Renovering utav en specialized rockhopper expert

Lexus_V10

Medlem
Jag och en bekant cyklar ca 6 mil i hård terräng varje helg, vilket jag tycker är jättekul. Han kör sin specialized mtb, och jag kör min hybridcykel då det är vad ekonomin tillåter (you race what you got). Därför så valde min vän att ge mig en cykel, en rockhopper expert, 2012 om jag inte misstar mig efter en hel del googlande. Han nämnde som sagt att det var en del att göra på den. Därför så vänder jag mig till er. Vad för typ utav komponenter hade ni uppgraderat på den?

Fel för tillfället.
1. Vid tramp så hoppar den kuggar
2. Dämparen tycks inte absorbera. Den är stenhård som om den vore låst.
3. Bromsarna (bak) tar inte som dom ska.

Cykeln har stått som som sagt ett bra tag. Tips uppskattas! Tack på förhand.

Bilagor

Mini_me

Aktiv medlem
Troligtvis en sliten drivlina. Dvs kedjan och kassett passar inte ihop vilket får kedjan att ”slira”.
Är väl 2/3 x 9/10 delat på den? (Bara räkna).
Köp billiga saker beg eller från tysken/biltema om budgeten är tight.

Dämparen behöver nog plockas isär för att inspektera.Kan vara att nåt rostat fast (om den stått länge dvs).
Annars lite olja och fett. Finns nog billiga gafflar att hitta till den om så behövs. Beg främst men säkert nya på rea oxå.

Förorenad bromsskiva/belägg - om vajerstyrd så är den (vajern) säkert slut. Om hydraulisk så behövs en luftning.

Några tankar feån

Lexus_V10

Medlem
Troligtvis en sliten drivlina. Dvs kedjan och kassett passar inte ihop vilket får kedjan att ”slira”.
Är väl 2/3 x 9/10 delat på den? (Bara räkna).
Köp billiga saker beg eller från tysken/biltema om budgeten är tight.

Dämparen behöver nog plockas isär för att inspektera.Kan vara att nåt rostat fast (om den stått länge dvs).
Annars lite olja och fett. Finns nog billiga gafflar att hitta till den om så behövs. Beg främst men säkert nya på rea oxå.

Förorenad bromsskiva/belägg - om vajerstyrd så är den (vajern) säkert slut. Om hydraulisk så behövs en luftning.

Några tankar feån
Ok, tack så mycket för svar. Annan fråga, när bakhjulet glappar, är det axeln eller en helt ny fälg som måste bytas?

Lexus_V10

Medlem
Fråga bara. Jag kollade upp delarna som jag tänkte uppgradera cykeln med inom snar framtid (Inköpslista_bild). Finns det beroenden man måste ta hänsyn till. Ex samma kedjetillverkare som kassett-tillverkare osv. Eller kan man bara plocka ihop olika märken bara sådär? Tack på förhand.

Bilagor

Du behöver antagligen inte byta bakhjul. Utan bara dra åt lagerspänningen. Om du vill byta hela drivlinan välj 1x10 eller 1x11 så slipper du leta kassett som inte passar på bakhjulet.

Mini_me

Aktiv medlem
Fråga bara. Jag kollade upp delarna som jag tänkte uppgradera cykeln med inom snar framtid (Inköpslista_bild). Finns det beroenden man måste ta hänsyn till. Ex samma kedjetillverkare som kassett-tillverkare osv. Eller kan man bara plocka ihop olika märken bara sådär? Tack på förhand.
Sätter en bra peng på att du inte kan bygga om till MicroSpline (det kräver kassetten du lagt i varukorgen).

yonsson

Aktiv medlem
Byt så lite som möjligt är mitt tips. Och byt handtag, kan bli riktigt farligt att köra med de öppna järnspetten.

Lexus_V10

Medlem
Byt så lite som möjligt är mitt tips. Och byt handtag, kan bli riktigt farligt att köra med de öppna järnspetten.
Okej. Låter inte kul alls. Har du varit med om något sådant som du nämner ovan? När du säger byt så lite som möjligt, om jag säger såhär istället. Tycker du att det är värt att rusta upp cykeln överhuvudtaget? Eller att vänta ut det, tills något prisvärt objekt dyker upp på begagnatmarknaden?

tmalm

Aktiv medlem
Okej. Låter inte kul alls. Har du varit med om något sådant som du nämner ovan? När du säger byt så lite som möjligt, om jag säger såhär istället. Tycker du att det är värt att rusta upp cykeln överhuvudtaget? Eller att vänta ut det, tills något prisvärt objekt dyker upp på begagnatmarknaden?
Vad har du för budget?

/T

Jag tycker den absolut är värd att renovera upp så den blir brukbar. Nya hantag, ny kedja och kassett, vajrar och höljen. Sen ut och cykla.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om det nu är 9-delat du har så

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelkedjor/cykelkedja-shimano-2000022566 - 9-delad
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelvaxlar/kassett-2000021007 - 9-delad

Lexus_V10

Medlem
Om det nu är 9-delat du har så

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelkedjor/cykelkedja-shimano-2000022566 - 9-delad
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelvaxlar/kassett-2000021007 - 9-delad
Tack för tipsen på delarna. Kommer att börja med dom.

yonsson

Aktiv medlem
Beror ju på vad det kostar att få den i bruksskick. Servar man dämparna själv behöver det inte bli så dyrt. Hade dock inte köpt uppgraderingar till den där, bättre i så fall att köpa en nyare hoj när budgeten tillåter.

Lexus_V10

Medlem
Beror ju på vad det kostar att få den i bruksskick. Servar man dämparna själv behöver det inte bli så dyrt. Hade dock inte köpt uppgraderingar till den där, bättre i så fall att köpa en nyare hoj när budgeten tillåter.
Ok. Vad skulle du anse vara en nivå som är ovärt att lägga ut på den? 5000- 12000kr?

yonsson

Aktiv medlem
Ok. Vad skulle du anse vara en nivå som är ovärt att lägga ut på den? 5000- 12000kr?
Pengar är subjektivt. Hade inte lagt tusenlappar på den utan hade siktat på billiga slitdelar och fulservat det som behövdes. Om du börjar cykla mycket så kommer du vilja ha något nyare så snart du kan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
För att hålla en strikt budget så tänkte jag införskaffa dessa delar. Är de kompatibla med min cykel?
Behöver foto på dina befintliga bromshandtag men troligtvis ej.
I-Spec B som det växelreglaget är har ingen egen klämma utan skruvas i bromsen, detta behöver då vara rätt modell.

Är lämpligare då imho. I övrigt bör det väl passa, om det ens går att få hem innan sommaren =)

Du behöver också

Raggamuffin

Aktiv medlem
Du kan sannolikt behålla befintligt vevparti och bara köpa ett nytt drev, ta ett foto på veven. Ser ut att vara Octalink eller 4-kants vev och då är nog lagret i bra skick fortfarande.

LTS

Aktiv medlem
Varför inte bara byta kedja och drev? Att byta hela växelgruppen tillför inget.
En 9-delad drivlina kostar några hundra.
Sedan kan du om du vill lägga pengarna på gaffel istället. Det gör mer skillnad.

Lexus_V10

Medlem
Detta är vad som finns på cykeln för tillfället. Anledningen att jag tänkte byta allt var pga att den hoppar kugg vid framdrivning. Vet inte om det är kransen fram eller bak. Vad är "normalt" slitage? Ett par XX mm nednötta kuggar?

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Detta är vad som finns på cykeln för tillfället. Anledningen att jag tänkte byta allt var pga att den hoppar kugg vid framdrivning. Vet inte om det är kransen fram eller bak. Vad är "normalt" slitage? Ett par XX mm nednötta kuggar?
Byt kassett, kedja och mittendrevet fram, då dessa är sopslut av bilderna att döma. Resten behåller du.
Att bromsen tar dåligt kan ha olika orsaker men om reglaget inte känns svampigt (luft i systemet) så byter du till nya belägg och tvättar skivan med sprit, aceton eller annat som avdunstar (INTE lacknafta till exempel).

Glapp i bakhjulet får du försöka identifiera mer specifikt. Det kan vara att bakhjulet helt enkelt sitter löst, att kullagrena är slut eller att du bara måste spänna lagrena. Det kan även vara dåliga lager i den så kallade "bodyn" som kassetten sitter på. Ta av kassetten och inspektera, är en bra början.

Edit: Den nya kedjan kommer du för övrigt förmodligen att behöva korta en smula. Gissningsvis till samma längd som den nuvarande, och då behöver du ett kedjebrytarverktyg. En snabblänk istället för nit är fiffigt att foga ihop med så blir det lättare när/om du måste ta dän kedjan i framtiden.

Lexus_V10

Medlem
Byt kassett, kedja och mittendrevet fram, då dessa är sopslut av bilderna att döma. Resten behåller du.
Att bromsen tar dåligt kan ha olika orsaker men om reglaget inte känns svampigt (luft i systemet) så byter du till nya belägg och tvättar skivan med sprit, aceton eller annat som avdunstar (INTE lacknafta till exempel).

Glapp i bakhjulet får du försöka identifiera mer specifikt. Det kan vara att bakhjulet helt enkelt sitter löst, att kullagrena är slut eller att du bara måste spänna lagrena. Det kan även vara dåliga lager i den så kallade "bodyn" som kassetten sitter på. Ta av kassetten och inspektera, är en bra början.

Edit: Den nya kedjan kommer du för övrigt förmodligen att behöva korta en smula. Gissningsvis till samma längd som den nuvarande, och då behöver du ett kedjebrytarverktyg. En snabblänk istället för nit är fiffigt att foga ihop med så blir det lättare när/om du måste ta dän kedjan i framtiden.
Tack så mycket för tipsen och rekommendationerna. Är det okej om återkommer med vilka delar jag har valt?

Lexus_V10

Medlem
Du kan sannolikt behålla befintligt vevparti och bara köpa ett nytt drev, ta ett foto på veven. Ser ut att vara Octalink eller 4-kants vev och då är nog lagret i bra skick fortfarande.
Ok. Jag kan vicka på veven och det klickar/glappar . Är det också vevbyte man måste göra pga vid framdrivning så blir kedjan snedbelastad?

Lexus_V10

Medlem

Är detta korrekta delar? Visst, man förlorar 2 kugg bak 34 istället för 36 och 32 istället för 34 på den främre. Jag kan leva med det. Jag tänkte på drevet. När man köper sådant, får man med ingående axel? Anledningen att jag tänkte ge mig på att byta hela alltet är att den glappar när man skakar på den, den rör på sig rätt så bra.
1608161730504.png

LTS

Aktiv medlem
Det är vevlagret som glappar, inte vevpartiet. Vevlager säljs separat. När det gäller lager med fyrkantsaxel så finns det flera varianter med olika axellängd.

Lexus_V10

Medlem
Tillslut kom vevaxeln isär/ut. Fråga bara, då texten inte är värst synlig. Vet ni kanske vad det är för modell utav pedalvevaxel?

Är det kanske en sådan?

Gällande kedjekransen. Passar denna min? Då de fyra hålen tycks varja gängade, mina är inte. Kransarna var väldigt dyra om man ska utgå från Shimano:

Bilagor

Senast ändrad:

Lexus_V10

Medlem
En till snabb fråga. Vilken dämpare hade ni rekommenderat utav dessa? Har läst att RST ska man undvika då dom inte gör bra saker osv . Är rockshoxen märket man ska ha?

1608390183508.png

Senast ändrad:

Lexus_V10

Medlem
Efter lite rengöring så lyckades jag uttyda vad som stod på axeln. BB-ES25S 68MM,118MM. xxxx * 24.
Det borde väl vara någon utav nedanstående. Fråga, varför gör de samma axlar fast annan "serie", för båda passar väl min cykel? Eller finns det något annat jag inte ser.

Bilagor

Efter lite rengöring så lyckades jag uttyda vad som stod på axeln. BB-ES25S 68MM,118MM. xxxx * 24.
Det borde väl vara någon utav nedanstående. Fråga, varför gör de samma axlar fast annan "serie", för båda passar väl min cykel? Eller finns det något annat jag inte ser.

Båda passar

Tillslut kom vevaxeln isär/ut. Fråga bara, då texten inte är värst synlig. Vet ni kanske vad det är för modell utav pedalvevaxel?

Är det kanske en sådan?

Gällande kedjekransen. Passar denna min? Då de fyra hålen tycks varja gängade, mina är inte. Kransarna var väldigt dyra om man ska utgå från Shimano:

Den här passar men du skulle vilja ha en med 34

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer