Renovering utav Chimo racer FÄRDIG!

Brazze

Ny medlem
Tjena!
Håller på och renoverar en gammal Chimo. Grejen är väl att det ska vara så billigt som möjligt så det mesta nya sakerna har köpts ifrån Biltema. Och Då undrar ja om det kommer funka att köpa deras 28 tum hjul och sätta på den här? De är en sexdelad kassett på det gamla 27 tums bakhjulet som är riktigt fräsch, kan man flytta över den till det nya då?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.4 KB · Besök: 84
Senast ändrad:
Det 6-delade på det gamla bakhjulet är en frikrans, inte en kassett. Det kan gå - eller inte. Gängan kan vara olika, eller att du behöver en frikransavdragare av någon gammal udda typ som knappt finns längre.

Aha okej. Men kan de inte va så att man kan ta bort den med två kedjepiskor, för när jag tog bort axeln och lagren såg det verkligen inte ut som att man ska använda en hylsa.

Brazze skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha okej. Men kan de inte va så att man kan ta
> bort den med två kedjepiskor, för när jag tog
> bort axeln och lagren såg det verkligen inte ut
> som att man ska använda en hylsa.

En frikrans är både drev och frihjul.

theBrand skrev:
> Brazze skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha okej. Men kan de inte va så att man kan ta
> > bort den med två kedjepiskor, för när jag
> tog
> > bort axeln och lagren såg det verkligen inte
> ut
> > som att man ska använda en hylsa.
>
>
> En frikrans är både drev och frihjul.

köp ett BT hjul för 7 delat inkl krans . Du får inte ta bort hjulaxeln, Blir lite
besvärligt att få av kransen då.

Det kan fortfarande vara kassett... min Chimo Cobra har originalt 5 speed uniglide kassett på frihub (shimano 600 ex arabesque)! Så bara för att det är gammalt och få kransar behöver det inte nödvändigtvis vara en gängad frikrans.

Är det frihub+kassett borde du rimligen se hubbens body. Det ser inte mycket olikt från idag. Skillnaden är främst att den yttersta kransen agerar låsring istället för att ha en dedikerad låsring. Då behöver du normalt två piskor som misstänkt. Och då lär det inte funka med bts hjul med frihub då bodyn främst kommer sakna gängorna för låsringskransen och dessutom är för modernare 130 mm axel istället för dina 126 mm (ska väl ioförsig gå att pressa in om man är sån).

Är det frikrans så är det specialmutter som gäller. Har du detta borde kransen rimligen passa bts hjul för gängad frikrans.

Eller så har du något mer exotiskt. Bild?

http://sheldonbrown.com/k7.html

Senast ändrad:
Så här ser den ut. Men kommer det funka med ett nytt biltema hjul med en sjudelad kassett på, även fast de gamla växel systemet är kvar?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    86.6 KB · Besök: 54
Ser mycket riktigt ut som den har en frihub body med splines och utan dedikerad låsring, därmed är den yttre kransen låsring. Om nu inte skiten lurar ögat. Kassetten är uniglide, ser ok ut, men hyperglide skiftar så mycket bättre. :)

Sjuväxlat kan funka med gamla växelsystemet om bakväxeln saknar indexering och är sk friktionsskiftad, dvs steglös. Sannolikt är den det. Dra växelarmen in och ut. Inga hack, inte indexerad. Är bakväxeln mot förmodan indexerad kan det inte fungera bra över hela eller ett bredare register.

Eventuell indexering i reglaget tror jag kan tas bort genom att byta ut eller vända på de brickor inuti som antagligen ger indexeringen. Det har jag aldrig provat själv i skarpt läge dock. Det verkade dock funka nyss med ett omonterat indexerat reglage jag hade framme. Bara man får till det lagom tajt med lagom friktion. Lite försiktig med originalbrickorna vill man nog också vara, så att man fortfarande kan gå tillbaka en dag.

Sen var det axelbredden. Det finns många som verkar ha uppgraderat sina gamla 126 mm ramar med moderna hjul med frihub och någon växel extra så det bör inte vara något större problem, men det har jag aldrig heller gjort själv.

Så mycket mer tror jag inte jag kan hjälpa till med. Jag hoppas istället du håller oss uppdaterade.

Senast ändrad:
even skrev:
> Ser mycket riktigt ut som den har en frihub body
> med splines och utan dedikerad låsring, därmed
> är den yttre kransen låsring. Om nu inte skiten
> lurar ögat. Kassetten är uniglide, ser ok ut,
> men hyperglide skiftar så mycket bättre. :)
>
> Sjuväxlat kan funka med gamla växelsystemet om
> bakväxeln saknar indexering och är sk
> friktionsskiftad, dvs steglös. Sannolikt är den
> det. Dra växelarmen in och ut. Inga hack, inte
> indexerad. Är bakväxeln mot förmodan indexerad
> kan det inte fungera bra över hela eller ett
> bredare register.
>
> Eventuell indexering i reglaget tror jag kan tas
> bort genom att byta ut eller vända på de brickor
> inuti som antagligen ger indexeringen. Det har jag
> aldrig provat själv i skarpt läge dock. Det
> verkade dock funka nyss med ett omonterat
> indexerat reglage jag hade framme. Bara man får
> till det lagom tajt med lagom friktion. Lite
> försiktig med originalbrickorna vill man nog
> också vara, så att man fortfarande kan gå
> tillbaka en dag.
>
> Sen var det axelbredden. Det finns många som
> verkar ha uppgraderat sina gamla 126 mm ramar med
> moderna hjul med frihub och någon växel extra
> så det bör inte vara något större problem, men
> det har jag aldrig heller gjort själv.
>
> Så mycket mer tror jag inte jag kan hjälpa till
> med. Jag hoppas istället du håller oss
> uppdaterade.

Okej tack för hjälpen! Växeln har inga fasta lägen så de blir nog nytt hjul och kassett.

Tänkte uppdatera lite.

Så här ser de gamla hjulen ut så det fick bli nya hjul ifrån biltema, även ny kassett och slangar.

Självklart inte de bästa hjulen men de får duga.
De nya hjulen har dock längre axlar så kommer behöva bända ut lite för att få dit dem. Framgaffeln var rätt så lätt att bända ut men bakgaffeln var riktigt trög så får försöka lösa de på något sätt!

Nu saknas bara ett nytt vevlager och pedaler innan jag kan sätta ihop allt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.1 KB · Besök: 43
  • image.jpg
    image.jpg
    114.3 KB · Besök: 68
  • image.jpg
    image.jpg
    60.1 KB · Besök: 44
Underligt att du behövt bända i framgaffeln, den standarden är rätt trygg.
Gör en sökning på "cold set frame" så får du lite tips om vad du ska göra med baktriangeln.

Bakhjulet från B-tema är för 135mm bredd så du får plocka bort en distans på vänstersidan och "disha" om fälgen, du vet släppa/spänna ekrarna så det hamnar i centrum.

Kul projekt / lycka till.

Ja framgaffeln behövdes bändas ut några mm, jag behövde även göra hålen för hjulaxeln större eftersom gamla axeln har en mindre diameter. Ja kollade runt lite men de blev till slut alternativet ta i som fan och de funka så nu sitter båda hjulen på!

Brazze skrev:
> Ja framgaffeln behövdes bändas ut några mm, jag
> behövde även göra hålen för hjulaxeln större
> eftersom gamla axeln har en mindre diameter. Ja
> kollade runt lite men de blev till slut
> alternativet ta i som fan och de funka så nu
> sitter båda hjulen på!

Det finns en risk att det spricker i baktriangeln pga spänningarna. Inte genast men efter ett tag. Nu när du fått in 135mm vore det bra att gå ner till 130mm enligt MarcAds anvisning. Då lär du dig en massa nyttigt samtidigt.

Okej dags för en uppdatering efter ett långt uppehåll med bygget.
Hjulen är på och en sju delad kasset är monterad. Har även monterat dit bakväxeln och dragit dit hölje å vajer. Bromsarna ska bara justeras så är de också klara.
Ett nytt kapslat lager med fyrkants axel är på väg ifrån CRC, så när de är här så ska resten monteras vilket är vevparti, pedaler, framväxel, vajer till framväxeln och kedja.
Sen är de bara växeljustering kvar innan premiär turen kan göras.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.8 KB · Besök: 48
  • image.jpg
    image.jpg
    70.5 KB · Besök: 106
  • image.jpg
    image.jpg
    65 KB · Besök: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    45.3 KB · Besök: 72
Så nu har cykel äntligen blivit färdig och testad. Har aldrig cyklat landsväg förut så även fast det inte är någon värstinghoj så går den snabbt, de känns inte som att rammen flexar något direkt märkbart heller så de är bra.

På det här projektet har jag lagt ner lite över 2000kr, och då är en del verktyg som behövdes också inräknat. Det mesta till cykeln köptes på Biltema såsom hjul, vajrar, höljen,sadelstolpe, styrlinda, färg, verktyg osv. Men några saker köptes ifrån andra ställen. cykel väger in på cirka 14kg så de är ändå helt okej tycker jag. Så nu är de bara och börja fundera på nästa projekt!
DSC_0153.JPG
DSC_0155.JPG
DSC_0156.JPG
DSC_0157.JPG
DSC_0170.JPG
DSC_0177.JPG
DSC_0151.JPG
DSC_0162.JPG

Bilagor

• DSC_0165.JPG
    DSC_0165.JPG
    230.2 KB · Besök: 82