Renovering Scott Scale JR24 Disc

• Trådstartare Trådstartare LOC
  • Start datum Start datum

LOC

Medlem
Hejsan.
Har börjat med renoveringen av grabbens scott scale jr24 med skivbromsar.
Har noterat följande fel och brister.
Vevlager
Drivlina med kassett och kedja, bakväxlen är sen i sommras men kanske att man slänger dit en komplett grupp.
Samtliga vajrar
Ny sadel
Uppgradering från mekaniska till hydraliska bromsar.
ny framgaffel.

Har ni tips på bra passande produkter så är ni hjärtligt välkomna att del ge infon.

Mina frågor!
  • Vad heter dessa lager så jag inte köper fel.
    • Ramen är ca 68,3mm i bb
    • Är gängade koppar och fyrkansaxel
    • Ca Ø33.5mm båda sidorna
    • Fyrkansaxeln är ca 122.4mm lång
  • Tips på bättre gaffel än nuvarande suntour
    • Ø30mm där nedre lager sitter på röret (på Gaffel röret)
    • Ø28,5mm där det övre lagret har suttit (på Gaffel röret)
  • Vad heter styrlagret/ gafflen när det är ovanstående mått (Tapered eller ? . är lite vilsen där)

Bilagor

• 20210221_162533.jpg
    20210221_162533.jpg
    908.3 KB · Besök: 145
  • 20210221_162722.jpg
    20210221_162722.jpg
    716 KB · Besök: 133
  • 20210221_162544.jpg
    20210221_162544.jpg
    752.4 KB · Besök: 142
  • 20210221_162647.jpg
    20210221_162647.jpg
    538.5 KB · Besök: 134
  • 20210221_162634.jpg
    20210221_162634.jpg
    539.3 KB · Besök: 173
  • 20210221_160359.jpg
    20210221_160359.jpg
    679.4 KB · Besök: 140
  • 20210221_160411.jpg
    20210221_160411.jpg
    607.3 KB · Besök: 140
  • 20210221_160650.jpg
    20210221_160650.jpg
    699.1 KB · Besök: 138
Du ska nog välja ett vevlager som är 122,4 och inte 122, om du tänkt behålla vevpartiet. I samma anda brukar 24"-hojar ha vevparti i 152mm o denna längd e på tok för lång för piloterna. Sikta hellre på ett vevparti på 140mm. Hur många växlar har cykeln idag? Kedjelinjen kan förändras lite beroende på antal växlar bak, vilket innebär annat mått på vevlager.
För att få rätt styrlager ska du mäta innerdiameter på Head Tube på ramen, utan styrlagret i. Troligtvis har du ett ec34/ec34, men d fåru reda på genom att mäta rörets innerdiameter. Du har ett rakt styrrör på gaffeln, inte tapered (koniskt).
Dämpade gafflar i 24" e för d mesta inte så bra. Berk brukar tipsa om Suntour Air nånting. Han menar att den e bra, men kommer ej ihåg om d va för 20" eller 24". De flesta som bygger här på happy brukar köra med stela gafflar i den cykelstorleken. Alt. att köra med en RockShox Sid för 26", men d kostar.

Hej
  • Ang vevpartiet så är nuvarande rätt slut. så ett nytt är att rekomendera.
  • Ang längd så stämmer de att detta är 52mm grabben är precis fyllda 8år. Tror du att jag endå bör överväga kortare?
  • Ang antal växlar 3x7 42/34/24 fram & 14-28 bak. Helst hade jag valt att plocka bort och kört singel fram med ett klingskydd fram och 7/8delat bak men vet inte vad som borde väljas isf. (Kassetten bak är med uttjänt)
  • Ang Headtuben. Skall jag mäta utan lagerskålarna i isf? Då blir det att gå och knacka ut dem isf.
  • Ang utbytande av gaffel så går stelgaffel bort då grabben kräver dämpning och det är nog rätt skönt för han när man kör nerför. I Isaberg så körs merparten av de röda slingorna nu. så bra dämpning är ett plus.
Mycket frågor men man blir förhoppningsvis visare ;)

Du ska nog välja ett vevlager som är 122,4 och inte 122, om du tänkt behålla vevpartiet. I samma anda brukar 24"-hojar ha vevparti i 152mm o denna längd e på tok för lång för piloterna. Sikta hellre på ett vevparti på 140mm. Hur många växlar har cykeln idag? Kedjelinjen kan förändras lite beroende på antal växlar bak, vilket innebär annat mått på vevlager.
För att få rätt styrlager ska du mäta innerdiameter på Head Tube på ramen, utan styrlagret i. Troligtvis har du ett ec34/ec34, men d fåru reda på genom att mäta rörets innerdiameter. Du har ett rakt styrrör på gaffeln, inte tapered (koniskt).
Dämpade gafflar i 24" e för d mesta inte så bra. Berk brukar tipsa om Suntour Air nånting. Han menar att den e bra, men kommer ej ihåg om d va för 20" eller 24". De flesta som bygger här på happy brukar köra med stela gafflar i den cykelstorleken. Alt. att köra med en RockShox Sid för 26", men d kostar.

Suntour first air.

Haha, nu blandar du ihop två olika gafflar. En är RST F1rst Air (som verkar som att den inte tillverkas längre), Suntouren e typ Suntour XCR C2H5OH Air

Limmpan: Ja, 152mm e för långt - d blir som att hukcykla. Inte kul
Du har ett freewheel, dvs inte kassett. Det finns 10-växlade freewheels typ 11-34t. Men inte i Sverige.
Mät nav-avståndet i baktriangeln - Scott hade en ovana att bygga 24" med 130mm drop-outs. Du får in ett 135mm-hjul med vilja, våld o vaselin. Ett 24" med 135mm nav o shimano-hub kostar 500 på decathlon. 140mm vevar e svåra att få tag på. Om du vill kan vi göra ett gemensamt köp från kina, Alibaba - men d e dyrt. Då får vi iaf med srams direct-mount på veven och hollowtech vevparti.
Headtube mäter du utan lagerskålar, ja. Knacka försiktigt med ett för ändamålet ämnat verktyg, eller med tjock platt skruvmejsel på egen risk.
Köp en gaffel för 26", typ Rockshox Sid eller Reba, med 80mm dämpning. Reba/Sid fram till 2016 kan du ba köra in spacers i för att göra den kortare om du bara hittar i 100mm - förutom World Cup.

Haha, nu blandar du ihop två olika gafflar. En är RST F1rst Air (som verkar som att den inte tillverkas längre), Suntouren e typ Suntour XCR C2H5OH Air

Limmpan: Ja, 152mm e för långt - d blir som att hukcykla. Inte kul
Du har ett freewheel, dvs inte kassett. Det finns 10-växlade freewheels typ 11-34t. Men inte i Sverige.
Mät nav-avståndet i baktriangeln - Scott hade en ovana att bygga 24" med 130mm drop-outs. Du får in ett 135mm-hjul med vilja, våld o vaselin. Ett 24" med 135mm nav o shimano-hub kostar 500 på decathlon. 140mm vevar e svåra att få tag på. Om du vill kan vi göra ett gemensamt köp från kina, Alibaba - men d e dyrt. Då får vi iaf med srams direct-mount på veven och hollowtech vevparti.
Headtube mäter du utan lagerskålar, ja. Knacka försiktigt med ett för ändamålet ämnat verktyg, eller med tjock platt skruvmejsel på egen risk.
Köp en gaffel för 26", typ Rockshox Sid eller Reba, med 80mm dämpning. Reba/Sid fram till 2016 kan du ba köra in spacers i för att göra den kortare om du bara hittar i 100mm - förutom World Cup.

Ja jäklar ?
Trots att sonen har en rst first air 24.....

Blev en renovering /uppgradering av grabbens scott.
Min gamla suntour xcp 75 får husera tills en bättre gaffel kommer hem.

Men blev nytt vevlager
Nya shimano vevar dok då 150mm
Acerea bakväxel och nytt freewheel.
Inhandlade mt200 hydro bromsar fram och bak.

Med lite gaffelnservice tvätt och nya wirar och housings så monterades de nya grejerna på i helgen.
Nu blir de en ny sadel framöver med.

Men hojen fick ett stort leende och frågan om vi kunde cykla mer från grabben. Så alltså helt klart godkänt.
Blev ett par marsh guards på den med. Till grabbens förtret och kommentar "kommer jag fortfarande bli prickig på ryggen" ja då säger pappsen glatt lite skitig blir du allt :)
20210321_162324.jpg

Gött att han blev nöjd.
Tänkte också byta till hydrauliska bromsar på grabbarnas cyklar. Valde du någon barnstorlek på bromshandtagen eller är det standard? Vad har du för avstånd mellan styre o handtag?

Gött att han blev nöjd.
Tänkte också byta till hydrauliska bromsar på grabbarnas cyklar. Valde du någon barnstorlek på bromshandtagen eller är det standard? Vad har du för avstånd mellan styre o handtag?
Jag bytte till Shimano BL-MT501 på grabbens hoj...jag tycker kortare (2-finger mot 3-finger) är bättre, speciellt när du har ett hantag som kan justeras så att det passar en mindre hand. I vilket fall som helst blir hydrauliska ett bra lyft jämfört med mekaniska. Jag kör med korta hantag (120mm) med slammat bromshantag.

Limmpan, Scott Scalen blev ju bra, grattis! Har du problem att få dit en flaska i hållaren? Jag har ju en liknande ramform och får bara in en flaska med lätt våld...har försökt hitta en så kort som möjligt men ändå är det trixigt:

Bonicon_Rockhopper_05_MaxxisHookworm.jpg

Nästa uppgradering blir förmodligen en Rockshox 30 gaffel.

Fina byggen båda.
Testa flaskhållare där man stoppar in flarran från sidan. Borde funka bättre. Har inte testat själv, men sett att d finns o e bekant med att utrymmet e underdimensionerat.

Har du problem att få dit en flaska i hållaren? Jag har ju en liknande ramform och får bara in en flaska med lätt våld...har försökt hitta en så kort som möjligt men ändå är...
Grabben har en roxter 24", flaskan nedan är gjord för trång ram.
Funkar bra, men lite liten varma dagar. Å andra sidan fyller de inte magen med massa vatten som kluckar omkring.
Flaska med hållare

Jag bytte till Shimano BL-MT501 på grabbens hoj...jag tycker kortare (2-finger mot 3-finger) är bättre, speciellt när du har ett hantag som kan justeras så att det passar en mindre hand. I vilket fall som helst blir hydrauliska ett bra lyft jämfört med mekaniska. Jag kör med korta hantag (120mm) med slammat bromshantag.

Limmpan, Scott Scalen blev ju bra, grattis! Har du problem att få dit en flaska i hållaren? Jag har ju en liknande ramform och får bara in en flaska med lätt våld...har försökt hitta en så kort som möjligt men ändå är det trixigt:

Visa bilaga 476945
Nästa uppgradering blir förmodligen en Rockshox 30 gaffel.
Nice Nice. Ja lite problem är det eftersöker en bättre. Justerar man ner den för långt så tar den i framväxel föraren.

Får fötterna plats om man kör ett 26” framhjul med köttigt däck? Borde ge bättre prestanda än sunkiga 24” gafflar?

Får fötterna plats om man kör ett 26” framhjul med köttigt däck? Borde ge bättre prestanda än sunkiga 24” gafflar?
Med korta vevar och korta fötter, förmodligen. Geometrin ändras dock, lägre bb därmed kanske mer stabil, lättare att rulla över ojämnheter. De negativa konsekvenserna överväger nog dock...blir ju lite som en chopper, och med tanke på att denna setup inte finns att köpa på den fria marknaden skulle jag luta åt att det är en dålig idé...som kanske är riktigt kul...jag har ett vagt minne av en sån Frankenstein setup i min barndom, och då filosoferade jag knappast över innebörden av geometrin.

Fast radien på ett 26” hjul blir väl typ bara 2-3 cm större än 24”. Och en stel 26” gaffel är ju snarare kortare än längre än en dämpad 24” gaffel.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp