Renovering av monark (familjecykel)

planetx

Aktiv medlem
Dags att försöka knåpa ihop en liten återblick av en renovering av min väns farmors gamla monark.
Min vän gav mig äran att få fixa ihop och försöka renovera hennes farmors cykel som gått i arv i familjen i decennier. Numera visade de sig att den var mindre komplett än vad jag trodde men självklart tog jag åt mig projektet med öppna armar.

Cykeln har inte kvar originallacken utan övermålad med en gul färg som visade sig vara mer svårborttagen än förväntat.
Det som är kvar är egentligen ram, Vevparti, kedjeskydd, sadelstolpe, styre, gaffel, styrstam och skärmar. Resten på första bilden slängdes då de antingen var trasigt (framlampan) eller ej original, som tex hjul o sadel.
Min vän ville ha lite motivlack med så de slank med.

Senast ändrad:

planetx

Aktiv medlem
En grundlig tvätt av alla produkter och sedan försöka demontera hela cykeln var första steget.
Pedaler, sadelstolpe och styre gick rätt bra att vrida bort med lite tålamod. Sen kom jag till skruvar o bultar på skärmar och kedjeskydd.
Där var de monterat med spårskruvar som givetvis blev förstörda.
Under tiden denna process pågick så sökte jag efter hjul, Pakethållare, och sadel.
Färgen som den skulle få fanns spår kvar på styrröret på insidan i ramen, jag gjorde en färganalys och fixa färg.

Den biten som jag la tid på samtidigt var att få bort all gammal färg, den gula färgen var enormt kladdig efter färgborttagningsmedlet lagts på o de visade sig vara en pina o få bort den.
Färgen torkade lixom inte så överallt blev de färgstänk som fastnade

Senast ändrad:

planetx

Aktiv medlem
Vid detta tillfälle så hade jag fått tag i en annan donationscykel med fräscha hjul, Pakethållare (trodde jag) och växelreglage.
3 växlat torpedo fick de bli.
Rengöring av hjul gick smidigt, dock mindre smidigt var växelreglaget som visade sig vara trasigt på insidan. Pakethållaren visade sig vara sprucken.

planetx

Aktiv medlem
Gällande lack ,motiv och tema till denna cykel är originalkulör o sen temat är rådjur, nyckelpigor och fjärilar av tanke till min väns farmor.
Övriga saker ska försöka hållas så original som möjligt.

planetx

Aktiv medlem
Mycket av jobbet på cykeln går på sidan av letande av saker som pedaler, en annan icke sprucken Pakethållare osv. Lampor vill min vän ha på och då originallampan inte riktigt var ok , insatsen och reflektorn var sönderrostad ,dynamon var dålig så valde jag att köpa en batterilampa med led i retrostil. Hade inte reflektorn varit sönderrostad på originallampan så tänkte jag sätta i insats från batterilampan i det gamla lamphuset.

planetx

Aktiv medlem
Ni inser säkert att cykeln är så gott som klar idag, jag lägger dock ut inläggen från de tidigare skeenden.
Vid detta tillfälle så slipandes, knackades och bändes de buckliga skärmarna till o lackades med den röda färgen. På detta ville jag ha med de originalränder i vitt som tidigare monarkcyklar har men kombinera dessa med motivlacken.
Bakskärmen var de jag började med.
Rådjur var tanken här i temat.
20200712_141754.jpg

Fishy

Aktiv medlem
Så snyggt!
Förstår jag det rätt att din väns farmor uppskattar/uppskattade rådjur, nyckelpigor och fjärilar?

Dra inte ut på det för länge för oss.
Det är som en bra tv-serie man inte kan vänta till nästa avsnitt.😁

planetx

Aktiv medlem
Så snyggt!
Förstår jag det rätt att din väns farmor uppskattar/uppskattade rådjur, nyckelpigor och fjärilar?

Dra inte ut på det för länge för oss.
Det är som en bra tv-serie man inte kan vänta till nästa avsnitt.😁
Ja precis. De är helt rätt. Rådjur ,nyckelpigor och fjärilar var hennes favoriter o därmed blir de o ha med dessa som ett minne.
Klart jag låter er hållas lite.
I slutet kommer de lite förfrågningar gällande saknade prylar som behövs för att göra de komplett. Projektet skall vara klart till september o min väns födelsedag.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag antar att du kör airbrush och allehanda skills och knep för att få till olika effekter. Vad är det för färg du använder och hur får man den isolerad inuti klarlsck osv utan att den reagerar. Är jag så gammal att all färg har hunnit bli miljövänlig och vattenbaserad? Egentligen undrar jag nog om slutresultatet blir ett konstverk eller en slitstark vacker cykel? Oavsett är det en mäktig insats du lägger ned i projektet.

planetx

Aktiv medlem
Jag antar att du kör airbrush och allehanda skills och knep för att få till olika effekter. Vad är det för färg du använder och hur får man den isolerad inuti klarlsck osv utan att den reagerar. Är jag så gammal att all färg har hunnit bli miljövänlig och vattenbaserad? Egentligen undrar jag nog om slutresultatet blir ett konstverk eller en slitstark vacker cykel? Oavsett är det en mäktig insats du lägger ned i projektet.
Jajamen. Airbrush mestadels men en del frihand då min spruta strula en del. Färgen är hagmans bilfärg o motivfärgen är vattenbaserad, klarlacken är 2 komp på burk faktiskt.
De är lite grann trial and error från början o hitta vilken som passar med vilken.
Även linjer körs med motivsprutan, de syns inte så bra på bilden men de ville jag ha lite fade på inmot motiven.
Denna cykel ska bli lite av båda, en slitstark cykel med lite extra.
De som jag har kvar är att hitta en bra skyddsplast att lägga på där de slits som mest, tips på de vore tacksamt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jajamen. Airbrush mestadels men en del frihand då min spruta strula en del. Färgen är hagmans bilfärg o motivfärgen är vattenbaserad, klarlacken är 2 komp på burk faktiskt.
De är lite grann trial and error från början o hitta vilken som passar med vilken.
Även linjer körs med motivsprutan, de syns inte så bra på bilden men de ville jag ha lite fade på inmot motiven.
Denna cykel ska bli lite av båda, en slitstark cykel med lite extra.
De som jag har kvar är att hitta en bra skyddsplast att lägga på där de slits som mest, tips på de vore tacksamt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Låter som sista önskemålet landar hos endurocyklisterna som är rädda om sina prylar. Bästa skyddstejpen som är helt transparent och väl formbar. Jag vet inte vilken men förmodar att det går att hitta en lämplig tråd att länka i.

planetx

Aktiv medlem
Nu vart det dags för hjulen.
De hjulen som senare skulle strula något vedervärdigt. O än idag inte fått till de utan knorr.
20200714_212656.jpg

planetx

Aktiv medlem
Vid nästa bild så har en annan Pakethållare hittats. Den första kromade var sprucken. Denna var en olackad variant som jag lackade i cykelns färg.
Sadelstolpe är original, styre ,styrstam likaså.
Kedjeskyddet var enormt dåligt skick under den gula färgen så det blev o polera upp o försöka knacka ut i den mån de gick, mest för att behålla de. Däck fick bli 47/622 för o få dit de bredaste som gick.

Nu till de som återstår än idag.
-Pedaler, dessa är tänkta att ha ett par tidsenliga, mao icke plast. De är dock i 1/2 "så utbudet är litet.
-Bakljuset visade sig vara dött då de troligen läckt in vatten när cykeln stått ute, de är ett skärmljus jag vill ha o med led /batteri.
-Växelreglage o wire. 3 vxl torpedo.
Sadel, the major point. Söker sadel i tidsenlig typ, alt en Electra modell ny ,en fräsch Brooks i brunt.

Sadeln är något som vore bra så snart som möjligt o inte till något sjukt guldpris.
20200726_130553.jpg
20200727_215830.jpg

planetx

Aktiv medlem
Gällande de alla problem som uppstått skall väl dessa tas med oxå. Lite som en ocensur.
Hjulen som sagt, baknavet trodde jag var ok då de lät bra o rullade. Fick en känsla att de var bäst o öppna o kika iaf då torpedo är enkla o meka.
Fick de inre lagret i handen med mosad lagerbana, de fick letas efter för o få ihop, än idag är de något knorrande ljud som är kvar trots nytt fett o allt ihopsatt. Vxl vet jag inte än då jag saknar reglage o testa helt. Två vxl hittar jag iaf manuellt.
Vevlagret satt som gjutet o var sjukt svårt o få bort.
Framhjulslagret var rostigt som en reklamfilm för 5/56
Fastrostat styre o styrstam.
Bara en del av allt strul. Men de ska bli kul o få ihop sen. Charmen med gamla cyklar gissar jag. 😂😉

planetx

Aktiv medlem
En ny sadel fick de bli lite i all hast då Electra tydligen inte riktigt var av högst kvalitet plus att de bara gick att beställa hem vanliga modeller av dem, mao inte roligare. Brooks kände jag med lite eftertanke att de är bäst o köpa en sådan ny (vilket inte är jättebilligt) när den ändå fungerar vad jag förstår lite som att den skall forma sig efter personen som sitter på den. Kanske har jag fel på den punkten men hitta en vettig iaf.

Pedaler hitta jag ett par tidsenliga helt nya.

Då var de vxlreglaget som blev kvar o fixa, hitta ett vettigt igår som monterades dit, tro nu för allt i världen att de skulle gå smidigt, nej då.
Wiren som jag hade monterat dit wirestopp och löphjulet till på ramen visade sig gå emot drevet fram. Så de blir o dra heldraget hölje till kedjestaget där jag får montera ett wirestopp.
Alltid nått..

planetx

Aktiv medlem
De pedaler jag hitta o sadeln som de fick bli. Något tråkig o alldaglig kanske men.
De stora problemet kvarstår vilket är lösningen av vxl. Cykeln är från början oväxlad och de börjar märkas mer o mer, de drar mer o mer att jag får lust o bara hitta nån som vill byta bort de 3 vxl bakhjulet o vxlreglage mot ett ovxlat. För ytterligare ett problem dök upp när jag ska montera wire o höljet.
Jag satsade på ett heldraget hölje när jag märkte att inte wiren gick o få till o givetvis så saknar jag ett wirestopp bak vid kedjestaget. Är de någon som har en bra idé?

Bilagor

planetx

Aktiv medlem
Då var man tbx på plan efter letande o funderande både en o tusen ggr.
När alternativen var att 1 : byta till ett oväxlat bakhjul 2: svetsa dit ett fäste på kedjestaget kändes motiga båda två så löste de sig det lilla problemet med ett stopp som jag hitta.
1597263946300665539561034726185.jpg

planetx

Aktiv medlem
Bra jobbat! Mycket kärlek lagd i den cykeln.
Ja De blev ett projekt med mycket strul men jag är själv på väg att bli nöjd. Men jag ropar inte Hej än förrens den är levererad o klar. Skall köra med den under ett par dagar för att prova o testa ifall något mer ska ändras.
Jättekul att folk här på forumet gillar mina byggen, har blivit några innan så.

planetx

Aktiv medlem
Utprovning pågår, växelreglage, baknav ,drivlina (nytt bakdrev löste missljudet) o allt fungerar toppen. Dekaler ditsatta, justering o lite sånt. Kör några dagar till så jag vet att den lirar utan problem.
Anser att projektet börjar bli klart o lite saknat trots allt blir de när man lagt så mycket tid o kärlek på den, men jag vet samtidigt att ägarinnan blir nöjd.
20200815_141336.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer