ram.
Denna ramen på marketplace kanske är något för er som kan ha normalstora ramar?
Många mixte-ramar är gjorda för bock, med rakt styre blir storlek 55 ganska rimligt för någon mellan 160-170. Frun, 160 cm lång, fick en 55 cm, passar kanon.
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Fick ut ett par däck innan UK stängde. Styre och bromshandtag har däremot varit på väg från det förenade kungadömet sedan den 16:e december. De dyker nog upp vilket årtionde som helst nu.
FBE7A645-5031-437D-ABA5-8587C602FA27.jpeg
 

kais01

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
mixte är en favorit:)

här är min egen, numera sällan använda rex ultra från 50-talet. köpte den av första ägarinnan tidigt åttiotal, ekrade in ett treväxelnav och på det en egenhändigt hopsvetsad 6-delad kassett med växelhandtag på styret. så 18 hybridväxlar.

förutom det originalkänsla med handtag från tiden och klassisk lampa med hel- och halvljus där det förstnämnda gick att driva med ett batteripack från fickan.

gick hårt som framförallt vinterpendlare, då med dubbdäck på original 584-fälgarna. en tung men ändå snabb cykel, nostalgitripp redan då.
.
22913DAF-B8B9-4972-9EEC-06C120FC0D15.jpeg
 

ooms

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Det hade varit praktiskt med något land inom EU för att kunna kringgå brexit vid behov.
Gibraltar? :sneaky:

Edit: nä, verkar inte funka...
 

jonte987

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Snart har drottningen Scotland i EU. Oklart vad det hjälper.
Vad jag hört kunde tex service tekniker knappt passera gränsen tillbaka från Gibraltar innan brexit. Blir nog inte bättre nu.
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Svårt att misslyckas med en mixed-ram, frontmonterad korg/flak och silverfärgade komponenter.
Det blir liksom per automatik en snygg cykel.

//j
Precis! Synd bara att inte fler har förstått det, utan att det, i Sverige i alla fall, körs på med gamla trötta damcyklar modell 30-tal gjorda av gjutjärn.
 

matthiasg

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Mixte-ramar är det roligaste att bygga för man kan tänka mer utanför lådan. En randohoj eller porteur kräver nästan att bli byggd efter mallen. Hittade nyligen en Nishiki mixte och den är nu under uppbyggnad.
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Mixte-ramar är det roligaste att bygga för man kan tänka mer utanför lådan. En randohoj eller porteur kräver nästan att bli byggd efter mallen. Hittade nyligen en Nishiki mixte och den är nu under uppbyggnad.
Oh, är det en Rally i Tange-stål?

Jag skulle vilja bygga en neoretro randomixte med brifters och 9- eller 10-delat, problemet är bara att ingen jag känner vill ha en sån cykel.
 

desmo

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Lite OT, men jag tycker det är svårt att hitta kul objekt. Jag vet inte om jag letar på fel ställe eller som utbudet är lågt. Tittar både efter stål-26or, mixte och så.
Jag misstänker att många billiga objekt säljs på Marketplace/Facebook? Och jag tycker det är hopplöst att hitta där.

Edit: @Peth Träffade en äldre herre i Uppsala som körde rando på sin mixte.
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Lite OT, men jag tycker det är svårt att hitta kul objekt. Jag vet inte om jag letar på fel ställe eller som utbudet är lågt. Tittar både efter stål-26or, mixte och så.
Jag misstänker att många billiga objekt säljs på Marketplace/Facebook? Och jag tycker det är hopplöst att hitta där.

Edit: @Peth Träffade en äldre herre i Uppsala som körde rando på sin mixte.
Den har jag missat.

Jag har egentligen inget behov av en till randohoj, jag har liksom fyra stycken för olika tillfällen redan. Men om man måste offra sig så ...
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Gah, tänkte rengöra och fetta in naven. Sitter en klisterlapp på om att det är sealed bearings, men efter lite googlande så visar det sig vara vanliga cup and cone-lager men med en dust cap kring axeln. Skruvade loss axeln och tänkte ta loss dust capen, men den satt som berget. Fick loss den till slut och även den på andra sidan och upptäcker att de deformerats en del. Trodde de var av plast, men visade sig vara av metall. Nu går inte hjulet helt rent utan det skrapar lite mellan dust cap och axel. Skulle med facit på hand låtit dust capparna sitta kvar och pillat ut kulor och försökt göra rent med tops eller så. Jaja, ska se om jag kan fixa nya dust caps eller ett nytt framhjul, eller om jag låter det vara som det är.
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Bakbromsen är dragen så att eventuell justerskruv måste sitta vid bromshandtaget. Samtidigt så har bromshandtagen jag köpte ingen justerskruv. Dags för fulmek!

Borrade upp ferulen (vad det nu heter på svenska?) så att en justerskruv passade. Voilà, nu kommer även bakbromsen gå att justera!

FFB8748D-0B45-4F57-AE2A-736F72AF2958.jpeg

7D00F92C-560C-4B9A-A537-9FFFE5CCBF7D.jpeg
 

Peth

Aktiv medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
14,2 kg – inte illa med tanke på att bara ramen väger 3 kg, pakethållaren 1,8 kg, stänkorna är av rostfritt stål och varken pedaler eller sadel är några lättviktare.
 

L4RZ

Ny medlem
Renovering av Miyata 100 Mixte
Gah, tänkte rengöra och fetta in naven. Sitter en klisterlapp på om att det är sealed bearings, men efter lite googlande så visar det sig vara vanliga cup and cone-lager men med en dust cap kring axeln. Skruvade loss axeln och tänkte ta loss dust capen, men den satt som berget. Fick loss den till slut och även den på andra sidan och upptäcker att de deformerats en del. Trodde de var av plast, men visade sig vara av metall. Nu går inte hjulet helt rent utan det skrapar lite mellan dust cap och axel. Skulle med facit på hand låtit dust capparna sitta kvar och pillat ut kulor och försökt göra rent med tops eller så. Jaja, ska se om jag kan fixa nya dust caps eller ett nytt framhjul, eller om jag låter det vara som det är.
Rikta dustcapen?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer